Η Ημέρα της Κρίσης: Ελληνισμός - Χριστιανισμός

1
Η άποψη ότι μετά θάνατο οι άνθρωποι θα κριθούν, κυριαρχεί τόσο στον ελληνισμό (συγκεκριμένα στον Πλάτωνα), όσο και στον Χριστιανισμό. Πηγές πάνω σε αυτό υπάρχουν πολλές, ωστόσο θα αναφέρουμε αρχικά τον λόγο του Αγίου Ιουστίνου του Φιλόσοφου ο οποίος στην απολογία του απέναντι στον Εθνικό (Παγανιστή) αυτοκράτορα λέει τα εξής :
[8] Λογίσασθε δ' ὅτι ὑπὲρ ὑμῶν ταῦτα ἔφημεν ἐκ τοῦ ἐφ' ἡμῖν εἶναι ἀρνεῖσθαι ἐξεταζομένους. ἀλλ' οὐ βουλόμεθα ζῆν ψευδολογοῦντες: τοῦ γὰρ αἰωνίου καὶ καθαροῦ βίου ἐπιθυμοῦντες τῆς μετὰ θεοῦ τοῦ πάντων πατρὸς καὶ δημιουργοῦ διαγωγῆς ἀντιποιούμεθα, καὶ σπεύδομεν ἐπὶ τὸ ὁμολογεῖν, οἱ πεπεισμένοι καὶ πιστεύοντες τυχεῖν τούτων δύνασθαι τοὺς τὸν θεὸν δι' ἔργων πείσαντας, ὅτι αὐτῷ εἵποντο καὶ τῆς παρ' αὐτῷ διαγωγῆς ἤρων, ἔνθα κακία οὐκ ἀντιτυπεῖ. ὡς μὲν οὖν διὰ βραχέων εἰπεῖν, ἅ τε προσδοκῶμεν καὶ μεμαθήκαμεν διὰ τοῦ Χριστοῦ καὶ διδάσκομεν ταῦτά ἐστι. Πλάτων δὲ ὁμοίως ἔφη Ῥαδάμανθυν καὶ Μίνω κολάσειν τοὺς ἀδίκους παρ' αὐτοὺς ἐλθόντας: ἡμεῖς δὲ τὸ αὐτὸ πρᾶγμά φαμεν γενήσεσθαι, ἀλλ' ὑπὸ τοῦ Χριστοῦ, καὶ τοῖς αὐτοῖς σώμασι μετὰ τῶν ψυχῶν γινομένων καὶ αἰωνίαν κόλασιν κολασθησομένων, ἀλλ' οὐχὶ χιλιονταετῆ περίοδον, ὡς ἐκεῖνος ἔφη, μόνον. εἰ μὲν οὖν ἄπιστον ἢ ἀδύνατον τοῦτο φήσει τις, πρὸς ἡμᾶς ἥδε ἡ πλάνη ἐστὶν ἀλλ' οὐ πρὸς ἕτερον, μέχρις οὗ ἔργῳ μηδὲν ἀδικοῦντες ἐλεγχόμεθα.

