Re: Γιατί νηστεύουμε;

37
Γιώργος έγραψε:Δεν υπαρχει κανονας το ΠΟΣΟ θα φας,αρκει να τρως νηστισιμα!
Γιώργος έγραψε:
LAPTONAS έγραψε:Ωραία ευτυχώς Γιώργο γιατί είχα την διαστρεβλωμένη εντύπωση ότι η νηστεία είναι παθοκτόνος πρακτική κατά τα λεγόμενα του Μέγα Βασιλείου που καλλιεργεί την εγκράτεια ως αρετή και προάγει το πνευματικό τρόπο ζωής. Από αύριο λοιπόν ξεκινάμε να νηστεύουμε, θα τρώμε θαλασσινά στα κάρβουνα με πατατούλες και ουζάκια, κρασάκια και ότι άλλο ταιριάζει στο μεζέ, παρεούλα μπουζουκάκι, κανένα τσιφτετέλι, και όλα αυτά σε μεγάλες ποσότητες φυσικά για να δείξουμε ότι κάνουμε μεγαλειώδη νηστεία. Έτσι Γιώργο ;
Λαπτονα,δεν εχεις καταλαβει κατι.Οι νηστισιμες τροφες ΔΕΝ ΧΟΡΤΑΙΝΟΥΝ,γι'αυτο και η Εκκλησια μας εχει εξω από το νηστειολογειο όλα εκεινα που μπορουν πραγματι να σε χορτάσουν!Αδειο στομαχι,περισσοτερη διαυγεια για προσευχη!
Δηλαδή λες ότι η εκκλησία επίτηδες απέκλεισε τις τροφές που προκαλούν κορεσμό ;
Αν τρως μαρουλόφυλλα σίγουρα δε χορταίνεις αλλά αν φας όσπρια και λίγο ψωμί μάλλον το αίσθημα κορεσμού είναι πολύ ποιο έντονο.

Πάντως στο θέμα της ποσότητας οι Πατέρες έχουν τοποθετηθεί σαφέστατα.
Γιώργος έγραψε:Δεν υπαρχει κανονας το ΠΟΣΟ θα φας,αρκει να τρως νηστισιμα!
Υπάρχει. Οι Πατέρες λένε

«Ου τό βραδυφαγήσαι τούτο μόνον νηστεία εστίν, αλλά καί τό βραχυφαγήσαι καί τό μή ποικιλοφαγήσαι». Συμπληρωματική καί η παρακάτω φράση: «Άσκησίς εστι τράπεζα εν μονοειδή τροφή συνισταμένη».

Δηλαδή περιορίζουμε και την ποικιλία των τροφών και την ποσότητα (βραχυφαγία).

1. Περιορισμός τύπου τροφής
2. Περιορισμός ποσότητας τροφής
3. Περιορισμός ποικιλίας τροφών

Από το 1-3 η "νηστεία" έχει καθαρά γαστρονομικό και διαιτητικό χαρακτήρα.

Αυτό που δεν γνωρίζω είναι ποια η άποψη της εκκλησία για την θρεπτική αξία της τροφής. Δηλαδή περιορίζουμε και την θρεπτική αξία ; Ο Άγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής π.χ. έτρωγε μέλι το οποίο είναι πολύ υψηλής θρεπτικής αξίας, που στις μέρες μας ούτε κατά διάνοια δεν υπάρχει σε περιοχές όπως π.χ. η Αθήνα.

Υ.Γ. οπότε Γιώργο τα ξεχνάμε τα τσιφτετέλια και τα κρασάκια και τις σχάρες με τις ξεροψημένες λιχουδιές και τα επιδόρπια προφιτερολ και τις κρέπες με σοκολάτα υγείας κτλ κτλ :sorry
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Γιατί νηστεύουμε;

38
GLADIATOR έγραψε:ΓΙΑΤΙ ΝΗΣΤΕΥΟΥΜΕ;

Δι`αυτής (της νηστείας) όπως μας λέγει και το παρακάτω τροπάριο,και της προσευχής όπως μας λέγει το αψευδές στόμα του Κυρίου μας,δεν είναι δυνατόν να πορευθεί αυτό το γένος (ημών των ανθρώπων).
Τούτη (η νηστεία) επιτυγχάνει να ανοίξει η πόρτα του Παραδείσου,και να βιώσει ο άνθρωπος τον τόπο για τον οποίο ήταν προορισμένος


Μωσῆς τῷ καιρῷ τῆς ἐγκρατείας, Νόμον ἐδέξατο, καὶ λαὸν ἐπεσπάσατο, Ἠλίας νηστεύσας, οὐρανοὺς ἀπέκλεισε, τρεῖς δὲ Παῖδες Ἀβραμιαῖοι, τύραννον παρανομοῦντα, διὰ νηστείας ἐνίκησαν.
Δι’ αὐτῆς καὶ ἡμᾶς Σωτὴρ ἀξίωσον, τῆς Ἀναστάσεως τυχεῖν, οὕτω βοῶντας Ἅγιος ὁ Θεός, Ἅγιος ἰσχυρός, Ἅγιος ἀθάνατος, ἐλέησον ἡμᾶς.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η (ορθή) νηστεία επιτυγχάνει να πορευτούμε, να βρούμε δηλαδή την πνευματική πορεία μας προς τον Παράδεισο. Εάν κατανοούμε ως παράδεισο την Βασιλεία των Ουρανών όπως έχουμε συζητήσει εδώ : http://www.filoumenos.com/forum/viewtop ... 6&t=16359/ τότε είναι απολύτως σημαντικό να ξεκαθαρίσουμε επακριβώς το θέμα της νηστείας, γιατί αν η νηστεία μας βοηθάει να κατακτήσουμε την Βασιλεία των Ουρανών τότε πρέπει να την εισάγουμε υποχρεωτικώς στο πνευματικό οπλοστάσιο μας.

Κι επειδή τα πνευματικά οφέλη είναι πολύ μεγάλα, σίγουρα αυτός που ονομάζουμε διάβολος έχει αφήσει παντού παγίδες ώστε να μην κατανοήσουμε ποτέ το νόημα της αληθινής νηστείας.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Γιατί νηστεύουμε;

39
Αυτές είναι 2 ερωτήσεις.
Η μια ήταν δώρο. :cooll




Εσύ για ποιο λόγο λες ότι νήστεψε 40 μέρες; Διότι αν υπάρχει κι άλλος ουσιαστικός σκοπός καλό είναι να τον εξετάσουμε.
Νομίζω για να μας δώσει το παράδειγμα,του τι πρέπει να κάνουμε,αφού το έκανε πρώτα ο Ίδιος,άλλωστε η σαρακοστή είναι μίμηση της νηστείας που έκανε ο Χριστός 40 μέρες


«Τούτο το γένος ουκ εκπορεύεται ει μη εν προσευχή και νηστεία».



