Με συγχωρείς φίλε μου Βασίλη αλλά δεν βλέπω κάτι ιδιαίτερα κακό στα παραπάνω. Μάλιστα αν το χειρότερο που βρήκες εις βάρος της φιλοσοφίας είναι αυτό τότε χαίρομαι. Ο Άγιος δεν απαγορεύει τη "θύραθεν" σοφία σε καμία περίπτωση. Απλά ελέγχει κάποιον φίλο επειδή εγκατέλειψε τις Αγίες Γραφές. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι αυτός τον οποίο κατακρίνει ισοδυναμεί με κάποιον που άφησε το Χριστιανισμό για να κατευθυνθεί στις "βίβλους διαφόρων σοφών" = προφανώς είναι λάθος αυτό. Υπάρχει όμως και η διαφορετική περίπτωση κατά την οποία η φιλοσοφία όχι μόνο δεν παρασύρει αλλά μπορεί κάλλιστα να λειτουργήσει ως συνεργός για την καλύτερη κατανόηση του Χριστιανικού περιεχόμενου. Όπως δηλαδή έκαναν όλοι οι μεγάλοι θεολόγοι, οι οποίοι την αξιοποίησαν υπέρ την Χριστιανικής Θεολογίας.Vassilis_1 έγραψε:Ας διαβάσουμε και άλλες απόψεις του αγίου Γρηγορίου για την ελληνική παιδεία.
Μεταφορά αποσπάσματος από το βιβλίο του Επιφάνιου Ι. Θεοδωρόπουλου Αρχιμανδρίτου, «Άρθρα – Μελέται Επιστολαί. Τόμος Α'.Αρκετα λοιπόν τα πάνω για να έχουμε μια ολοκληρωμένη άποψη του αγίου Γρηγορίου για την ελληνική παιδεία.Εάν ο Ι. Γρηγόριος αποδοκιμάζει εν τω εις Μ. Βασίλειον επιταφίω αυτού την υπό τίνων ολοκληρωτικήν καταδίκην της θύραθεν παιδείας, ουχ ήττον όμως είναι γνωστόν πόσον διακωμωδεί τους Έλληνας φιλοσόφους εν τω Α΄ λόγω αυτού (κατά Ιουλιανού) και ιδία εν παραγράφοις μγ' μδ' (Migne 35, 568) και νθ' (αυτόθι, 581) και οβ', ένθα φθέγγεται:
«Ταύτα (τα των Χριστιανών) πολλώ τιμιότερα της Σόλωνος απληστίας, του σοφού και νομοθέτου, ην Κροίσος ήλεγξε τω Λυδίω χρυσώ· και της Σωκράτους φιλοκαλίας· αιδούμαι γαρ ειπείν παιδεραστίας, καν σεμνοποιείται ταις επινοίαις· και της Πλάτωνος λιχνείας της Σικελικής, δι’ ην και πιπράσκεται και ουδ' υπό τίνος εξωνείται των αυτού μαθητών ή όλως Έλληνος·… Και της Επικούρου φιλοσοφίας, ουδέν υπέρ την ηδονήν αγαθόν οριζόμενης… » (Migne 35, 593 κ. ε. ).
Εν δε τω Εγκωμιαστικώ Λόγω αυτού εις Μ. Αθανάσιον, λέγει, ότι ο Αθανάσιος «ετράφη μεν ευθύς εν τοις θείοις ήθεσι και παιδεύμασιν, ολίγα των εγκυκλίων φιλοσοφήσας, του μη δοκείν παντάπασι των τοιούτων απείρως έχειν, μηδέ αγνοείν ων υπεριδείν εδοκίμασεν. Ουδέ γαρ ηνέσχετο το της ψυχής ευγενές και φιλότιμον εν τοις ματαίοις ασχοληθήναι, ουδέ ταυτόν παθείν των αθλητών τοις απείροις, οι, τον αέρα πλείω παίοντες ή τα σώματα, των άθλων αποτυγχάνουσιν» (Migne 35, 1088). Εν τω κε΄ πάλιν λόγω αυτού, πολλά της «έξω φυλοσοφίας» κατηγορεί και εν παρ. δ΄ χαρακτηρίζει αυτήν ως «παίζουσαν τας της αληθείας σκιάς εν τω της φιλοσοφίας σχήματι και προβλήματι» (αυτόθι, 1204). Εν δε τη ια' Επιστολή αυτού προς Γρήγοριον τον Νύσσης αποκαλεί τας της θύραθεν σοφίας βίβλους «αλμυράς και απότους» και ελέγχει τον ομώνυμον φίλον, διότι ασχολείται περί αυτάς και αφήκε τας «ιεράς και ποτίμους βίβλους», δηλαδή τας Αγίας Γραφάς. Καλεί δ’ αυτόν όπως «εκνήψη οψέ γουν και προς εαυτόν επανέλθη» (Migne 37,41), όπερ και εποίησεν ούτος.
