Η εξ αποστάσεως επικοινωνία και οι προεκτάσεις τις [συνοπτική μελέτη]

1
Στις μέρες μας, η τεχνολογία έχει καταφέρει να μας δώσει την δυνατότητα να αντικαταστήσουμε σε πολύ μεγάλο βαθμό την διαπροσωπική επικοινωνία/ φυσικής παρουσίας με την εξ αποστάσεως . Η περίοδος της πανδημίας ήταν ο κυριότερος καταλυτικός παράγοντας για αυτή τη μεταμόρφωση, αν και επι της ουσίας το ίντερνετ είναι το μέσω το οποίο γίνεται ως επι το πλείστων η διαδικασία της εξ αποστάσεως επικοινωνίας. Ουσιαστικά, είμαστε μάρτυρες μίας εποχής που δεν έχει επαναληφθεί ποτέ στην ανθρώπινη ιστορία, αφού ουδέποτε οι άνθρωποι μπορούσαν να επικοινωνήσουν μέσα από το κινητό ή τον υπολογιστή με ανθρώπους από όλο το κόσμο και αν ανταλλάξουν πληροφορίες σε τόσο μεγάλο βαθμό έντασης και έκτασης. 

Η δυνατότητα της επικοινωνίας εξ αποστάσεων και της ανταλλαγής πληροφοριών έκανε δυνατόν να συμβούν τα ακόλουθα :
  • Ανάπτυξη των επιστημών εξ αποστάσεως
  • Διδασκαλία εξ αποστάσεως (και μάλιστα σε όλες τις βαθμίδες έως το διδακτορικό)
  • Εργασία εξ αποστάσεως
  • Επικοινωνία προσωπική εξ αποστάσεως (αν και προϋπήρχε μέσω κινητών)
  • Αναζήτηση συντρόφων εξ αποστάσεως 
  • Πνευματική καθοδήγηση εξ αποστάσεως (ακούμε για εξομολόγηση ακόμα εξ αποστάσεως)
Σε αυτό το θέμα θα προσθέσουμε όλες τις ευκαιρίες που έχει δημιουργήσει αυτό το περιβάλλον για όλους μας, θεωρώ ότι το θέμα θα σας ενδιαφέρει καθώς εμείς (εμείς ως παιδιά του ίντερνετ) ήμασταν άλλωστε από τους πρώτους που ξεκινήσαμε να ασχολούμαστε με αυτού του είδους την ανταλλαγή πληροφορίων, με καλύτερο παράδειγμα αυτό εδώ το φόρουμ. 
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Εξομολόγηση εξ αποστάσεως

2
Ας δούμε ένα άρθρο το το ποίο δίνει αρκετά παραδείγματα για τις προσπάθειες των ανθρώπων να διεξάγουν ακόμα και την εξομολόγηση εξ αποστάσεως και μάλιστα μία εποχή που τα μέσα επικοινωνίας ήταν ανύπαρκτα. 

Εξομολόγηση εξ αποστάσεως
25 Αυγούστου 2013
Σε κάποια πρόσφατη “θεοφιλή αδολεσχία” μιας συμπαθη­τικής συναναστροφής ειπώθηκαν ως συνήθως πολλά και διάφορα, ώσπου τελικά η συζήτηση στάθηκε γύρω από το μυστήριο της εξομολογήσεως. Και τούτο οφείλετο σε κάποιον της συντροφιάς που απροσδόκητα διατύπωσε την άποψη ότι στη σημερινή μας εποχή δε θα ήταν άσκοπο να επιτραπεί σε ιδιαίτερες περιπτώσεις η τέλεση του μυστηρίου της εξομολογήσεως μέσω… τηλεφώνου! Πριν του δώσουμε το χαρακτη­ρισμό του νεωτεριστή θα πρέπει να αναφέρουμε ότι είναι κυβερνήτης πλοίου ανοιχτής θάλασσας και αρκετές φορές νιώθει την ανάγκη να επικοινωνήσει με τον πνευματικό του μέσω του ασύρματου τηλεφώνου και να του αποθέσει τις αμαρτίες του. Ο ίδιος, εκτός από την περίπτωσή του, αναφέρθηκε και σε συ­μπατριώτες μας που είναι, σκορπισμένοι στα πέρατα της γης, όπου πολλοί από αυτούς δεν έχουν την ευχέρεια να συναντή­σουν ορθόδοξο ιερέα.
Εικόνα