Στη σημερινή ευαγγελική περικοπή, αγαπητοί μου αδελφοί, οι μαθητές του Κυρίου δεν πετυχαίνουν να διώξουν από το σεληνιαζόμενο νέο, το φοβερό δαιμόνιο που μαστίζει αυτό για χρόνια. Γι΄ αυτό και ρωτούν ιδιαίτερα τον Κύριο να τους πει που οφειλόταν η αδυναμία τους αυτή. Κι ο Ιησούς μαζί με τ΄ άλλα που τους λέει, προσθέτει ότι το γένος αυτό των δαιμονίων, δεν βγαίνει από τον συγκεκριμένο άνθρωπο, παρά μόνο με προσευχή και νηστεία. Έτσι, οι λόγοι αυτοί του Κυρίου, φανερώνουν τη δύναμη που έχουν η προσευχή και η νηστεία, στον αγώνα κατά του διαβόλου. Πρόκειται, πράγματι, για δυο ισχυρά πνευματικά όπλα που είναι απαραίτητα στον αγώνα εναντίον των δαιμόνων και γενικά πολύ αποτελεσματικά, στην καθημερινή πνευματική μας ζωή. Και παρ΄ όλο ότι και τα δυο είναι σπουδαία και σημαντικά, εμείς σήμερα θα περιορισθούμε μόνο στη νηστεία, για να δούμε πως καθορίστηκε και πόσο σπουδαία σημασία έχει αυτή για τη ζωή μας.

Η νηστεία, σύμφωνα με τους Πατέρες της Εκκλησίας μας, είναι η πρώτη εντολή που δόθηκε στους ανθρώπους. Όταν ο Θεός, μετά τη δημιουργία, έλεγε στους πρωτοπλάστους, να φάγετε απ΄ όλα τα δένδρα του παραδείσου, « από δε του ξύλου του γινώσκειν καλόν και πονηρόν ου φάγεσθε απ΄ αυτού » ( Γεν. Β΄ 17), έδινε σ΄αυτούς και την πρώτη εντολή. Σαν τέτοια την δέχονται οι Τρείς Ιεράρχες της Εκκλησίας μας. Για τον Άγιο Γρηγόριο το Θεολόγο, η νηστεία είναι « αρχαία εντολή» και για το Μέγα Βασίλειο ότι « ενομοθετήθη εν τω Παραδεί-σω». Και ο Ιερός Χρυσόστομος, συμπληρώνοντας, λέει ότι αν στον Παράδεισο η νηστεία ήταν αναγκαία, «πολλώ μάλλον», είναι αναγκαία, «εκτός του Παραδείσου». Γι΄ αυτό και γίνεται συχνά λόγος για τη νηστεία στην Αγία Γραφή, τόσο στην Παλαιά, όσο και στην Καινή Διαθήκη. Ο ίδιος ο Θεάνθρωπος Κύριος, ενήστευσε και όχι μόνο ενήστευσε, αλλά και ενέκρινε τη νηστεία και έδωσε και συγκεκριμένες οδηγίες για το πώς πρέπει να γίνεται για να είναι θεάρεστη και να διαφέρει από τη φαρισαϊκή (Ματθ. ΣΤ΄ 16 – 18 ).


Δεν είναι επομένως ανθρώπινη εφεύρεση η νηστεία, όπως νομίζουν μερικοί. Είναι θεσμός ιερός της Εκκλησίας βασισμένος στο νόμο του Θεού. Ο ίδιος ο Ιησούς, όπως είδαμε και πιο πάνω, ενήστευσε, υποδεικνύοντας σ΄όλους εμάς τη νηστεία και την προσευχή, σα μέσο εγκράτειας και κίνητρο πνευματικής ανάτασης. Όταν οι Απόστολοι επρόκειτο να αναλάβουν κάποια σπουδαία αποστολή, όπως ήταν η διάδοση του Ευαγγελίου στα Έθνη, ενήστευαν, όπως μας πληροφορεί το βιβλίο των Πράξεων των Αποστόλων (Πραξ. ΙΓ΄ 2 – 3). Όταν οι Απόστολοι Βαρνάβας και Παύλος, επρόκειτο να έλθουν στην Κύπρο, για να κηρύξουν τον χριστιανισμό για πρώτη φορά στα Έθνη, οι Προφήτες και οι Διδάσκαλοι, που ανήκαν στην Εκκλησία Αντιοχείας, τους απέστειλαν στην σημαντική αυτή αποστολή, αφού ενήστευσαν και προσευχήθηκαν. Κι εδώ αξίζει να πούμε ότι τη βάση των χριστιανικών νηστειών , αποτέλεσαν στην αρχή, τα Πάθη και η Ανάσταση του Χριστού. Γι΄ αυτό και από την πρώτη εκείνη εποχή, έχουμε ιερούς κανόνες, που καθορίζουν και εξηγούν ορισμένες νηστείες.


Πρώτη και αρχαιοτάτη είναι η πρίν το Πάσχα νηστεία, γνωστή και σα νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, που έχει την προέλευσή της από τους Αποστολικούς Χρόνους, σε ανάμνηση των Παθών του Κυρίου και του αποχωρισμού. Έχουμε μετά τη νηστεία των Χριστουγέννων, των Αγίων Αποστόλων και του Δεκαπενταυγούστου, που διανύουμε, τη νηστεία της Τετάρτης, για την προδοσία του Ιούδα και της Παρασκευής, για το Σταυρικό θάνατο του Χριστού και ακολουθούν οι ημερήσιες νηστείες.