Re: Πατέρες της Εκκλησίας για την ελληνική παιδεία και φιλοσοφία.
11Καλά, σοβαρά μιλάς τώρα; Όταν ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος αποκαλεί τας της θύραθεν σοφίας βίβλους «αλμυράς και απότους», σίγουρα ανάβει απαγορευτικό στην ανάγνωση της θύραθεν σοφίας, ως άχρηστης για έναν Ορθόδοξο Χριστιανό.LAPTONAS έγραψε:Με συγχωρείς φίλε μου Βασίλη… Ο Άγιος δεν απαγορεύει τη "θύραθεν" σοφία σε καμία περίπτωση. Απλά ελέγχει κάποιον φίλο επειδή εγκατέλειψε τις Αγίες Γραφές...Vassilis_1 έγραψε:Ας διαβάσουμε και άλλες απόψεις του αγίου Γρηγορίου για την ελληνική παιδεία.
Μεταφορά αποσπάσματος από το βιβλίο του Επιφάνιου Ι. Θεοδωρόπουλου Αρχιμανδρίτου, «Άρθρα – Μελέται Επιστολαί. Τόμος Α'.Αρκετα λοιπόν τα πάνω για να έχουμε μια ολοκληρωμένη άποψη του αγίου Γρηγορίου για την ελληνική παιδεία.Εάν ο Ι. Γρηγόριος αποδοκιμάζει εν τω εις Μ. Βασίλειον επιταφίω αυτού την υπό τίνων ολοκληρωτικήν καταδίκην της θύραθεν παιδείας, ουχ ήττον όμως είναι γνωστόν πόσον διακωμωδεί τους Έλληνας φιλοσόφους εν τω Α΄ λόγω αυτού (κατά Ιουλιανού) και ιδία εν παραγράφοις μγ' μδ' (Migne 35, 568) και νθ' (αυτόθι, 581) και οβ', ένθα φθέγγεται:
«Ταύτα (τα των Χριστιανών) πολλώ τιμιότερα της Σόλωνος απληστίας, του σοφού και νομοθέτου, ην Κροίσος ήλεγξε τω Λυδίω χρυσώ· και της Σωκράτους φιλοκαλίας· αιδούμαι γαρ ειπείν παιδεραστίας, καν σεμνοποιείται ταις επινοίαις· και της Πλάτωνος λιχνείας της Σικελικής, δι’ ην και πιπράσκεται και ουδ' υπό τίνος εξωνείται των αυτού μαθητών ή όλως Έλληνος·… Και της Επικούρου φιλοσοφίας, ουδέν υπέρ την ηδονήν αγαθόν οριζόμενης… » (Migne 35, 593 κ. ε. ).
Εν δε τω Εγκωμιαστικώ Λόγω αυτού εις Μ. Αθανάσιον, λέγει, ότι ο Αθανάσιος «ετράφη μεν ευθύς εν τοις θείοις ήθεσι και παιδεύμασιν, ολίγα των εγκυκλίων φιλοσοφήσας, του μη δοκείν παντάπασι των τοιούτων απείρως έχειν, μηδέ αγνοείν ων υπεριδείν εδοκίμασεν. Ουδέ γαρ ηνέσχετο το της ψυχής ευγενές και φιλότιμον εν τοις ματαίοις ασχοληθήναι, ουδέ ταυτόν παθείν των αθλητών τοις απείροις, οι, τον αέρα πλείω παίοντες ή τα σώματα, των άθλων αποτυγχάνουσιν» (Migne 35, 1088). Εν τω κε΄ πάλιν λόγω αυτού, πολλά της «έξω φυλοσοφίας» κατηγορεί και εν παρ. δ΄ χαρακτηρίζει αυτήν ως «παίζουσαν τας της αληθείας σκιάς εν τω της φιλοσοφίας σχήματι και προβλήματι» (αυτόθι, 1204). Εν δε τη ια' Επιστολή αυτού προς Γρήγοριον τον Νύσσης αποκαλεί τας της θύραθεν σοφίας βίβλους «αλμυράς και απότους» και ελέγχει τον ομώνυμον φίλον, διότι ασχολείται περί αυτάς και αφήκε τας «ιεράς και ποτίμους βίβλους», δηλαδή τας Αγίας Γραφάς. Καλεί δ’ αυτόν όπως «εκνήψη οψέ γουν και προς εαυτόν επανέλθη» (Migne 37,41), όπερ και εποίησεν ούτος.
