Εσωτερική οικονομία. Το "καλάθι του καταναλωτή". Τι είναι ο ΔΤΚ και γιατί πρέπει να μας απασχολεί ;

1
Στην οικονομική επιστήμη ο δείκτης τιμών καταναλωτή (ΔΤΚ) ή τιμάριθμος είναι ο δείκτης μέτρησης του κόστους ζωής και διαβίωσης που βασίζεται στις μεταβολές των λιανικών τιμών των περισσότερων αγαθών ή υπηρεσιών. Μετρά τη διακύμανση των τιμών στα αγαθά και τις υπηρεσίες που περιλαμβάνονται στο "καλάθι του καταναλωτή".
Οποιαδήποτε προσαρμογή διαφόρων οικονομικών μεγεθών στον τιμάριθμο ονομάζεται τιμαριθμοποίηση. Χαρακτηριστική περίπτωση τιμαριθμοποίησης είναι η λεγόμενη «αυτόματη τιμαριθμική αναπροσαρμογή», που γίνεται κατά περιοδική άνοδο του τιμαρίθμου και που αφορά μισθούς υπαλλήλων και ημερομίσθια εργατών.
Τέτοιοι δείκτες αφορούν τόσο αγαθά όσο και υπηρεσίες που παρέχονται σε καταναλωτές και λαμβάνονται περιοδικά επί ενός δείγματος πληθυσμού με στόχο τον καθορισμό εκείνων των αγαθών που συνθέτουν το λεγόμενο "καλάθι της νοικοκυράς" ή το "καλάθι του καταναλωτή". Στη συνέχεια, αφού προσδιοριστούν αυτά τα αγαθά, παρακολουθούνται και καταγράφονται οι τιμές τους, οι οποίες ακολούθως σταθμίζονται ανάλογα της σπουδαιότητας των προϊόντων δίνοντας τον γενικό δείκτη. Αυτός συγκρινόμενος με προηγούμενο που συνήθως αποτελεί τον αρχικό (ή έτους βάσης), προσδιορίζει την ποσοστιαία αύξηση ή μείωση.
Οι Δείκτες Τιμών Καταναλωτή συντάσσονται από δημόσιες υπηρεσίες ή ανεξάρτητες αρχές σχεδόν σ΄ όλες τις χώρες του κόσμου. Στην Ελλάδα καταρτίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ από το έτος 1959. Μέχρι το 2000, ο ΔΤΚ αναφερόταν μόνο στις αστικές περιοχές της χώρας, αλλά πλέον, από τον Ιανουάριο του 2001, αναφέρεται στο σύνολο της (αστικές, ημιαστικές και αγροτικές περιοχές)[1].

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE ... F%84%CE%AE

Καλάθι του καταναλωτή
Εικόνα

Το καλάθι του καταναλωτή ή το καλάθι της νοικοκυράς αποτελεί το σύνολο αγαθών και υπηρεσιών βάσει των οποίων υπολογίζεται ο δείκτης τιμών καταναλωτή.
Η σύνθεση του καλαθιού, η επιλογή δηλαδή των αγαθών και υπηρεσίων, καθορίζεται απο την τελευταία διαθέσιμη Έρευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών (ΕΟΠ) και άλλων ερευνών αγοράς, και ενημερώνεται ετησίως[1].

Η ταξινόμηση των ειδών του καλαθιού βασίζεται στη διεθνή ταξινόμηση της ατομικής κατανάλωσης με βάση τον σκοπό COICOP, όπως αυτή έχει προσαρμοστεί στις ανάγκες της Ευρωπαϊκής Ένωσης[1]. Oι βασικές ομάδες που συνθέτουν το καλάθι του καταναλωτή είναι

Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά
Αλκοολούχα ποτά και καπνός
Ένδυση και υπόδηση
Στέγαση
Διαρκή αγαθά - Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες
Υγεία
Μεταφορές
Επικοινωνίες
Αναψυχή - Πολιτιστικές δραστηριότητες
Εκπαίδευση
Ξενοδοχεία - Καφέ - Εστιατόρια
Άλλα αγαθά και υπηρεσίες

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE ... F%84%CE%AE
Εικόνα
https://www.insider.gr/opinion/224277/p ... o-apo-2020

Εδώ είναι το ενημερωμένο αρχείο της ΕΛΣΤΑΤ σχετικά με την ακρίβεια των προϊόντων:

https://www.statistics.gr/documents/201 ... 0258b11c3a

Σχόλιο: παρατηρούμε ότι η ακρίβεια στην Ελλάδα (αλλά και ΕΕ) ως προς τον ΔΤΚ αυξήθηκε ραγδαία από τον Μάρτιο 2021 (λόγω του πολέμου) έως το Σεπτέμβριο 2022, από τότε και έπειτα είναι σε συνεχή πτώση (κάτι που είναι καλό, διότι σημαίνει ότι πέφτουν οι τιμές των καταναλωτικών προϊόντων που είδαμε παραπάνω)
 
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν
Απάντηση

Επιστροφή στο “Παγκόσμια - Ελληνική Οικονομία”

cron