Μας έδωσε, λοιπόν, το παράδειγμα της νηστείας ο Κύριος. Θα πρέπει παρακινούμενοι κι εμείς από αυτό να Τον μιμούμαστε. Να αγαπήσουμε τη νηστεία, την εγκράτεια, την κάποια κακοπάθεια, αφού τόσο πολύ αυτά μας βοηθούν στον αγώνα μας. Κι όσοι δεν εμποδιζόμαστε από λόγους υγείας, να τηρούμε τη νηστεία της Εκκλησίας μας με κάθε επιμέλεια. Η νηστεία είναι μια βία που πράττει θεληματικά ο άνθρωπος, που στενοχωρεί τη φύση του και τη βιάζει να πεινά….και να διψά, για να καθαρισθεί από τις κακίες της, μας λέει ο Ιερός Χρυσόστομος. Και προσθέτει: Είναι εγκράτεια τροφών, αλλά και εγκράτεια παθών και ότι όταν λέγουμε νηστεία, εννοούμε όχι μόνο την αποχή ορισμένων τροφών αλλά και την των αμαρτημάτων. « Τι γαρ όφελος», μας λέει και πάλιν, « όταν ορνίθων και ιχθύων απεχόμεθα, τους δε αδελφούς δάκνωμεν και κατεσθίωμεν»; ( Ομιλ. Γ΄ εις ανδριάντας ). Και είναι από την πείρα βεβαιωμένο ότι η κατά Θεό νηστεία, όταν γίνεται χωρίς επίδειξη και αλαζονεία, μας βοηθά πάρα πολύ πνευματικά. Μας κάμνει προθυμότερους στην προσευχή, υπομονητικότερους, περισσότερον ειρηνικούς και μας βοηθά σε πνευματικότητα και συγκεκριμένα στην ταπείνωση.


Σαν ιερός θεσμός και εντολή που έχει μεγάλη σημασία, η νηστεία δεν είναι τίποτε άλλο, παρά υπακοή στην Εκκλησία. Γιατί το να δεχθούμε για ένα χρονικό διάστημα να μη τρώγουμε ορισμένα φαγητά, που πολλές φορές μας ευχαριστούν, μόνο και μόνο γιατί το καθορίζει η Εκκλησία, τούτο σημαίνει πολλά. Σημαίνει ότι παρακολουθούμε τη ζωή και την πορεία της Εκκλησίας στον κόσμο αυτό και συντασσόμαστε με αυτή. Προετοιμαζόμαστε για τις γιορτές, όπως θέλει η Εκκλησία. Δεν ανήκουμε στους αδιάφορους και κατ΄ όνομα μόνο χριστιανούς, ούτε πολύ περισσότερο, στους εχθρούς και πολέμιους της Εκκλησίας. Δεν φτιάχνουμε ένα χριστιανισμό και μια θρησκεία της αρεσκείας μας, που να μη μας ενοχλεί και να μη θίγει την άνεση μας, αλλά συμμορφωνόμαστε ευχάριστα σ΄αυτά που η Εκκλησία αποφασίζει.


Αδελφοί μου. Η νηστεία δεν είναι σκοπός αλλά μέσο για κάποιο ανώτερο σκοπό, που είναι η ωφέλεια της ψυχής μας . Η νηστεία είναι εξάσκηση και εκγύμναση της θέλησης και προετοιμασίας για τους πνευματικούς αγώνες. Είναι όπλο, με το οποίο αποκρούουμε τους πειρασμούς. Φάρμακο με το οποίο ο νους γίνεται λαμπρότερος και η καρδιά μας καθαρότερη. Για τούτο και οι Πατέρες της Εκκλησίας, λένε ότι η νηστεία είναι « μήτηρ σωφροσύνης» , «παιδαγωγία ψυχής» και «θύρα του Παραδείσου» . Αλλά και η ιατρική επιστήμη ούτε λίγο ούτε πολύ συμφωνεί με τη νηστεία της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Όλα τα συμπεράσματα επίπονων και μακροχρόνιων μελετών, που έχουν δημοσιευθεί και δημοσιεύονται σε επιστημονικά περιοδικά διεθνούς κύρους, αναφέρουν διαιτητικές οδηγίες, που συμπίπτουν με αυτά που ορίζει και διδάσκει η Ορθόδοξη Εκκλησία. Με βάση και τους Ιερούς Κανόνες , οι ασθενείς απαλλάσσονται από τη νηστεία. Όλοι όμως εμείς οι υγιείς ας την αγαπήσουμε. Ας τη διανύουμε με ευχάριστη διάθεση. Τότε θα δούμε πόσο ωφέλιμη είναι και πόση σημασία έχει για τον αγώνα μας, ο ιερός αυτός θεσμός της νηστείας.

† Ηγούμενος Χρυσορροϊατίσσης κ. Διονύσιος – Μητρόπολη Πάφου

http://aktines.blogspot.gr/2012/08/blog-post_8322.html
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !

Re: Γιατί νηστεύουμε;

40
dominique έγραψε:
Αυτές είναι 2 ερωτήσεις.
Η μια ήταν δώρο. :cooll
:friends: Ετοιμάσου να σου κάνω τότε πολλά τέτοια δωρήματα.

Όπως είπαμε, κατά το συμπέρασμα από τις αναγνώσεις των κειμένων περί νηστείας ο σκοπός είναι ο περιορισμός των παθών. Δεν ξέρω κατά πόσο το δέχονται όλοι αυτό πάντως εγώ εκεί καταλήγω. Αξίζει όμως να δούμε αν υπάρχει κι άλλος σκοπός πέραν από αυτόν της "παθοκτονίας".
dominique έγραψε:
Εσύ για ποιο λόγο λες ότι νήστεψε 40 μέρες; Διότι αν υπάρχει κι άλλος ουσιαστικός σκοπός καλό είναι να τον εξετάσουμε.
Νομίζω για να μας δώσει το παράδειγμα,του τι πρέπει να κάνουμε,αφού το έκανε πρώτα ο Ίδιος,άλλωστε η σαρακοστή είναι μίμηση της νηστείας που έκανε ο Χριστός 40 μέρες
Ωραία. Αν είναι να μιμηθούμε αυτό που έκανε ο Ιησούς τότε πρέπει να ξέρουμε ακριβώς τι έκανε διότι αν κάνουμε άλλα δεν μιμούμαστε τον Ιησού με ακρίβεια.

Η Κ.Δ. λέει ότι ο Ιησούς νήστεψε σαράντα μέρες καὶ σαράντα νύχτες καὶ ἔπειτα ἐπείνασε. Νήστεψε όπως νηστεύουμε σήμερα στην Μεγάλη Τεσσαρακοστή ; Ή μήπως νήστεψε πλήρως, απέχοντας από κάθε τροφή; Από όσο ξέρω δεν έφαγε τίποτα, αλλά όπως είδαμε και Παίσιος "δεν έτρωγε τίποτα" αλλά τελικά έτρωγε.

Τι είδους λοιπόν νηστεία έκανε ο Ιησούς;

dominique έγραψε:
«Τούτο το γένος ουκ εκπορεύεται ει μη εν προσευχή και νηστεία».