Ξέρεις ποιόν ελέγχει αγαπητέ LAPTONAS ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος; Αυτόν που ελέγχει δεν είναι ο οποιοσδήποτε κάποιος φίλος. Είναι ένας Άγιος της Εκκλησίας μας. Είναι ο αδελφός του Μεγάλου Βασιλείου, ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης, ο οποίος σίγουρα διέθετε και διάκριση, και θα μπορούσε να διέφευγε τις αιρετικές παγίδες που εμπεριέχει η θύραθεν σοφία. Σκέψου τώρα ο έλεγχος του Άγιου Γρηγόριου του Θεολόγου, πόσο πιο έντονος είναι για εμάς, καθώς δεν είμαστε στα ίδια μέτρα της πνευματικής ωριμότητας του Αγίου Γρηγορίου Νύσσης.
Ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης, έκανε υπακοή και παράτησε την θύραθεν σοφία ως άχρηστη. Το ίδιο πρέπει να κάνουμε και εμείς.
Ας αρκεσθούμε λοιπόν στην απόλαυση της διδασκαλίας της Θεόπνευστης Αγίας Γραφής, της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης, χωρίς κανένα εμπόδιο.
Καθώς δηλαδή μας λούζει το φως του ηλίου, δεν έχουμε καμία ανάγκη τα μισοσβησμένα σπαρματσέτα της ειδωλολατρίας, που γεννάνε αιρέσεις, οι οποίες γίνονται αιτία αναθεματισμού.
Αλήθεια, τι φως μπορούν να προσθέσουν αυτά τα μισοσβησμένα σπαρματσέτα στο φως του ηλίου; Απολύτως τίποτα
Re: Πατέρες της Εκκλησίας για την ελληνική παιδεία και φιλοσοφία.
12Αυτός καλέ μου άνθρωπε είναι μάλλον ένας δικός σου ευγενής πόθος παρά η αλήθεια, επειδή μάλλον μισείς τον Ελληνισμό ως ανθέλληνας που φαίνεται πως είσαι και τηρείς της στάση κάθε ανθέλληνα ο οποίος θέλει να αποτάξει κάθε ελληνικό από πάνω του. Η αλήθεια όμως είναι ότι αφενός δεν απαγορεύει την φιλοσοφία, και αφετέρου πως δεν τον έβλαψε η ενασχόληση του αυτή, αντιθέτως μάλιστα όπως θα δούμε.Vassilis_1 έγραψε: Καλά, σοβαρά μιλάς τώρα; Όταν ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος αποκαλεί τας της θύραθεν σοφίας βίβλους «αλμυράς και απότους», σίγουρα ανάβει απαγορευτικό στην ανάγνωση της θύραθεν σοφίας, ως άχρηστης για έναν Ορθόδοξο Χριστιανό.
Μα ακριβώς επειδή ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης είχε την πνευματική ωριμότητα γιαυτό «μπόρεσε καλύτερα απ' όλους να μεταφυτεύσει στο εσωτερικό του χριστιανικού κόσμου την πνευματική κληρονομιά της αρχαίας Ελλάδας» και καλά έκανε αποδεικνύοντας ότι η ενασχόληση του δεν ήταν άκαρπη.Vassilis_1 έγραψε: Ξέρεις ποιόν ελέγχει αγαπητέ LAPTONAS ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος; Αυτόν που ελέγχει δεν είναι ο οποιοσδήποτε κάποιος φίλος. Είναι ένας Άγιος της Εκκλησίας μας. Είναι ο αδελφός του Μεγάλου Βασιλείου, ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης, ο οποίος σίγουρα διέθετε και διάκριση, και θα μπορούσε να διέφευγε τις αιρετικές παγίδες που εμπεριέχει η θύραθεν σοφία. Σκέψου τώρα ο έλεγχος του Άγιου Γρηγόριου του Θεολόγου, πόσο πιο έντονος είναι για εμάς, καθώς δεν είμαστε στα ίδια μέτρα της πνευματικής ωριμότητας του Αγίου Γρηγορίου Νύσσης.
Κούνια που σε κούναγε. Ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης απλά δεν ήθελε να οξύνει τις καταστάσεις. Αντιθέτως ήταν ένας από τους ποιο χαρισματικούς Πατέρες της εκκλησίας μας και ο λόγος που παρήγαγε τόσο πλούσιο έργο ήταν ακριβώς ότι είχε εντρυφήσει στην Κλασσική φιλοσοφία την οποία εκφράζει διάχυτα στα έργα του ως πραγματικός Χριστιανός και φιλόσοφος. Το λάθος του κατά τα νεανικά του χρόνια ήταν ότι δεν ακολουθούσε τα χριστιανικά του καθήκοντα, με αποτέλεσμα να νομίζουν οι άλλοι ότι παρεκκλίνει από το δρόμο της Εκκλησίας. Ισορρόπησε όμως εκεί όπου άλλοι πέφτουν.Vassilis_1 έγραψε: Ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης, έκανε υπακοή και παράτησε την θύραθεν σοφία ως άχρηστη. Το ίδιο πρέπει να κάνουμε και εμείς.
