Ισαάκ Νεύτων και Θεός

1
ΠΟΤΕ ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΘΗΚΕ ΤΥΧΑΙΑ
 
     Πριν πολλά χρόνια ο Σερ Ισαάκ Νεύτων είχε φτιάξει σε μικρογραφία ένα ακριβές αντίγραφο του πλανητικού μας συστήματος. Στο κέντρο του βρισκόταν μια μεγάλη χρυσή σφαίρα πού αντιπροσώπευε τον ήλιο, και γύρω της περιστρέφονταν μικρότερες σφαίρες πού ήταν προσαρμοσμένες στις άκρες από ράβδους πού είχαν διάφορα μεγέθη.

Αντιπροσώπευαν τον Ερμή, την Αφροδίτη, την Γη, τον Άρη και άλλους πλανήτες. Όλα αυτά, ήταν συνδεδεμένα με οδοντωτούς τροχούς και ιμάντες τα έκαναν να περιστρέφονται γύρω από τον "ήλιο" σε απόλυτη αρμονία.
Μια μέρα καθώς ο Νεύτων μελετούσε το κατασκεύασμα, ένας φίλος πού δεν πίστευε στην Βιβλική εξήγηση της δημιουργίας, πέρασε να τον επισκεφτεί. Καθώς είχε μείνει έκθαμβος με το κατασκεύασμα και ακολουθώντας τον επιστήμονα, ο οποίος έκανε τα ουράνια σώματα να κινούνται γύρω από τις τροχιές τους, ο φίλος του είπε όλο θαυμασμό: "Φίλε , Νεύτων, τί υπέροχο κατασκεύασμα είναι αυτό! Ποιος σού το έφτιαξε;"

Χωρίς να κοιτάξει, ο Σερ Ισαάκ απάντησε, "Κανένας."!

-"Κανένας;" Τον ρώτησε ο φίλος του. -" Όπως το άκουσες! Κανένας! Όλες οι τροχαλίες και οι ιμάντες και τα γρανάζια βρέθηκαν από μόνα τους και, ως εκ θαύματος(!) από δική τους τύχη, άρχισαν να περιστρέφονται καθορισμένες τροχιές τους και με τέλειο συγχρονισμό. Ο άπιστος έπιασε το νόημα! Το να υποθέτεις πώς κατασκευάστηκε από μόνο του ήταν ανόητο. Αλλά ήταν ακόμα μεγαλύτερη ανοησία το να αποδεχθεί την θεωρία πως η γη και το ατέλειωτο Σύμπαν έλαβαν τυχαία τη μορφή πού έχουν. Το να στηρίζουμε πώς ένας κόσμος τόσο περίπλοκος, όσο ο δικός μας αναδύθηκε από το χάος είναι σαν να ισχυριζόμαστε πώς τα έργα του Σαίξπηρ γράφτηκαν από πιθήκους πού ήταν αμολημένοι μέσα σε ένα γραφείο!

Περιοδικό ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ - ΜΗΝΙΑΙΑ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΑΓ.ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΠΕΥΚΑΚΙΩΝ ΤΕΥΧΟΣ 84-86
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !

Re: Ισαάκ Νεύτων και Θεός

2
Ο Νεύτων γεννήθηκε το 1642, τον χρόνο που άφησε την τελευταία του πνοή ο μεγάλος Γαλιλαίος Γαλιλέι, λες και η «ιστορία» δεν ήθελε να μείνει ούτε για λίγο, χωρίς κάποιο φωτεινό πνεύμα.

Από τη φύση του ήταν ασθενικός και προβλεπόταν από το οικογενειακό του περιβάλλον ότι δεν θα είχε μακροζωία. Ο Νεύτων, όμως, διέψευσε τις δυσοίωνες προσδοκίες. Έζησε 85 χρόνια και αναδείχθηκε κορυφαίος ερευνητής της φύσης, της ιστορίας, της Αγίας Γραφής, και της χριστιανικής ομολογίας. Το τελευταίο, δηλ. ότι ο Νεύτων ήταν πιστός Χριστιανός, είναι βέβαια γνωστόν. Αλλά ίσως ελάχιστα γνωστό είναι ότι έγραψε ογκώδεις μελέτες πάνω σε αγιογραφικά και θεολογικά θέματα, με μιαν οξύνοια και οξυδέρκεια που προκαλεί τον θαυμασμό ακόμα και σήμερα, αν λάβουμε υπόψη μας το πόσο έχει προοδέψει από τότε μέχρι σήμερα η βιβλική επιστήμη, η κριτική του κειμένου και η ιστορικο-αρχαιολογική γνώση.