Στη σημερινή ευαγγελική περικοπή, αγαπητοί μου αδελφοί, οι μαθητές του Κυρίου δεν πετυχαίνουν να διώξουν από το σεληνιαζόμενο νέο, το φοβερό δαιμόνιο που μαστίζει αυτό για χρόνια. Γι΄ αυτό και ρωτούν ιδιαίτερα τον Κύριο να τους πει που οφειλόταν η αδυναμία τους αυτή. Κι ο Ιησούς μαζί με τ΄ άλλα που τους λέει, προσθέτει ότι το γένος αυτό των δαιμονίων, δεν βγαίνει από τον συγκεκριμένο άνθρωπο, παρά μόνο με προσευχή και νηστεία. Έτσι, οι λόγοι αυτοί του Κυρίου, φανερώνουν τη δύναμη που έχουν η προσευχή και η νηστεία, στον αγώνα κατά του διαβόλου. Πρόκειται, πράγματι, για δυο ισχυρά πνευματικά όπλα που είναι απαραίτητα στον αγώνα εναντίον των δαιμόνων και γενικά πολύ αποτελεσματικά, στην καθημερινή πνευματική μας ζωή. Και παρ΄ όλο ότι και τα δυο είναι σπουδαία και σημαντικά, εμείς σήμερα θα περιορισθούμε μόνο στη νηστεία, για να δούμε πως καθορίστηκε και πόσο σπουδαία σημασία έχει αυτή για τη ζωή μας.
Πράγματι.
dominique έγραψε: Η νηστεία, σύμφωνα με τους Πατέρες της Εκκλησίας μας, είναι η πρώτη εντολή που δόθηκε στους ανθρώπους. Όταν ο Θεός, μετά τη δημιουργία, έλεγε στους πρωτοπλάστους, να φάγετε απ΄ όλα τα δένδρα του παραδείσου, « από δε του ξύλου του γινώσκειν καλόν και πονηρόν ου φάγεσθε απ΄ αυτού » ( Γεν. Β΄ 17), έδινε σ΄αυτούς και την πρώτη εντολή. Σαν τέτοια την δέχονται οι Τρείς Ιεράρχες της Εκκλησίας μας. Για τον Άγιο Γρηγόριο το Θεολόγο, η νηστεία είναι « αρχαία εντολή» και για το Μέγα Βασίλειο ότι « ενομοθετήθη εν τω Παραδεί-σω». Και ο Ιερός Χρυσόστομος, συμπληρώνοντας, λέει ότι αν στον Παράδεισο η νηστεία ήταν αναγκαία, «πολλώ μάλλον», είναι αναγκαία, «εκτός του Παραδείσου». Γι΄ αυτό και γίνεται συχνά λόγος για τη νηστεία στην Αγία Γραφή, τόσο στην Παλαιά, όσο και στην Καινή Διαθήκη.
Αυτή η νηστεία ήταν αποχή από "του ξύλου του γινώσκειν καλόν και πονηρόν". Ήταν μεν νηστεία αλλά δεν ήταν όπως αυτή που έκανε ο Ιησούς Χριστός ή όπως αυτή που κάνουμε ή συζητάμε σήμερα. Συν τοις άλλοις η φράση "του ξύλου του γινώσκειν καλόν και πονηρόν" έρχεται σε αντίφαση με την αρετή της διάκρισης των Πατέρων η οποία είναι αιτία ανόδου (πνευματικής). Οι Έλληνες Πατέρες της Εκκλησίας λένε ότι πρέπει να έχουμε διάκριση ενώ στην Π.Δ. Οι εβραίοι λένε ότι "του ξύλου του γινώσκειν καλόν και πονηρόν" ο "καρπός" ήταν κακός και απαγορευμένος και αιτία πτώσης. Άρα σε πρώτη φάση ας αφήσουμε την "νηστεία του Αδάμ" στην άκρη.
dominique έγραψε: Ο ίδιος ο Θεάνθρωπος Κύριος, ενήστευσε και όχι μόνο ενήστευσε, αλλά και ενέκρινε τη νηστεία και έδωσε και συγκεκριμένες οδηγίες για το πώς πρέπει να γίνεται για να είναι θεάρεστη και να διαφέρει από τη φαρισαϊκή (Ματθ. ΣΤ΄ 16 – 18 ).
16 Ὅταν δὲ νηστεύητε, μὴ γίνεσθε ὥσπερ οἱ ὑποκριταὶ σκυθρωποί, ἀφανίζουσι γὰρ τὰ πρόσωπα αὐτῶν ὅπως φανῶσι τοῖς ἀνθρώποις νηστεύοντες· ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ὅτι ἀπέχουσιν τὸν μισθὸν αὐτῶν. 17 σὺ δὲ νηστεύων ἄλειψαί σου τὴν κεφαλὴν καὶ τὸ πρόσωπόν σου νίψαι, 18 ὅπως μὴ φανῇς τοῖς ἀνθρώποις νηστεύων ἀλλὰ τῷ πατρί σου τῷ ἐν τῷ κρυπτῷ· καὶ ὁ πατήρ σου ὁ βλέπων ἐν τῷ κρυπτῷ ἀποδώσει σοι ἐν τῷ φανερῷ.