Δηλαδή φοβάσαι ότι με την φιλοσοφία θα παρεκκλίνεις και θα γίνεις αιρετικός ; Εσύ που λούζεσαι στους καταρράκτες του φωτός θα διαβάσεις π.χ. Σωκράτη και θα πέσεις στο βούρκο της ακολασίας ; Πολύ σάλτσας βάζειςVassilis_1 έγραψε: Ας αρκεσθούμε λοιπόν στην απόλαυση της διδασκαλίας της Θεόπνευστης Αγίας Γραφής, της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης, χωρίς κανένα εμπόδιο.
Καθώς δηλαδή μας λούζει το φως του ηλίου, δεν έχουμε καμία ανάγκη τα μισοσβησμένα σπαρματσέτα της ειδωλολατρίας, που γεννάνε αιρέσεις, οι οποίες γίνονται αιτία αναθεματισμού.
Γιατί έχεις δει το φως ας πούμε τώρα εσύ και έχεις φωτιστεί από αυτό το φως ώστε να μη δέχεσαι περισσότερο; Διότι αν έχεις φωτιστεί τότε πρώτος εγώ θα παραδεχτώ ότι έχεις δίκιο, και μάλιστα θα σε ακούσω με πολύ προσοχή σε όλα τα διδάγματα σου, αν όμως δεν έχεις φωτιστεί και μιλάς για φως χωρίς να το γνωρίζεις τότε πάψε σε παρακαλώ μη μου σπαταλάς άλλο χρόνο.Vassilis_1 έγραψε: Αλήθεια, τι φως μπορούν να προσθέσουν αυτά τα μισοσβησμένα σπαρματσέτα στο φως του ηλίου; Απολύτως τίποτα
Re: Πατέρες της Εκκλησίας για την ελληνική παιδεία και φιλοσοφία.
13Εν δε τη ια' Επιστολή αυτού προς Γρήγοριον τον Νύσσης αποκαλεί τας της θύραθεν σοφίας βίβλους «αλμυράς και απότους» και ελέγχει τον ομώνυμον φίλον, διότι ασχολείται περί αυτάς και αφήκε τας «ιεράς και ποτίμους βίβλους», δηλαδή τας Αγίας Γραφάς. Καλεί δ’ αυτόν όπως «εκνήψη οψέ γουν και προς εαυτόν επανέλθη» (Migne 37,41), όπερ και εποίησεν ούτος.
Vassilis_1 έγραψε:
Αρκετα λοιπόν τα πάνω για να έχουμε μια ολοκληρωμένη άποψη του αγίου Γρηγορίου για την ελληνική παιδεία.
LAPTONAS έγραψε:
Με συγχωρείς φίλε μου Βασίλη… Ο Άγιος δεν απαγορεύει τη "θύραθεν" σοφία σε καμία περίπτωση. Απλά ελέγχει κάποιον φίλο επειδή εγκατέλειψε τις Αγίες Γραφές...
Vassilis_1 έγραψε:
Καλά, σοβαρά μιλάς τώρα; Όταν ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος αποκαλεί τας της θύραθεν σοφίας βίβλους «αλμυράς και απότους», σίγουρα ανάβει απαγορευτικό στην ανάγνωση της θύραθεν σοφίας, ως άχρηστης για έναν Ορθόδοξο Χριστιανό.
Εάν ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος αγαπητέ LAPTONAS, δεν απαγόρευε την θύραθεν σοφία δεν θα ήλεγχε τον Άγιο Γρήγοριον Νύσσης. Το κείμενο είναι καθαρό και ξάστερο.LAPTONAS έγραψε:
Αυτός καλέ μου άνθρωπε είναι μάλλον ένας δικός σου ευγενής πόθος παρά η αλήθεια… Η αλήθεια όμως είναι ότι… δεν απαγορεύει…
Vassilis_1 έγραψε: Ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης, έκανε υπακοή και παράτησε την θύραθεν σοφία ως άχρηστη. Το ίδιο πρέπει να κάνουμε και εμείς.
Άντε!!! ήσουν μπροστά;;;!!! Αυτό είναι δικό σου αυθαίρετο συμπέρασμα.LAPTONAS έγραψε:
…Ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης απλά δεν ήθελε να οξύνει τις καταστάσεις.
Re: Πατέρες της Εκκλησίας για την ελληνική παιδεία και φιλοσοφία.