Αρκεί να σημειώσουμε εδώ πάντως ότι διαπνεόμενος ο Νεύτων από έναν βαθύτατο σεβασμό για τον Δημιουργό του σύμπαντος, στην ύπαρξη του οποίου πίστευε ακράδαντα, δαπάνησε, όπως μπορεί να διαπιστωθεί, περισσότερο χρόνο της ζωής του ερευνώντας θεολογικά και θρησκευτικά θέματα, παρά τα καθ’ εαυτά επιστημονικά. Γιατί μια στατιστική ανάλυση των συγγραμμάτων του, έδειξε ότι, από τις 3.600.000 λέξεις των γραπτών του έργων, μόνο το 1.000.000 αφιερώθηκε στις θετικές επιστήμες, ενώ 1.400.000 περίπου λέξεις τις αφιέρωσε για θρησκευτικά θέματα (Η. W. Turnbull, The Correspondence of Isaac Newton, Cambridge 1961, τόμ. 1ος, σελ. 17).

«Η υψίστη γνώσις», έλεγε ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς, «είναι η επίγνωσις της ημετέρας αγνοίας».

Η επιστημονική γνώση είναι από τη φύση της περιορισμένη. Η ιστορία της επιστήμης δεν είναι τίποτα άλλο παρά αμάλγαμα δεισιδαιμονιών και πλανών, πασπαλισμένων με ψήγματα αλήθειας. Το δέντρο της γνώσης είναι ατέλειωτο. Όσο σκαρφαλώνει κανείς προς την κορυφή του, τόσο συναντά νέα κλωνιά. Όσο πιο πολλά μαθαίνει, τόσο περισσότερο γνωρίζει ότι δεν γνωρίζει. Η «αλήθεια, ακόμα και στην επιστήμη, φθίνει όπως το άνθος», παρατηρεί ο γνωστός ιστορικός Will Durant.
Και ο Νεύτων, ταπεινόφρων όπως ήταν, είχε διαισθανθεί το μέγεθος της αγνοίας που διακατέχει την ανθρώπινη διάνοια· συνέλαβε ορθά, τις δυσκολίες και τους ανθρώπινους περιορισμούς στην κατανόηση της λειτουργίας του σύμπαντος και της φύσης.
Γι’ αυτό και είπε:

«Δεν ξέρω πως μπορεί να με θεωρεί ο κόσμος, αλλ’ εγώ θεωρώ τον εαυτό μου σαν ένα μικρό παιδί που παίζει στην ακρογιαλιά και χαίρεται καθώς βρίσκει κάθε τόσο ένα λείο χαλίκι, ή ένα θαλασσινό όστρακο ωραιότερο απ’ αυτά τα συνηθισμένα, ενώ ο μεγάλος ωκεανός της αλήθειας μένει εντελώς ανεξερεύνητος εμπρός μου».
Σε μιαν άλλη περίπτωση διακήρυξε ότι, ό,τι επέτυχε, το κατόρθωσε γιατί στηρίχθηκε στις γνώσεις άλλων μεγάλων σοφών: «Αν κατάφερα να δω λίγο πιο μακριά, είναι επειδή στάθηκα πάνω σε πλάτες γιγάντων».

Μπορεί βέβαια ο Νεύτων να χρησιμοποίησε τις γνώσεις γιγάντων· ωστόσο, όπως σημειώνει ο I. Ασίμοφ, «κι άλλοι άνδρες της εποχής του Νεύτωνα κάθισαν στους ωμούς των ίδιων γιγάντων, αλλά μόνο ο Νεύτων κι όχι άλλος ήταν εκείνος που είδε μακριά και βρήκε το λείο χαλίκι». Θα συμπληρώναμε: όχι ένα χαλίκι, αλλά πολλά και σημαντικά. Γιατί, συνοψίζοντας, μπορούμε να πούμε ότι από και με τον Νεύτωνα, με τις σπάνιες δικλείδες της επιστημονικής του διάνοιας, διανοίγονται και θεμελιώνονται επιστημονικοί τομείς άγνωστοι ή ελάχιστα γνωστοί πιο μπροστά.

Η παρατήρηση και η αυστηρή λογική οδηγούν τον Νεύτωνα σ’ ένα βασικό επιχείρημα.