Σημαντικές οδηγίες, όμως δεν νομίζω επαρκείς. Εμένα προσωπικά δε με καλύπτουν.
dominique έγραψε: Δεν είναι επομένως ανθρώπινη εφεύρεση η νηστεία, όπως νομίζουν μερικοί. Είναι θεσμός ιερός της Εκκλησίας βασισμένος στο νόμο του Θεού. Ο ίδιος ο Ιησούς, όπως είδαμε και πιο πάνω, ενήστευσε, υποδεικνύοντας σ΄όλους εμάς τη νηστεία και την προσευχή, σα μέσο εγκράτειας και κίνητρο πνευματικής ανάτασης. Όταν οι Απόστολοι επρόκειτο να αναλάβουν κάποια σπουδαία αποστολή, όπως ήταν η διάδοση του Ευαγγελίου στα Έθνη, ενήστευαν, όπως μας πληροφορεί το βιβλίο των Πράξεων των Αποστόλων (Πραξ. ΙΓ΄ 2 – 3). Όταν οι Απόστολοι Βαρνάβας και Παύλος, επρόκειτο να έλθουν στην Κύπρο, για να κηρύξουν τον χριστιανισμό για πρώτη φορά στα Έθνη, οι Προφήτες και οι Διδάσκαλοι, που ανήκαν στην Εκκλησία Αντιοχείας, τους απέστειλαν στην σημαντική αυτή αποστολή, αφού ενήστευσαν και προσευχήθηκαν. Κι εδώ αξίζει να πούμε ότι τη βάση των χριστιανικών νηστειών , αποτέλεσαν στην αρχή, τα Πάθη και η Ανάσταση του Χριστού. Γι΄ αυτό και από την πρώτη εκείνη εποχή, έχουμε ιερούς κανόνες, που καθορίζουν και εξηγούν ορισμένες νηστείες.
Που είναι λοιπόν αυτοί οι κανόνες με τους οποίους ενήστευσαν οι μαθητές του Χριστού και ο ίδιος ο Ιησούς;
dominique έγραψε: Πρώτη και αρχαιοτάτη είναι η πρίν το Πάσχα νηστεία, γνωστή και σα νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, που έχει την προέλευσή της από τους Αποστολικούς Χρόνους, σε ανάμνηση των Παθών του Κυρίου και του αποχωρισμού. Έχουμε μετά τη νηστεία των Χριστουγέννων, των Αγίων Αποστόλων και του Δεκαπενταυγούστου, που διανύουμε, τη νηστεία της Τετάρτης, για την προδοσία του Ιούδα και της Παρασκευής, για το Σταυρικό θάνατο του Χριστού και ακολουθούν οι ημερήσιες νηστείες.
Ποια είναι η αποστολική νηστεία;
dominique έγραψε: Μας έδωσε, λοιπόν, το παράδειγμα της νηστείας ο Κύριος. Θα πρέπει παρακινούμενοι κι εμείς από αυτό να Τον μιμούμαστε. Να αγαπήσουμε τη νηστεία, την εγκράτεια, την κάποια κακοπάθεια, αφού τόσο πολύ αυτά μας βοηθούν στον αγώνα μας. Κι όσοι δεν εμποδιζόμαστε από λόγους υγείας, να τηρούμε τη νηστεία της Εκκλησίας μας με κάθε επιμέλεια. Η νηστεία είναι μια βία που πράττει θεληματικά ο άνθρωπος, που στενοχωρεί τη φύση του και τη βιάζει να πεινά….και να διψά, για να καθαρισθεί από τις κακίες της, μας λέει ο Ιερός Χρυσόστομος. Και προσθέτει: Είναι εγκράτεια τροφών, αλλά και εγκράτεια παθών και ότι όταν λέγουμε νηστεία, εννοούμε όχι μόνο την αποχή ορισμένων τροφών αλλά και την των αμαρτημάτων. « Τι γαρ όφελος», μας λέει και πάλιν, « όταν ορνίθων και ιχθύων απεχόμεθα, τους δε αδελφούς δάκνωμεν και κατεσθίωμεν»; ( Ομιλ. Γ΄ εις ανδριάντας ). Και είναι από την πείρα βεβαιωμένο ότι η κατά Θεό νηστεία, όταν γίνεται χωρίς επίδειξη και αλαζονεία, μας βοηθά πάρα πολύ πνευματικά. Μας κάμνει προθυμότερους στην προσευχή, υπομονητικότερους, περισσότερον ειρηνικούς και μας βοηθά σε πνευματικότητα και συγκεκριμένα στην ταπείνωση.
Εδώ βλέπουμε ότι πέραν της γάστρο- διαιτητικής η νηστεία έχει και το πνευματικό χαρακτήρα της καλλιέργειας των αρετών, όπως αυτή της ταπεινώσεως και της εγκράτειας.

(συνέχεια από 1-3)
4.Καλλιέργεια Εγκράτειας
5.Καλλιέργεια Ταπεινώσεως
dominique έγραψε: Σαν ιερός θεσμός και εντολή που έχει μεγάλη σημασία, η νηστεία δεν είναι τίποτε άλλο, παρά υπακοή στην Εκκλησία. Γιατί το να δεχθούμε για ένα χρονικό διάστημα να μη τρώγουμε ορισμένα φαγητά, που πολλές φορές μας ευχαριστούν, μόνο και μόνο γιατί το καθορίζει η Εκκλησία, τούτο σημαίνει πολλά. Σημαίνει ότι παρακολουθούμε τη ζωή και την πορεία της Εκκλησίας στον κόσμο αυτό και συντασσόμαστε με αυτή. Προετοιμαζόμαστε για τις γιορτές, όπως θέλει η Εκκλησία. Δεν ανήκουμε στους αδιάφορους και κατ΄ όνομα μόνο χριστιανούς, ούτε πολύ περισσότερο, στους εχθρούς και πολέμιους της Εκκλησίας. Δεν φτιάχνουμε ένα χριστιανισμό και μια θρησκεία της αρεσκείας μας, που να μη μας ενοχλεί και να μη θίγει την άνεση μας, αλλά συμμορφωνόμαστε ευχάριστα σ΄αυτά που η Εκκλησία αποφασίζει.
Αν η εκκλησία ακολουθεί τους Θεοσύστατους κανόνες τότε πρέπει κατ επέκταση και εμείς να συμμορφωνόμαστε, αν όμως η υπακοή γίνεται για λόγους υποτακτικότητας (όπως συμβαίνει με άλλες θρησκευτικές όμάδες ανά το κόσμο) τότε κατά τη γνώμη μου χάνεται το νόημα.
dominique έγραψε: Αδελφοί μου. Η νηστεία δεν είναι σκοπός αλλά μέσο για κάποιο ανώτερο σκοπό, που είναι η ωφέλεια της ψυχής μας . Η νηστεία είναι εξάσκηση και εκγύμναση της θέλησης και προετοιμασίας για τους πνευματικούς αγώνες. Είναι όπλο, με το οποίο αποκρούουμε τους πειρασμούς. Φάρμακο με το οποίο ο νους γίνεται λαμπρότερος και η καρδιά μας καθαρότερη. Για τούτο και οι Πατέρες της Εκκλησίας, λένε ότι η νηστεία είναι « μήτηρ σωφροσύνης» , «παιδαγωγία ψυχής» και «θύρα του Παραδείσου» .
(συνέχεια από 1,2,3+4,5)
6. Καλλιέργεια Σωφροσύνης