14LAPTONAS έγραψε:
Γιατί έχεις δει το φως ας πούμε τώρα εσύ και έχεις φωτιστεί από αυτό το φως ώστε να μη δέχεσαι περισσότερο; Διότι αν έχεις φωτιστεί τότε πρώτος εγώ θα παραδεχτώ ότι έχεις δίκιο, και μάλιστα θα σε ακούσω με πολύ προσοχή σε όλα τα διδάγματα σου, αν όμως δεν έχεις φωτιστεί και μιλάς για φως χωρίς να το γνωρίζεις τότε πάψε σε παρακαλώ μη μου σπαταλάς άλλο χρόνο.
Tα είπες όλα φίλε. Ακριβώς έτσι είναι. Σπατάλη χρόνου είναι αυτή η συζήτηση. Σα να μιλάς με το Φραντζή ένα πράγμα
Προτείνω να μην ασχοληθούμε άλλο, ο τυφλός δεν πρόκειται ποτέ να καταλάβει τι είναι το φως και τα χρώματα. Μόνο με θαύμα άνωθεν.
ΥΓ:Περαστικά στους μισέλληνες οβραιολάγνους!
Το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείνΠλάτων
Re: Πατέρες της Εκκλησίας για την ελληνική παιδεία και φιλοσοφία.
15Όχι δεν είναι αυθαίρετο, δες το φιλοσοφικό έργο του μετά την υπακοή. Ο Άγιος διορθώθηκε όταν ήταν κρίσιμο, δηλαδή όταν ήταν νέος και μπορούσε να ξεστρατίσει - κάτι που θα ήταν πολύ κακό - έκανε λοιπόν υπακοή αλλά μετά χρησιμοποίησε άριστα την Ελληνική Παιδεία που είχε λάβει. Μελέτησε λοιπόν αγαπητέ Βασίλη το έργο του το οποίο είναι στα αρχαία Ελληνικά (θες βέβαια Ελληνική παιδεία) και μετά μπορείς να κρίνεις κατά πόσο είναι αυθαίρετο και πόσο όχι.Vassilis_1 έγραψε:Άντε!!! ήσουν μπροστά;;;!!! Αυτό είναι δικό σου αυθαίρετο συμπέρασμα.LAPTONAS έγραψε:
…Ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης απλά δεν ήθελε να οξύνει τις καταστάσεις.
Re: Πατέρες της Εκκλησίας για την ελληνική παιδεία και φιλοσοφία.
16Ώστε αγαπητέ LAPTONAS, τελικά δέχτηκες ότι ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης έκανε υπακοή.LAPTONAS έγραψε:
...δες το… έργο του μετά την υπακοή…
Διότι πιο πάνω έλεγες άλλα:
Ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης ως είναι φυσικό απέρριψε όλες τις πλάνες των φιλοσόφων και γενικά της αρχαιοελληνικής ειδωλολατρίας, και αυτό αποδεικνύεται από την μετά υπακοή έργο του, με τις κρυστάλλινες Θεολογικές θέσεις του. Ας πάρουμε όμως μια γεύση:Ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης απλά δεν ήθελε να οξύνει τις καταστάσεις
Πράγματι πήραμε μια ωραία και εξαίσια γεύση. Γεύση μοναδική διότι προέρχεται από την Θεόπνευστη Παλαιά Διαθήκη, και όχι από τις γεμάτο αναθεματισμένες πλάνες της θύραθεν σοφίας.Τις τον πηλόν τούτον κατ’ εικόνα του θείου χαρακτήρος εμόρφωσεν;… τις εξικοικισθέντα με του παραδείσου και του ξύλου της ζωής έξω γενόμενον και τω βαρβάρω της υλικής ζωής συγκαλυφθέντα, επί την πρώτην έλκει μακαριότητα;… (Ε.ΠΕ. 8.29-31).
Εκπληκτική η τοποθέτησή σου φίλε LAPTONAS. Αντιλαμβάνεσαι, ότι εμμέσως πλην σαφώς συμβουλεύεις του νέους, και πολύ καλά κάνεις, να μη διαβάζουν την θύραθεν σοφία διότι μπορεί να ξεστρατίσουν.LAPTONAS έγραψε:
…Ο Άγιος διορθώθηκε όταν ήταν κρίσιμο, δηλαδή όταν ήταν νέος και μπορούσε να ξεστρατίσει…
Άλλωστε, και οι νέοι και οι μεγαλύτεροι δεν πρέπει να την διαβάζουν.
Re: Πατέρες της Εκκλησίας για την ελληνική παιδεία και φιλοσοφία.