Η απρόσμενη πρόταση του καπετάνιου άναψε τη συζήτηση για πολλή ώρα. Κι όπως είναι ευνόητο υπήρξαν δύο στρατό­πεδα. Πολλά και σημαντικά τα όσα διατυπώθηκαν και από τις δύο πλευρές. Εκείνα που είχαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, επει­δή πλησίαζαν και στην πρόταση του καπετάνιου, ήταν τα όσα ειπώθηκαν για εξομολόγηση με αλληλογραφία.Πρέπει να πάμε αρκετά πίσω, γύρω στα μέσα του 6ου αιώνα, τότε που έζησε ο μέγας γέροντας όσιος Βαρσανούφιος σε κελί της Λαύρας του ηγούμενου Σερίδου, κοντά στη Γάζα της Παλαιστίνης. Ο όσιος δεν ήταν ιερέας, αλλά είχε την ευλογία να συγχωρεί αμαρτίες, κάτι που δε σπάνιζε την εποχή εκείνη. Επειδή ο Βαρσανούφιος ήταν έγκλειστος, δεν επικοινωνούσε με τον έξω κόσμο, παρά μόνο μέσω του ηγουμένου Σερίδου. Έτσι, όσοι ήθελαν να επικοινωνήσουν με το γέροντα του έγραφαν και αυτός απαντούσε με τον ίδιο τρόπο.Σχετικά με το χάρισμα των αγίων να απαλλάσσουν τους ανθρώπους από τις αμαρτίες τους γράφει ο ίδιος ο όσιος Βαρσανούφιος:    Ο «Απόστολος» λέει ότι «πολλά ισχύει δέησις δικαίου ενεργουμένη» (Ιακ.5, 16). Δηλαδή, όταν ο άγιος και δίκαιος εύχεται και συγχρόνως και ο αμαρτωλός συνεργάζεται με τη μετάνοια του όσο μπορεί, πολλά μπορούν να γίνουν με τη δύναμη της θέλησης των αγίων, καθώς ο αμαρτωλός από μόνος του αδυνατεί να ξεπληρώσει τις οφειλές του. Ο αμαρτωλός συμβάλλει με λίγα, η δε παράκληση των αγίων με πολλά. Για παράδειγμα, αν κάποιος έχει ανάγκη να σηκώσει δέκα μόδιους σταριού, ενώ δεν μπορεί ούτε δύο  ας βρει άνθρωπο που σέβεται το Θεό για να σηκώσει τους εννέα και ν’ αφήσει σ’ αυτόν τον έναν, έτσι ώστε να σωθεί και να μην τον σκοτώσουν στο δρόμο οι ληστές. Το ίδιο γίνεται με τη μετάνοια.Είναι γνωστό ένα περιστατικό με τον όσιο Βαρσανούφιο όταν κάποιος αδελφός αρρώστησε από φυματίωση και κινδύ­νευε να πεθάνει. Παρακάλεσε τότε το μέγα γέροντα, έτσι τον ονόμαζαν, να προσευχηθεί γι’ αυτόν και να παρακαλέσει για άφεση των αμαρτιών του. Η απάντηση του οσίου Βαρσανουφίου ήταν η εξής:     Να μη φοβηθείς, αδελφέ, αλλά μάλλον να χαρεί η ψυχή σου και να ευφρανθεί εν Κυρίω. Πίστεψέ με στ’ αλήθεια ότι τώρα ο Θεός συγχώρησε όλες σου τις αμαρτίες, όσες έκανες από παιδί μέχρι τώρα, σύμφωνα με την παράκλησή σου. Ευλογημένος ο Θεός που θέλησε να σου τις συγχωρήσει όλες».Και άλλες παρόμοιες απαντήσεις βρίσκονται στις επιστολές του οσίου .Μετά το μέγα γέροντα η επόμενη μαρτυρία προήρχετο από τον επίσκοπο Αλεξανδρείας Ιωάννη Ε΄ τον Ελεήμονα (609-620). Το σχετικό περιστατικό αφορά μια γυναίκα που είχε πέσει σε βαρύ αμάρτημα. Όταν αυτή πληροφορήθηκε ότι ο επίσκοπος επέστρεψε από ταξίδι του στη Ρόδο και ότι ήταν βαριά άρρωστος, αποφάσισε να τον συναντήσει. Παρουσιάσθηκε εμπρός του, έπεσε στα πόδια του και με κλάματα ζητούσε να τη συγχωρήσει. Ο  Ιωάννης της είπε να εξομολο­γηθεί το αμάρτημά της.  