Πράγματι. Η νηστεία λοιπόν δεν είναι (αυτό-)σκοπός αλλά μέσο προς ένα σκοπό (ή στόχο). Ο απώτερος σκοπός φαίνεται να είναι η Βασιλεία των Ουρανών η οποία επιτυγχάνεται πρωτογενώς εντός μας, όταν Βασιλεύει στην ψυχή μας ο Κύριος, οπότε προφανώς με την νηστεία (και την προσευχή) επιτυγχάνεται η διαδικασία της "καθάρσεως" που γίνεται από την νηστεία. Η νηστεία ως περιορισμός τροφών, συμπεριφορών και σκέψεων οδηγεί σε κάθαρση (από τα κοσμικά) - μία έννοια που συναντάμε στην Διδασκαλία των Νηπτικών Πατερων σχετικά με τον Φωτισμό του Νου - ο οποίος είναι προπύργιο της Βασιλείας των Ουρανών.
dominique έγραψε: Αλλά και η ιατρική επιστήμη ούτε λίγο ούτε πολύ συμφωνεί με τη νηστεία της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Όλα τα συμπεράσματα επίπονων και μακροχρόνιων μελετών, που έχουν δημοσιευθεί και δημοσιεύονται σε επιστημονικά περιοδικά διεθνούς κύρους, αναφέρουν διαιτητικές οδηγίες, που συμπίπτουν με αυτά που ορίζει και διδάσκει η Ορθόδοξη Εκκλησία. Με βάση και τους Ιερούς Κανόνες , οι ασθενείς απαλλάσσονται από τη νηστεία. Όλοι όμως εμείς οι υγιείς ας την αγαπήσουμε. Ας τη διανύουμε με ευχάριστη διάθεση. Τότε θα δούμε πόσο ωφέλιμη είναι και πόση σημασία έχει για τον αγώνα μας, ο ιερός αυτός θεσμός της νηστείας.

† Ηγούμενος Χρυσορροϊατίσσης κ. Διονύσιος – Μητρόπολη Πάφου

http://aktines.blogspot.gr/2012/08/blog-post_8322.html
Πράγματι. Όχι μόνο η επιστήμη της Ιατρικής (κλάδος κλινικής διατροφής και διαιτολογίας) αλλά και στην ψυχολογία γίνονται μελέτες για την επίδραση του περιορισμού τροφής σε κλινικές περιπτώσεις.

:0607
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Γιατί νηστεύουμε;

41
Αξίζει όμως να δούμε αν υπάρχει κι άλλος σκοπός πέραν από αυτόν της "παθοκτονίας"
Ή νηστεία κατά τον Άγιο Ιωάννη Χρυσόστομο ,«ταπεινώνει το σώμα καί χαλιναγωγεί τα σκιρτήματα της σαρκός, καθίστα την ψυχή πιο καθαρή, της δίνει φτερά, την ανεβάζει ψηλά καί την κάνει ανάλαφρη» (P.G.53,83).

Σέ άλλο του λόγο πάλι λέγει: «Εάν ή νηστεία ήταν αναγκαία στον παράδεισο, πολύ περισσότερο είναι αναγκαία έξω από αυτόν. Εάν το φάρμακο είναι χρή­σιμο πρίν από την πληγή, πολύ περισσότερο μετά από την πληγή. Εάν το όπλο μας ήταν χρήσιμο πρίν ξεσηκωθούν σε πόλεμο οι έπιθυμίες μας, πολύ περισ­σότερο είναι αναγκαία ή βοήθεια της νηστείας μετά την τόσο μεγάλη μάχη των επιθυμιών, πού προέρ­χονται από τους δαίμονες. Εάν ό Αδάμ άκουγε την φωνή τον Θεού περί του απαγορευμένου καρπού, δεν θα άκουγε την δεύτερη πού έλεγε: "Γη εί καί εις γήν άπελεύση". Επειδή όμως παρήκουσε σ αυτήν,γι αυτό επήλθε ό θάνατος, οι φροντίδες, οι πόνοι, οι λύπες καί ζωή χειρότερη από κάθε θάνατο.Γι'αυτό άγκάνθια καί τρίβολοι,γι αυτό πόνοι καί ώδίνες καί βίος έπίμοχθος. Είδες, πώς ό Θεός αγανακτεί, όταν περιφρονείται ή νηστεία; Μάθε καί πόσο χαίρεται, όταν αυτή τιμάται» (Ρ.G.49, 307-308).

Καί άλλοτε ό ίδιος: «Δεν νηστεύουμε για το πάσχα ούτε για την σταυρική θυσία, αλλά για τα δικά μας αμαρτήματα, επειδή πρόκειται να προσέλθουμε στην θεία κοινωνία. Το πάσχα άλλωστε δεν είναι υπόθεση νηστείας ούτε πένθους, αλλά ευφροσύνης καί χαράς» (Ρ.G.48, 867).

«Σκοπός της νηστείας είναι ή συμμετοχή στην θεία κοινωνία με καθαρή ψυχή... Γι αυτό καί οι Πατέρες παρέτειναν το στάδιο της νηστείας δίνοντας σε μας προθεσμία για μετάνοια, ώστε να προσέλθουμε στην θεία κοινωνία καθαρμένοι καί ψυχικά τακτοποι­ημένοι» (Ρ.G.56, 139).



Το πως καθερώθηκε η νηστεία της Σαρακοστής μπορεις να δεις εδώ --> http://professeur-alex.blogspot.gr/2008 ... -post.html
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !

Re: Γιατί νηστεύουμε;

42
dominique έγραψε:
Αξίζει όμως να δούμε αν υπάρχει κι άλλος σκοπός πέραν από αυτόν της "παθοκτονίας"
Ή νηστεία κατά τον Άγιο Ιωάννη Χρυσόστομο ,«ταπεινώνει το σώμα καί χαλιναγωγεί τα σκιρτήματα της σαρκός, καθίστα την ψυχή πιο καθαρή, της δίνει φτερά, την ανεβάζει ψηλά καί την κάνει ανάλαφρη» (P.G.53,83).
Όλα αυτά δείχνουν τό ίδιο, ότι ο λόγος που νηστεύουμε είναι για τα πάθη (της σακρός και της ψυχής). Η νηστεία ως παθοκτόνος (καταπολεμάει τα πάθη) έχει καθαρτήρια δράση (προυπόθεση του φωτισμού του Νου κατά τους Νηπτικούς Πατέρες είναι το στάδιο της καθάρσεως). Η νηστεία λοιπόν καταπολεμάει τα πάθη, περιορίζοντας τα σωματικά με έλεγχο των τροφών και περιορίζοντας τα πνευματικά με έλεγχο της συμπεριφοράς.