17Δεν χρειάζεται καν να σου απαντήσω διότι απαντάει ο Άγιος Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος λέγοντας :
Πρός τούς Χριστιανούς πού ἀπέρριπταν τήν κλασική ἑλληνική παιδεία ὁ Ἅγιος Γρηγόριος, ἄριστος μελετητής καί γνώστης τῶν ἑλληνικῆς φιλοσοφίας, ἀπαντᾶ μέ μία χαρακτηριστική ἐπισήμανσή του στόν «Ἐπιτάφιον εἰς τόν Μέγαν Βασίλειον»(1), τήν ὁποία παραθέτω σέ νεοελληνική ἀπόδοση ἀπό τόν Καθηγητή Εὐάγγελο Θεοδώρου:
«Νομίζω πώς ἔχει γίνει παραδεκτό ἀπ’ ὅλους τούς συνετούς ἀνθρώπους ὅτι ἡ παιδεία εἶναι τό πρῶτο ἀπό τά ἀγαθά πού ἔχουμε. Καί ὄχι μόνο ἡ χριστιανική μας παιδεία, πού εἶναι ἡ ἐκλεκτότερη καί ἐπιδιώκει τή σωτηρία καί τό κάλλος τῶν θείων πραγμάτων, τά ὁποῖα μόνο μέ τόν νοῦ συλλαμβάνονται. Ἀλλά καί ἡ ἐξωχριστιανική παιδεία, τήν ὁποία πολλοί χριστιανοί, ἔχοντας σχηματίσει λανθασμένη ἀντίληψη γι’ αὐτήν, τήν περιφρονοῦν, ἐπειδή, λέγουν, κρύβει δόλιους σκοπούς, εἶναι ἐπικίνδυνη καί ἀπομακρύνει ἀπό τόν Θεό.
Τώρα αν εσύ αδυνατείς φίλε μου και φοβάσαι ότι θα πλανηθείς, μελετώντας Κλασσική Ελληνική Παιδεία & Φιλοσοφία αυτό είναι δικό σου θέμα.
που διαφωνούμε ;
Εσύ λες ότι απέρριψε πλήρως την φιλοσοφία και ότι έκανε υπακοή. Διότι λες :
Εγώ από την πλευρά μου στηρίζω την θέση ότι ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης διαφύλαξε την φιλοσοφία διότι κατανόησε την αξία της και προκειμένου να μην έχει τριβές με τους άλλους επανήλθε αξιοποιώντας το φιλοσοφικό και θεολογικό περιεχόμενο σε ολόκληρο το συγγραφικό του έργο το οποίο διάνθισε ακριβώς επειδή ήταν φιλόσοφος.
Βρε Βασίλη, αφού δεν ξέρεις τι εστί φιλοσοφία γιατί επιμένεις ;
Αν ξέρεις τι σημαίνει τότε όρισε μου την σε παρακαλώ γιατί αλλιώς μου δείχνεις ότι απλά πολεμάς μια σκιά.
Πολύ αμφιβάλω ότι ξέρεις τι είναι η φιλοσοφία και καθόλου.
Πρός τούς Χριστιανούς πού ἀπέρριπταν τήν κλασική ἑλληνική παιδεία ὁ Ἅγιος Γρηγόριος, ἄριστος μελετητής καί γνώστης τῶν ἑλληνικῆς φιλοσοφίας, ἀπαντᾶ μέ μία χαρακτηριστική ἐπισήμανσή του στόν «Ἐπιτάφιον εἰς τόν Μέγαν Βασίλειον»(1), τήν ὁποία παραθέτω σέ νεοελληνική ἀπόδοση ἀπό τόν Καθηγητή Εὐάγγελο Θεοδώρου:
«Νομίζω πώς ἔχει γίνει παραδεκτό ἀπ’ ὅλους τούς συνετούς ἀνθρώπους ὅτι ἡ παιδεία εἶναι τό πρῶτο ἀπό τά ἀγαθά πού ἔχουμε. Καί ὄχι μόνο ἡ χριστιανική μας παιδεία, πού εἶναι ἡ ἐκλεκτότερη καί ἐπιδιώκει τή σωτηρία καί τό κάλλος τῶν θείων πραγμάτων, τά ὁποῖα μόνο μέ τόν νοῦ συλλαμβάνονται. Ἀλλά καί ἡ ἐξωχριστιανική παιδεία, τήν ὁποία πολλοί χριστιανοί, ἔχοντας σχηματίσει λανθασμένη ἀντίληψη γι’ αὐτήν, τήν περιφρονοῦν, ἐπειδή, λέγουν, κρύβει δόλιους σκοπούς, εἶναι ἐπικίνδυνη καί ἀπομακρύνει ἀπό τόν Θεό.
Τώρα αν εσύ αδυνατείς φίλε μου και φοβάσαι ότι θα πλανηθείς, μελετώντας Κλασσική Ελληνική Παιδεία & Φιλοσοφία αυτό είναι δικό σου θέμα.
Ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης είχε λιώσει να διαβάζει Ελληνική Γραμματεία -> Οι φίλοι και ο αδελφός του παρατήρησαν ότι είχε αμελήσει τα Χριστιανικά του καθήκοντα και ότι δεν έδινε σημασία στις Αγίες Γραφές -> τον νουθέτησαν -> προκειμένου να μην οξύνει τις καταστάσεις επανήλθε -> ενσωμάτωσε στο συγγραφικό του όλα όσα έμαθε.Vassilis_1 έγραψε: Ώστε αγαπητέ LAPTONAS, τελικά δέχτηκες ότι ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης έκανε υπακοή.
Διότι πιο πάνω έλεγες άλλα:Ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης απλά δεν ήθελε να οξύνει τις καταστάσεις
που διαφωνούμε ;
Εσύ λες ότι απέρριψε πλήρως την φιλοσοφία και ότι έκανε υπακοή. Διότι λες :
Ασχέτως αν από το παραπάνω συλλογισμό δεν αποδεικνύεται ο ισχυρισμός σου , παρόλα αυτά φαίνεται η πεποίθηση σου.Vassilis_1 έγραψε: Ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης ως είναι φυσικό απέρριψε όλες τις πλάνες των φιλοσόφων και γενικά της αρχαιοελληνικής ειδωλολατρίας, και αυτό αποδεικνύεται από την μετά υπακοή έργο του, με τις κρυστάλλινες Θεολογικές θέσεις του. Ας πάρουμε όμως μια γεύση:Πράγματι πήραμε μια ωραία και εξαίσια γεύση. Γεύση μοναδική διότι προέρχεται από την Θεόπνευστη Παλαιά Διαθήκη, και όχι από τις γεμάτο αναθεματισμένες πλάνες της θύραθεν σοφίας.Τις τον πηλόν τούτον κατ’ εικόνα του θείου χαρακτήρος εμόρφωσεν;… τις εξικοικισθέντα με του παραδείσου και του ξύλου της ζωής έξω γενόμενον και τω βαρβάρω της υλικής ζωής συγκαλυφθέντα, επί την πρώτην έλκει μακαριότητα;… (Ε.ΠΕ. 8.29-31).
Εγώ από την πλευρά μου στηρίζω την θέση ότι ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης διαφύλαξε την φιλοσοφία διότι κατανόησε την αξία της και προκειμένου να μην έχει τριβές με τους άλλους επανήλθε αξιοποιώντας το φιλοσοφικό και θεολογικό περιεχόμενο σε ολόκληρο το συγγραφικό του έργο το οποίο διάνθισε ακριβώς επειδή ήταν φιλόσοφος.
Διορθώθηκε από το ότι απείχε από τις Αγίες Γραφές και τα χριστιανικά του καθήκοντα. Το ότι ήταν φιλόσοφος δεν ήταν λάθος.Vassilis_1 έγραψε:Εκπληκτική η τοποθέτησή σου φίλε LAPTONAS. Αντιλαμβάνεσαι, ότι εμμέσως πλην σαφώς συμβουλεύεις του νέους, και πολύ καλά κάνεις, να μη διαβάζουν την θύραθεν σοφία διότι μπορεί να ξεστρατίσουν.LAPTONAS έγραψε:
…Ο Άγιος διορθώθηκε όταν ήταν κρίσιμο, δηλαδή όταν ήταν νέος και μπορούσε να ξεστρατίσει…
Άλλωστε, και οι νέοι και οι μεγαλύτεροι δεν πρέπει να την διαβάζουν. Γιατί;
Βρε Βασίλη, αφού δεν ξέρεις τι εστί φιλοσοφία γιατί επιμένεις ;
Αν ξέρεις τι σημαίνει τότε όρισε μου την σε παρακαλώ γιατί αλλιώς μου δείχνεις ότι απλά πολεμάς μια σκιά.
Πολύ αμφιβάλω ότι ξέρεις τι είναι η φιλοσοφία και καθόλου.
Επαναλαμβάνω τι λέει ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος :Vassilis_1 έγραψε: Τα πάνω είναι ασφαλή διδάγματα, ότι δεν πρέπει να παίζουμε με τη φωτιά.
Μακριά λοιπόν, από τα φιλοσοφικά βιβλία της αρχαιοελληνικής παιδείας,
και οποιασδήποτε άλλης παιδείας (ξένης προς την παιδεία της Αγίας Γραφής,
Παλαιάς και Καινής Διαθήκης, όπως αυτή μεταφέρεται από την Ορθόδοξη Εκκλησία),
που είναι πηγή αιρετικών κινδύνων και απώλειας της σωτηρίας μας.