Η γυναίκα απάντησε ότι δεν μπορεί να το εξαγορεύσει με λόγια. Τότε ο επίσκοπος της πρότεινε να το αναφέρει γραπτά. Όμως και στην πρόταση αυτή του είτε: «ου δύναμαι τούτο ποιήσαι». Ο λόγος ήταν ότι αυτός στον οποίο θα παρέδιδε το γράμμα για να το πάει στον Επίσκοπο ενδεχομένως να το άνοιγε. Ο Ιωάννης, μετά από κάποια σιωπή, τη συμβούλεψε να το στείλει ως γράμμα, αλλά σφρα­γισμένο με βούλα. Τότε η γυναίκα συμφώνησε, με την προϋ­πόθεση ότι το «γραμμάτιόν» της δε θα γινόταν ποτέ γνωστό σε τρίτον. Αφού ο επίσκοπος δέχτηκε τη συμφωνία αυτή, την έστειλε να συντάξει το γράμμα της.Είχαν περάσει πέντε μέρες από τότε που έλαβε το γράμμα με τη σφραγίδα από τη γυναίκα ο Ιωάννης, όταν εκδήμησε προς τον Κύριο. Το γεγονός τάραξε τη γυναίκα και τη γέμισε φόβο για την τύχη του γράμματός της. Με τη σκέψη και μόνο ότι θα μαθευτεί το αμάρτημά της, «έκφρων μεν και παραπλήξ, μικρού δείν δέει τοιώδε περισχεθείσα εγεγόνει». Έψαξε παντού να βρει την επιστολή της χωρίς κανένα αποτέλεσμα. Στην απελπισία της σκέφτηκε, ότι ο επίσκοπος και μετά το θάνατό του θα μπορούσε να υποδείξει που βρίσκεται το γράμμα της. Από τη στιγμή αυτή με φωνές και δάκρυα στάθηκε απέναντι στον τάφο του τρεις μέρες και τρεις νύχτες και παρακαλούσε τον επίσκοπο Ιωάννη να την πληροφορήσει για την τύχη του γράμματός της.Την τρίτη τέλος νύχτα παρουσιάζεται ως ο­πτασία που βγαίνει από τον τάφο ο  Ιωάννης, προχωρεί προς τη γυναίκα και της δίνει το «γραμμάτιον βεβουλλωμένον» λέγο­ντάς της: «Επιγινώσκεις, ω γύναι, τούτο; Λάβε και λύσον και βλέπε Θεού έργα παράδοξα». Μετά από τα λόγια αυτά η οπτα­σία χάθηκε και έμεινε μόνο το γράμμα στα χέρια της γυναίκας. Διαπίστωσε ότι η σφραγίδα δεν είχε παραβιαστεί. Αμέσως άνοιξε το γράμμα. Το χαρτί ήταν το ίδιο, αλλά τα γράμματά της και η υπογραφή της είχαν σβηστεί και πάνω σ’ αυτά υπήρχαν άλλα γράμματα και άλλη, άγνωστη υπογραφή, που έλεγαν: «Διά Ιωάννην τον δούλον μου, εξήλειπταί σου το μέγα αμάρτημα » .Σε μεταγενέστερη εποχή, τον 10ο αιώνα, υπήρχαν παρόμοια περιστατικά με τον όσιο Λουκά το νέο Στυλίτη, που ασκήτευε στον περίφημο Όλυμπο της Βιθυνίας. Η εξομολόγηση γινόταν με σημείωμα που το έγραφε ο ενδιαφερόμενος στη βάση του στύλου. Στη συνέχεια το σημείωμα το έβαζαν σε καλάθι, το οποίο ο όσιος το ανέβαζε επάνω στην κορυφή του στύλου. Αφού ο όσιος διάβαζε την εξομολόγηση, κατέγραφε σε χαρτί την απάντησή του, καθώς  και το αν είχε συγχωρήσει τις αμαρτίες.Τη συνήθεια εξομολογήσεων με επιστολές τη συναντάμε και στις αρχές του 14ου  αιώνα με το Θεόληπτο Φιλαδελφείας, ο οποίος υπήρξε πολέμιος της ενωτικής  Συνόδου της Λυών (1274). Εξαιτίας αυτού του γεγονότος είχε φυλακιστεί από τον αυτοκράτορα Μιχαήλ Η΄ τον Παλαιολόγο (1259-1282). Ο Θεόληπτος υπήρξε και πνευματικός διδάσκαλος του Γρηγο­ρίου ΙΙαλαμά. Από τη δεύτερη δεκαετία του 14ου  αιώνα υ­πήρξε επί πλέον πνευματικός καθοδηγητής των γυναικών μο­ναχών της Μονής Φιλανθρώπου Σωτήρος στην Κωνσταντινού­πολη. Τη μονή είχε αναστηλώσει η ηγουμένη Ειρήνη-Ευλογία, που ήταν κόρη του Νικηφόρου Χούμνου, ευνοούμενου του αυτοκράτορα Ανδρόνικου Β΄ του Παλαιολόγου .Ο Θεόληπτος, ως πνευματικός των μοναχών, τους είχε επι­τρέψει να του υποβάλλουν γραπτώς τις εξομολογήσεις τους. Αυτό προκύπτει από μια επιστολή του Θεολήπτου προς την ηγουμένη, με την οποία της συνιστά να είναι συνοπτική στην περιγραφή των αμαρτιών της, δίνοντάς της μάλιστα και ένα είδος υποδείγματος.