Ο γαστρίμαργος δεν μπορεί να ελέξει την γαστριμαργία του.
Ο κατάλαλος με την καταλαλιά τρώει τις σάρκες των αδελφών του (Πατερικόν).
dominique έγραψε: Καί άλλοτε ό ίδιος: «Δεν νηστεύουμε για το πάσχα ούτε για την σταυρική θυσία, αλλά για τα δικά μας αμαρτήματα, επειδή πρόκειται να προσέλθουμε στην θεία κοινωνία. Το πάσχα άλλωστε δεν είναι υπόθεση νηστείας ούτε πένθους, αλλά ευφροσύνης καί χαράς» (Ρ.G.48, 867).
Είναι και αυτός ένας τρόπος να βρει κανείς γιατί πρέπει να νηστεύει αλλά αφαιρετικά. Δεν νηστεύουμε για το Πάσχα. Δεν νηστεύουμε μόνο τη ποιότητα της τροφής. Δεν νηστεύουμε για επίδειξη. Δεν νηστεύουμε για να νηστεύουμε (αυτοσκοπός) κτλ.
dominique έγραψε: «Σκοπός της νηστείας είναι ή συμμετοχή στην θεία κοινωνία με καθαρή ψυχή... Γι αυτό καί οι Πατέρες παρέτειναν το στάδιο της νηστείας δίνοντας σε μας προθεσμία για μετάνοια, ώστε να προσέλθουμε στην θεία κοινωνία καθαρμένοι καί ψυχικά τακτοποι­ημένοι» (Ρ.G.56, 139).
Όπως βλέπουμε κι εδώ η νηστεία έχει ως στόχο να ήμαστε καθαρμένοι από τα πάθη - ώστε να προσέλθουμε στην θεία κοινωνία αγιασμένοι. Η νηστεία δεν μας εξασφαλίζει την Σωτηρία της ψυχής και την είσοδο στην θεία κοινωνια, μας εξασφαλίζει όμως ότι θα ήμαστε καθαροί. Η "ψυχική τακτοποίηση" γίνεται μάλλον με την προσευχή. Ο απώτερος σκοπός πάντα πρέπει να είναι η Βασιλεία των Ουρανών.
dominique έγραψε: Το πως καθερώθηκε η νηστεία της Σαρακοστής μπορεις να δεις εδώ --> http://professeur-alex.blogspot.gr/2008 ... -post.html
Το διάβασα αλλά δεν λέει τι είδους νηστεία έκανε ο Ιησούς ώστε να δούμε κατά πόσο έυστοχα μιμούμαστε την νηστεία που έκανε στην έρημο.

Λέει : αρχικά σήμαινε την πλήρη αποχή από τροφή και ποτό και αργότερα τη μερική αποχή από ορισμένες τροφές και την κατανάλωση άλλων συγκεκριμένων τροφών.

και αλλού λέει : Τώρα ως προς τα είδη τροφών και ποτών, από τα οποία έπρεπε οι χριστιανοί να απέχουν, ή αρχή πού, από ενωρίς, επικράτησε ήταν ότι οι νηστεύοντες οφείλουν να απέχουν από τροφές εξ αίματος (κρέας - ψάρια), από τροφές ζωικής προελεύσεως (γαλακτοκομικά προϊόντα και αυγά) και από τον οίνο. Ό τύπος νηστείας για όλη την Τεσσαρακοστή ήταν να παραμένουν οι χριστιανοί άσιτοι μέχρι την ενάτη ώρα (3 μ.μ) και να απέχουν από τίς τροφές πού αναφέραμε κατά το γεύμα.

αλλού λέει : Ό τύπος νηστείας για όλη την Τεσσαρακοστή ήταν να παραμένουν οι χριστιανοί άσιτοι μέχρι την ενάτη ώρα (3 μ.μ) και να απέχουν από τίς τροφές πού αναφέραμε κατά το γεύμα.

Στις μέρες μας όμως δεν τηρούμε κάτι τέτοιο. Συνεπώς ούτε μιμούμεθα τον Χριστό (άλλωστε δεν ξέρουμε τι είδους νηστεία έκανε), ούτε την εκκλησία των πρώτων αιώνων (οι οποίοι ήταν εντελώς άσιτοι ως την ενάτη ώρα).
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Γιατί νηστεύουμε;

43
LAPTONAS έγραψε: Στις μέρες μας όμως δεν τηρούμε κάτι τέτοιο. Συνεπώς ούτε μιμούμεθα τον Χριστό (άλλωστε δεν ξέρουμε τι είδους νηστεία έκανε), ούτε την εκκλησία των πρώτων αιώνων (οι οποίοι ήταν εντελώς άσιτοι ως την ενάτη ώρα).
Λάπτονα,
νηστεία σημαίνει και υπακοή, υπακοή στην εκκλησία που θεσμοθέτησε τον τρόπο με τον οποίο πρέπει οι πιστοί να κάνουν την νηστεία. Στις μέρες μας όμως, λόγω αποστασίας, δεν τηρούμε κάν την νηστεία όπως την θεσμοθέτησε η εκκλησία.
Κανένας σχεδόν δεν κάνει πλέον αλάδωτη νηστεία και οι περισσότεροι δεν νηστεύουν ολόκληρη την σαρακοστή. Οι περισσότεροι ορθόδοξοι χριστιανοί πιστεύουν πως η νηστεία του πάσχα γίνεται την καθαρά δευτέρα και την μεγάλη εβδομάδα μόνο!
Η νηστεία ωστόσο, μπροστά στην αποστασία που έχουμε δεχτεί, είναι όντως ανόφελη! Πρώτα πρέπει να απανέλθουμε στο σωστό δρόμο αναθεματίζοντας την αποστασία και μετά να νηστέψουμε!

Re: Γιατί νηστεύουμε;

44
aetos64 έγραψε:
LAPTONAS έγραψε: Στις μέρες μας όμως δεν τηρούμε κάτι τέτοιο. Συνεπώς ούτε μιμούμεθα τον Χριστό (άλλωστε δεν ξέρουμε τι είδους νηστεία έκανε), ούτε την εκκλησία των πρώτων αιώνων (οι οποίοι ήταν εντελώς άσιτοι ως την ενάτη ώρα).
Λάπτονα,
νηστεία σημαίνει και υπακοή, υπακοή στην εκκλησία που θεσμοθέτησε τον τρόπο με τον οποίο πρέπει οι πιστοί να κάνουν την νηστεία. Στις μέρες μας όμως, λόγω αποστασίας, δεν τηρούμε κάν την νηστεία όπως την θεσμοθέτησε η εκκλησία.
Κανένας σχεδόν δεν κάνει πλέον αλάδωτη νηστεία και οι περισσότεροι δεν νηστεύουν ολόκληρη την σαρακοστή. Οι περισσότεροι ορθόδοξοι χριστιανοί πιστεύουν πως η νηστεία του πάσχα γίνεται την καθαρά δευτέρα και την μεγάλη εβδομάδα μόνο!
Η νηστεία ωστόσο, μπροστά στην αποστασία που έχουμε δεχτεί, είναι όντως ανόφελη! Πρώτα πρέπει να απανέλθουμε στο σωστό δρόμο αναθεματίζοντας την αποστασία και μετά να νηστέψουμε!
το ίδιο λέμε ως προς την υπακοή, εσύ μιλάς για υπακοή στην τωρινή εκκλησία που ακολουθεί τους σημερινούς κανόνες, ενώ εγώ μιλώ για υπακοή στην αρχαία εκκλησία η οποία ακολουθεί τους κανόνες που θέσπισε ο Χριστός. Να υπακούμε ναι, συμφωνώ, αλλά να υπακούμε το σωστό.