https://catholiclibrary.org/library/vie ... d=00000019
Κεφάλαιο VIII.—Οι Χριστιανοί ομολογούν την πίστη τους στον Θεό.
Και υπολογίστε ότι για χάρη σας λέμε αυτά τα πράγματα. Διότι είναι στη δύναμή μας, όταν εξεταζόμαστε, να αρνηθούμε ότι είμαστε Χριστιανοί. αλλά δεν θα ζούσαμε λέγοντας ένα ψέμα. Διότι, ωθούμενοι από την επιθυμία της αιώνιας και αγνής ζωής, αναζητούμε την κατοικία που είναι με τον Θεό, τον Πατέρα και Δημιουργό των πάντων, και σπεύδουμε να ομολογήσουμε την πίστη μας, πεπεισμένοι ότι εκείνοι που έχουν αποδείξει στον Θεό τα έργα τους που Τον ακολούθησαν και θα τους άρεσε να μένουν μαζί Του όπου δεν υπάρχει αμαρτία που να προκαλεί αναστάτωση, μπορούν να αποκτήσουν αυτά τα πράγματα. Αυτό, λοιπόν, για να μιλήσουμε σύντομα, είναι αυτό που περιμένουμε και έχουμε μάθει από τον Χριστό και διδάσκουμε. Και ο Πλάτωνας, με τον ίδιο τρόπο, έλεγε ότι ο Ραδάμανθος και ο Μίνωας θα τιμωρούσαν τους κακούς που ήρθαν μπροστά τους. Και λέμε ότι το ίδιο πράγμα θα γίνει, αλλά από το χέρι του Χριστού, και πάνω στους πονηρούς στα ίδια σώματα ενωμένα ξανά με τα πνεύματά τους που θα υποστούν τώρα την αιώνια τιμωρία. και όχι μόνο, όπως είπε ο Πλάτωνας, για μια περίοδο χιλίων ετών. Και αν κάποιος πει ότι αυτό είναι απίστευτο ή αδύνατο, αυτό το λάθος μας αφορά μόνο εμάς, και κανένα άλλο πρόσωπο, εφόσον δεν μπορείτε να μας καταδικάσετε για οποιοδήποτε κακό.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Η Ημέρα της Κρίσης: Ελληνισμός - Χριστιανισμός

2
Παρακάτω βλέπουμε ότι ο ίδιος ο Άγιος αναγνωρίζει τα κοινά που υπάρχουν στην Χριστιανική διδασκαλία με την Φιλοσοφική:

τῷ γὰρ λέγειν ἡμᾶς ὑπὸ θεοῦ πάντα κεκοσμῆσθαι καὶ γεγενῆσθαι Πλάτωνος δόξομεν λέγειν δόγμα: τῷ δὲ ἐκπύρωσιν γενέσθαι Στωϊκῶν: τῷ δὲ κολάζεσθαι ἐν αἰσθήσει καὶ μετὰ θάνατον οὔσας τὰς τῶν ἀδίκων ψυχάς, τὰς δὲ τῶν σπουδαίων ἀπηλλαγμένας τῶν τιμωριῶν εὖ διάγειν, ποιηταῖς καὶ φιλοσόφοις τὰ αὐτὰ λέγειν δόξομεν: τῷ δὲ καὶ μὴ δεῖν χειρῶν ἀνθρωπίνων ἔργοις προσκυνεῖν Μενάνδρῳ τῷ κωμικῷ καὶ τοῖς ταῦτα φήσασι ταὐτὰ φράζομεν: μείζονα γὰρ τὸν δημιουργὸν τοῦ σκευαζομένου ἀπεφήναντο.

https://catholiclibrary.org/library/vie ... d=00000043
 
 
 Διότι ενώ λέμε ότι όλα τα πράγματα έχουν δημιουργηθεί και διευθετηθεί σε έναν κόσμο από τον Θεό, θα φαίνεται ότι εκφέρουμε τη διδασκαλία του Πλάτωνα. και ενώ λέμε ότι θα γίνει κάψιμο όλων, θα φαίνεται ότι εκφέρουμε το δόγμα των Στωικών: και ενώ βεβαιώνουμε ότι οι ψυχές των κακών, που είναι προικισμένες με αίσθηση ακόμη και μετά το θάνατο, τιμωρούνται, και ότι εκείνοι Για τους καλούς που ελευθερώνονται από την τιμωρία περνούν μια ευλογημένη ύπαρξη, θα φαίνεται να λέμε τα ίδια πράγματα με τους ποιητές και τους φιλόσοφους. Και ενώ υποστηρίζουμε ότι οι άνθρωποι δεν πρέπει να λατρεύουν τα έργα των χεριών τους, λέμε τα ίδια αυτά που έχουν ειπωθεί από τον κωμικό ποιητή Μένανδρο, και άλλους παρόμοιους συγγραφείς, γιατί έχουν δηλώσει ότι ο εργάτης είναι μεγαλύτερος από το έργο.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν
Απάντηση

Επιστροφή στο “Eλληνισμός-Χριστιανισμός”