https://www.pemptousia.gr/2013/08/exomo ... postaseos/

Αλλά και το 1822 αναφέρεται εξομολόγηση με επιστολή. Πρόκειται για τα αδέλφια νεομάρτυρες Σταμάτιο και Ιωάννη, που ήσαν ηλικίας 18 και 22 ετών και κατάγονταν από τις Σπέτσες. Το καΐκι τους, με το οποίο μετέφεραν εμπορεύματα, εξώκειλε λόγω θαλασσοταραχής στα Αλάτσατα της Μικράς Ασίας, που βρίσκονται απέναντι από τη Χίο. Οι Τούρκοι, ύστερα από προδοσία, τους συνέλαβαν και τους οδήγησαν στον πασά στη Χίο. Εκείνος απαίτησε να αρνηθούν την πίστη τους και να ασπαστούν το Ισλάμ. Πάνω από εβδομάδα έγκλειστοι στη φυλακή, δέχονταν παντοειδείς πιέσεις για να αλλαξοπιστήσουν. Οι νέοι απέρριψαν τις προτάσεις με σθένος. Η πίστη τους ήταν αταλάντευτη. Διαισθάνθηκαν ότι την επόμενη μέρα θα τους αποκεφάλιζαν. Η έννοια τους ήταν να εξο­μολογηθούν και να μεταλάβουν το σώμα και το αίμα του Κυ­ρίου. Η λύση βρέθηκε. Μια χριστιανή γυναίκα, που λεγόταν Φράγκα, σύχναζε στη φυλακή για να επισκέπτεται τον άντρα της, που ήταν φυλακισμένος. Οι νέοι εξαγόρευσαν σ’ ένα χαρτί τα αμαρτήματά τους, το ενεχείρισαν στη Φράγκα και την παρακάλεσαν να το παραδώσει στον επίσκοπο. Ο δεσπότης δέ­χτηκε την εξομολόγησή τους και τους ειδοποίησε ότι το χάραμα θα τους έστελνε να μεταλάβουν τα Άχραντα Μυστήρια.Κατά τη διάρκεια της νύχτας οι κρατούμενοι μοίρασαν τα ρούχα τους στους άλλους φυλακισμένους και ό,τι χρήματα είχαν. Κράτησαν μόνο λίγα για να τα στείλουν στο δεσπότη μετά τον αποκεφαλισμό τους.Όλη τη νύχτα έψαλλαν την παράκληση στην Παναγία και όποιες άλλες προσευχές ήξεραν. Το χάραμα ήρθε η γυναίκα, η Φράγκα, και όπως είχε τάξει ο δεσπότης έφερε μαζί της τα Τίμια Δώρα.Οι νέοι, ανανεωμένοι από το τίμιο αίμα του Κυρίου, με χαρά έχυσαν το αίμα τους μπροστά στο δήμιο για να εξαγο­ράσουν την είσοδό τους στον ουρανό. (Ηλίας Α. Βουλγαράκης, «Καθημερινές ιστορίες Αγίων και αμαρτωλών στο Βυζάντιο», εκδ. Μαΐστρος, σ. 73-79)
https://www.pemptousia.gr/2013/08/exomo ... postaseos/
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Η εξ αποστάσεως επικοινωνία και οι προεκτάσεις τις [συνοπτική μελέτη]