Εξετάζω το ενδεχόμενο να είναι ορθότερη η αρχαία πρακτική και επίσης θεωρώ ότι δεν πρόκειται για ανυπακοή να υπακούς την αρχαιότερη πρακτική έναντι της νεότερης αλλά το αντίθετο, η νεότερη πρακτική είναι νεοτερισμός, και ο νεοτερισμός συνήθως συνοδεύει και αλλοιώσεις.

Η "αποστασία" που λες, είναι αποστασία όχι από την αλλοιωμένη εκκλησία, αλλά αποστασία από την εκκλησία που θέσπισε ο Χριστός, δηλαδή την αρχαία. Το πόσο έχει αποστασιοποιηθεί φαίνεται από αυτό ακριβώς το οποίος είπαμε.

Τώρα όπως είπες δεν τηρείται η αλάδωτη νηστεία. Παλαιότερα που τηρούσαν την αλάδωτη δεν τηρούσαν την νηστεία ως την ενάτη ώρα. Όταν τηρούσαν την ενάτη ώρα δεν τηρούσαν την τριήμερη πλήρη αποχή κτλ κτλ.

Αυτό που λες δηλαδή, να "αναθεματίσουμε" (διαχωριστούμε από) την αποστασία, το ίδιο λέω και εγώ, όμως για να μπούμε στο σωστό δρόμο πρέπει να βρούμε πρώτα από που το χάσαμε. Πολλοί πιστεύουν ότι το χάσαμε τα τελευταία χρόνια, όμως κατά τη γνώμη μου το χάσαμε πολύ παλιότερα.....

Ας δούμε ένα ιστορικό παράδειγμα ως προς την νηστεία: Πηγή http://www.immorfou.org.cy/topics-funct ... ntisi.html
Εἶναι ἀργότερα, κυρίως ἀπὸ τὸν 15ο καὶ 16ο αἰῶνα, καὶ κατὰ τὴν περίοδο ἐφεξῆς τῆς τουρκοκρατίας, καὶ σὲ Τυπικά, Ἐξομολογητάρια καὶ Νομοκάνονες, ποὺ ἀκολουθοῦν τὴ χειρόγραφη παράδοση τοῦ λεγομένου Κανοναρίου τοῦ Ἰωάννου τοῦ Νηστευτοῦ, ὅπου ἐπικρατοῦν σταδιακὰ διατάξεις, ποὺ ἀλλοιώνουν καὶ καταργοῦν τὴ σχετικὴ ἀρχαία παράδοση, καθὼς ὁρίζουν καθορισμένων ἡμερῶν ξηροφαγία (ἀπὸ τριήμερη μέχρι ἑβδομαδιαία) ὡς προευχαριστιακὴ νηστεία, γιὰ νὰ κοινωνοῦν οἱ πιστοί, ἀκόμη καὶ οἱ μοναχοί, τρεῖς ἢ τέσσερεις φορὲς τὸν χρόνο πλέον! Τὸ Κανονάριο τοῦ Νηστευτοῦ, γιὰ νὰ ἐξηγήσουμε ἐδῶ μὲ συντομία, ἦταν ἕνα ψευδεπίγραφο ἐγχειρίδιο, ἀναγόμενο περίπου στὸν δέκατο αἰῶνα, ποὺ περιεῖχε ἀρχικὰ τὴν τάξη τοῦ μυστηρίου τῆς Ἐξομολογήσεως, ποὺ ἀργότερα ὅμως ἐμπλουτίζεται καὶ διαμορφώνεται σὲ συλλογὴ Κανόνων. Ὁ κάθε ἀντιγραφέας αὐτοῦ τοῦ ἔργου, ὅπως καὶ τῆς συλλογῆς τῶν ἀποδιδομένων στὸν πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Ἰωάννη τὸν Νηστευτὴ Κανόνων, πρόσθετε σὺν τῷ χρόνῳ καὶ ἐπιπλέον ὑλικό, τὸ ὁποῖο ἀντλοῦσε μέσα ἀπὸ τὴν παράδοση κάθε ἐποχῆς καὶ τόπου, ἐνῶ δὲν ἦταν σπάνιες οἱ περιπτώσεις, ποὺ αὐτοβούλως καταχώριζε καὶ δικούς του Κανόνες, ἢ παρενέβαινε ἀκόμη καὶ στὸ περιεχόμενο τῶν Κανόνων καὶ τοὺς διαμόρφωνε κατὰ τὴν κρίση του. Τὸ φαινόμενο αὐτὸ θέτει τὸ πρόβλημα, ὄχι μόνο τῆς ἀξιοπιστίας τῶν ἐν λόγῳ κανονικῶν συλλογῶν, ἀλλὰ καὶ τῆς κανονικότητος καὶ ἐγκυρότητος κάποιων διατάξεων.
Σημείωση:Κατά την Τουρκοκρατία έγιναν πολλές αλλοιώσεις στην Ελλάδα- έγιναν και στην εκκλησιαστική παράδοση μας.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Γιατί κάνουμε νηστεία ;

45
Ας δούμε λοιπόν της απόψεις περί νηστείας όπως είχαν διαμορφωθεί τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες που θεωρείται ότι δεν έχουν υποστεί καμία φθορά ή σταδιακή αλλοίωση όπως αυτή που έγινε κάτα την Τουρκοκρατία.

Μέγας Βασίλειος - Λόγος Α´ γιὰ τὴ Νηστεία

http://users.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/p ... ting_a.htm

Μέγας Βασίλειος - Λόγος Β´ γιὰ τὴ Νηστεία

http://users.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/p ... ting_b.htm

Στους λόγους του Μέγα Βασιλείου μπορεί κανείς να βρει απαντήσεις για όλα όσα αφορούν τη νηστεία και τους λόγους που γίνετε.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν
Απάντηση

Επιστροφή στο “Διδασκαλιες αγιων και αποστάγματα πατερικης σοφιας”

cron