Εγώ λοιπόν επειδή είμαι συνετός παραδέχομαι αυτό που λέει ο Άγιος, ο οποίος στηρίζει το αντίθετο από αυτό που λες εσύ : Τι λες εσύ ;Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος έγραψε:«Νομίζω πώς ἔχει γίνει παραδεκτό ἀπ’ ὅλους τούς συνετούς ἀνθρώπους ὅτι ἡ παιδεία εἶναι τό πρῶτο ἀπό τά ἀγαθά πού ἔχουμε. Καί ὄχι μόνο ἡ χριστιανική μας παιδεία, πού εἶναι ἡ ἐκλεκτότερη καί ἐπιδιώκει τή σωτηρία καί τό κάλλος τῶν θείων πραγμάτων, τά ὁποῖα μόνο μέ τόν νοῦ συλλαμβάνονται. Ἀλλά καί ἡ ἐξωχριστιανική παιδεία,
Τι λέει ο Άγιος ;Vassilis_1 έγραψε: Μακριά λοιπόν, από τα φιλοσοφικά βιβλία της αρχαιοελληνικής παιδείας,
και οποιασδήποτε άλλης παιδείας (ξένης προς την παιδεία της Αγίας Γραφής,
Πάμε άλλη μία τι λες εσύ :Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος έγραψε: Καί ὄχι μόνο ἡ χριστιανική μας παιδεία, πού εἶναι ἡ ἐκλεκτότερη καί ἐπιδιώκει τή σωτηρία καί τό κάλλος τῶν θείων πραγμάτων, τά ὁποῖα μόνο μέ τόν νοῦ συλλαμβάνονται. Ἀλλά καί ἡ ἐξωχριστιανική παιδεία,
Πάμε άλλη μία να εμπεδώσουμε τι λέει ο άγιος :Vassilis_1 έγραψε: Μακριά λοιπόν, από τα φιλοσοφικά βιβλία της αρχαιοελληνικής παιδείας,
και οποιασδήποτε άλλης παιδείας (ξένης προς την παιδεία της Αγίας Γραφής,
Δεν μπορείς να μου αλλάξεις γνώμη αγαπητέ. Ας συμφωνήσουμε ότι διαφωνούμε και ας λήξει η κουβέντα.Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος έγραψε: Καί ὄχι μόνο ἡ χριστιανική μας παιδεία, πού εἶναι ἡ ἐκλεκτότερη καί ἐπιδιώκει τή σωτηρία καί τό κάλλος τῶν θείων πραγμάτων, τά ὁποῖα μόνο μέ τόν νοῦ συλλαμβάνονται. Ἀλλά καί ἡ ἐξωχριστιανική παιδεία,
Re: Πατέρες της Εκκλησίας για την ελληνική παιδεία και φιλοσοφία.
18Χρειάζεται όμως να θυμηθούμε πως τον νουθέτησε ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος:LAPTONAS έγραψε:
Ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης είχε λιώσει να διαβάζει Ελληνική Γραμματεία -> Οι φίλοι και ο αδελφός του παρατήρησαν ότι είχε αμελήσει τα Χριστιανικά του καθήκοντα και ότι δεν έδινε σημασία στις Αγίες Γραφές -> τον νουθέτησαν…
Και πολύ καλά έκανες που υπάκουσες Άγιε Γρήγοριε Νύσσης, στην προτροπή του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, και προτίμησες τας Αγίας Γραφάς, Παλαιά και Καινή Διαθήκη, αποφεύγοντας τας αλμυράς και απότους της θύραθεν σοφίας βίβλους.Εν δε τη ια' Επιστολή αυτού προς Γρήγοριον τον Νύσσης αποκαλεί τας της θύραθεν σοφίας βίβλους «αλμυράς και απότους» και ελέγχει τον ομώνυμον φίλον, διότι ασχολείται περί αυτάς και αφήκε τας «ιεράς και ποτίμους βίβλους», δηλαδή τας Αγίας Γραφάς. Καλεί δ’ αυτόν όπως «εκνήψη οψέ γουν και προς εαυτόν επανέλθη» (Migne 37,41), όπερ και εποίησεν ούτος.
Την μελέτη της Παλαιάς Διαθήκης την υποστηρίζει ο Θεόπνευστος Παύλος ως εξής:LAPTONAS έγραψε:
…η μελέτη της Π.Δ. όπως στηρίζεις εσύ…
Άλλωστε την μελέτη της Θεόπνευστης Παλαιάς Διαθήκης την υποστηρίζει ο Θεάνθρωπος Χριστός. Απόδειξη τούτουΒ Τιμ. 3,16 – 17 πᾶσα γραφὴ θεόπνευστος καὶ ὠφέλιμος πρὸς διδασκαλίαν, πρὸς ἔλεγχον, πρὸς ἐπανόρθωσιν, πρὸς παιδείαν τὴν ἐν δικαιοσύνῃ, ἵνα ἄρτιος ᾖ ὁ τοῦ Θεοῦ ἄνθρωπος, πρὸς πᾶν ἔργον ἀγαθὸν ἐξηρτισμένος.
οι πάμπολλες παραπομπές Του σε Αυτήν.