3
Υπάρχουν περιπτώσεις που είναι αποδεκτή η εξομολόγηση μακρόθεν για λόγους οικονομίας, το θέμα είναι να μην γίνεται κατά εξακολούθηση...για λόγους ευκολίας ή διαστρέβλωσης, υπάρχει λόγος που γίνεται έτσι το μυστήριο της εξομολογήσεως κάτω απο το πετραχήλι του ιερέα και με τη συγχωρητική ευχή.
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !

Re: Η εξ αποστάσεως επικοινωνία και οι προεκτάσεις τις [συνοπτική μελέτη]

4
dominique έγραψε: 09 Νοέμ 2022, 22:33 Υπάρχουν περιπτώσεις που είναι αποδεκτή η εξομολόγηση μακρόθεν για λόγους οικονομίας, το θέμα είναι να μην γίνεται κατά εξακολούθηση...για λόγους ευκολίας ή διαστρέβλωσης, υπάρχει λόγος που γίνεται έτσι το μυστήριο της εξομολογήσεως κάτω απο το πετραχήλι του ιερέα και με τη συγχωρητική ευχή.
Οι ευχές σίγουρα γίνονται και μάκροθεν.  Για το πετραχήλι, δεν ξέρω βασικά. Σίγουρα υπάρχουν λόγοι αλλά δεν ξέρω πως ακριβώς επενεργεί η φυσική επαφή με το πετραχήλι. Και στην διδασκαλία δεν είναι το ίδιο η φυσική παρουσία με την εξ αποστάσεως, ωστόσο εκεί οδηγούμαστε, διότι τελικώς επιτυγχάνεται. Το ίδιο και η εξ αποστάσεως εργασία, μπορεί να μην είναι το ίδιο αλλά πλέον βλέπουμε να καθιερώνεται. Νομίζω βρισκόμαστε σε ένα τέτοιο σημείο ως κοινωνία, που τα πράγματα μπερδεύονται, κάτι που δεν γινόταν προ πανδημίας. Τα τελευταία δύο χρόνια εξελίχθηκε πολύ η κατάσταση  
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Η εξ αποστάσεως επικοινωνία και οι προεκτάσεις τις [συνοπτική μελέτη]

5
H εξ αποστάσεως εργασία ή διδασκαλία με την ανάπτυξη της τεχνολογίας είναι κάτι εύλογο, οχι βέβαια αποκλειστικά και φυσικά οχι σε όλα τα επαγγέλματα, αλλά με ξενίζει η εξ αποστάσεως εξομολόγηση, χάνεται η ουσία του μυστηρίου.

Δηλαδή εαν μας ενοχλεί η έλλειψη προσωπικής επαφής με την εξ αποστάσεως εργασία ή διδασκαλία, πόσο μάλλον σε ένα μυστήριο της Εκκλησίας.
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !

Re: Η εξ αποστάσεως επικοινωνία και οι προεκτάσεις τις [συνοπτική μελέτη]

6
dominique έγραψε: 13 Νοέμ 2022, 22:03 H εξ αποστάσεως εργασία ή διδασκαλία με την ανάπτυξη της τεχνολογίας είναι κάτι εύλογο, οχι βέβαια αποκλειστικά και φυσικά οχι σε όλα τα επαγγέλματα, αλλά με ξενίζει η εξ αποστάσεως εξομολόγηση, χάνεται η ουσία του μυστηρίου.

Δηλαδή εαν μας ενοχλεί η έλλειψη προσωπικής επαφής με την εξ αποστάσεως εργασία ή διδασκαλία, πόσο μάλλον σε ένα μυστήριο της Εκκλησίας.
Κι όλα αυτά Dominique, τα φαινόμενα μεγεθύνθηκαν ιδιαίτερα κατά την περίοδο της πανδημίας, όπως και οι εξ αποστάσεως παρακολούθηση της θείας λειτουργίας. Μια απόδειξη ακόμα, ότι η πανδημία ήταν πρωτοφανής περίπτωση στην παγκόσμια νεότερη ιστορία.

1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Η εξ αποστάσεως επικοινωνία και οι προεκτάσεις τις [συνοπτική μελέτη]

7
Εξομολόγηση στα “χρόνια” του κορωνοϊού μέσω e-mail και viber – «Φωτιά» πήραν τηλέφωνα και πληκτρολόγια ιερέων

Μπορεί οι ναοί να είναι κλειστοί και οι πιστοί να μην έχουν πρόσβαση στον πνευματικό τους, ωστόσο η πανδημία δεν θα ήταν ποτέ δυνατό να καταργήσει την επικοινωνία των ανθρώπων. Σε αυτό έχει βοηθήσει πολύ η ψηφιακή τεχνολογία ευνοώντας το μυστήριο της εξομολόγησης να τελείται έστω και εξ’ αποστάσεως. Διανύοντας ήδη τη Μεγάλη Εβδομάδα η ανάγκη των πιστών να επικοινωνήσουν με τους ιερείς γίνεται όλο και πιο έντονη. Και είναι αναμενόμενο, καθώς για αρκετούς ο λόγος του ιερέα, η συμβουλή ενός πνευματικού, τούς δίνει δύναμη και πίστη για να ξεπεράσουν τις δυσκολίες, να νιώσουν πιο δυνατοί και να διαχειριστούν πρωτόγνωρες καταστάσεις. Σε αυτό το πλαίσιο οι ιερείς προσπαθούν βρίσκονται στο πλευρό των πιστών προσαρμοζόμενοι στις νέες συνθήκες επικοινωνίας και ανάλογα με την ηλικιακή κατηγορία των ανθρώπων. Οι πιο ηλικιωμένοι επιλέγουν την τηλεφωνία και οι πιο νέοι το διαδίκτυο. Όπως μάλιστα χαρακτηριστικά ανέφερε ο ιεροκήρυκας της Μητρόπολης Δημητριάδος π. Επιφάνιος Οικονόμου, τα πληκτρολόγια των ηλεκτρονικών υπολογιστών έχουν πάρει «φωτιά», καθώς τα ηλεκτρονικά ταχυδρομεία αλλά και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χρησιμοποιούνται ιδιαίτερα από τους ιερείς για να επικοινωνήσουν με τους πιστούς, να τους προσφέρουν κουράγιο και ψυχολογική στήριξη, να τους ενθαρρύνουν και τους δυναμώσουν την πίστη τους. Και πέρα από την επικοινωνία υπάρχει η ανάγκη των πιστών για εξομολόγηση, ειδικά αυτές τις μέρες του Θείου Δράματος που ο άνθρωπος θέλει να λυτρωθεί με τον δικό του τρόπο. Άλλες χρονιές, τέτοιες μέρες οι ιερείς δεν σταματούσαν να εξομολογούν τους πιστούς που καρτερικά περίμεναν τη σειρά τους στις εκκλησίες για να πουν αυτά που τους βασανίζουν. «Φέτος τα πράγματα είναι διαφορετικά, καθώς οι πιστοί δεν μπορούν να προσέλθουν στους ναούς» τόνισε ο προϊστάμενος του μητροπολιτικοί ναού π. Χαρίλαος Παπαγεωργίου προσθέτοντας πως «η εξομολόγηση γίνεται με άλλους τρόπους. Υπάρχουν τα σταθερά και κινητά τηλέφωνα, το email και το viber και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που διευκολύνουν τους ιερείς. Σε αυτές τις συνθήκες που ζούμε, ο κόσμος έχει την διάθεση ψυχής για να επικοινωνήσει ακόμη περισσότερο με το Θεό. Οι πιστοί θέλουν να εκφραστούν και να ξεφορτώσουν το βαρύ ψυχολογικό φορτίο που έχουν μέσα τους». Μάλιστα πρόσθεσε πως σε αρκετές περιπτώσεις η εξομολόγηση αποκτά και χαρακτηριστικά ψυχολογικής στήριξης των πιστών. Συμπλήρωσε δε πως και οι ιερείς πονούν αυτή την περίοδο, που δεν μπορούν να είναι μαζί με τους πιστούς και να τελούν τα μυστήρια της εξομολόγησης και της θείας κοινωνίας.
Πηγή : https://e-thessalia.gr/exomologisi-sta- ... ia-iereon/
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν
Απάντηση

Επιστροφή στο “Επιστήμες”

cron