Το σύμπαν με την καταπλήσσουσα δομή και συγκλονιστική διοργάνωσή του, με τους νόμους που το διέπουν, με τη θαυμαστή τάξη (elegantissima compages) και την αρμονία της κινήσεως των ουρανίων σωμάτων, δεν μπορεί να είναι προϊόν τύχης η εξελίξεως αλόγων φυσικο-υλικών δυνάμεων, ούτε μπορεί να ερμηνευτεί αποτελεσματικά με μηχανικούς νόμους. Η άψυχη ύλη μόνη της δεν μπορεί να εξηγήσει την κατάλληλη οργάνωση των μαζών, αποστάσεων, ταχυτήτων και πυκνοτήτων των ουρανίων σωμάτων στο ηλιακό σύστημα. Η σκέψη του είναι διαυγής και σαφής. Κανείς δεν μπορεί να μεταβιβάσει περισσότερα, απ’ αυτά που έχει. Είναι παράλογο να υποθέσει κανείς, έγραφε στον Μπέντλεϋ, ότι η τυφλή ανάγκη δεσπόζει στο σύμπαν, διότι η ανάγκη, πάντοτε η ίδια, δεν είναι δυνατόν να παραγάγει την ποικιλία των πραγμάτων που βλέπουμε. Οι κινήσεις των πλανητών δεν μπορεί να προέρχονται μόνο από την ενέργεια της έλξεως. Το ηλιακό σύστημα και κατ’ επέκταση το σύμπαν, πρέπει να έχει την καταγωγή του από ένα υπέρτατο, άυλο ον. Με μια γλώσσα απλή, αλλά κατ’ ουσίαν ποιητική και απέριττη, ο Νεύτων καταλήγει: «Το ωραιότερο σύστημα ήλιων, πλανητών και κομητών θα μπορούσε να προέλθει μόνον απ’ τους σκοπούς και την κυριαρχία ενός φωτισμένου και ισχυρού όντος».

Με βάση, λοιπόν, την παραδοχή της ύπαρξης του υπέρτατου όντος, ο Νεύτων μελετά τη φύση και συλλαμβάνει στο πυκνό δίχτυ της σκέψης του τον νόμο της βαρύτητας και της παγκόσμιας έλξης των σωμάτων. Ενώ τους επιστήμονες συνήθως τους βασανίζει το «γιατί» των φυσικών φαινομένων, για τον Νεύτωνα δεν υπάρχει πρόβλημα στο «γιατί». Το «γιατί» μετατίθεται στην αναγνώριση της ύπαρξης του ανώτατου όντος. Έτσι, ο επιστήμων ασχολείται με το «πώς» και περιγράφει το επιστητό όπως το αντιλαμβάνεται, ενώ το «γιατί» παραμένει κατ’ ουσίαν απ’ την ανθρώπινη διάνοια ανεξιχνίαστο.

«Το σύμπαν υπάρχει. Με την ύπαρξη αυτή παρουσιάζεται σαν γεγονός θαυμαστό, που προϋποθέτει μιαν άπειρη δύναμη μέσα του. Μια ολότητα μεγαλύτερη οποιουδήποτε μέρους... Το θαύμα δεν συνίσταται στην έλλειψη κρίκων συνδετικών από αίτιον εις αίτιον, αλλά σε αυτή την ίδια την ύπαρξη της αλυσίδας των φαινομένων. Αυτή αποτελεί το απύθμενο μυστήριο, το αναμφισβήτητο θαύμα που γνωρίζουμε, το οποίο μας ανάγει στις ιδιότητες του Θεού».

Ο Νεύτων βρίσκει το «κλειδί της γνώσης», ξεκινώντας με την πρωταρχική ιδέα ότι «ην και έστιν ο του παντός δημιουργός», όπως είπε μια άλλη μεγάλη διάνοια της αρχαιότητας, ο Αριστοτέλης.

«Ο πραγματικός ερευνητής της φύσης», γράφει ένας σύγχρονος διάσημος κοσμολόγος, ο Γερμανός Π. Γιόρνταν, «βλέπει παντού και διαπιστώνει την παρουσία του Δημιουργού. Αισθάνεται τα ίχνη του Θεού μέσα στα μυστικά της φύσης». Αναγνωρίζει, ακόμη, ότι «αρχή σοφίας φόβος Κυρίου», όπως έκανε ο Νεύτων. «Όπως κανείς δεν μπορεί να εννοήσει τη λειτουργία ενός ωρολογίου, αν δεν δεχθεί ότι κατασκευάστηκε για κάποιο συγκεκριμένο σκοπό, έτσι δεν μπορεί κανείς ορθά να συλλάβει τους νόμους που διέπουν το σύμπαν, αν δεν δεχθεί το «πρωταρχικόν πνεύμα» που το κατασκεύασε.

Και όπως το κατασκεύασμα αποκαλύπτει τον χαρακτήρα και την ιδιοσυγκρασία του κατασκευαστή, έτσι και το σύμπαν αλλά και τα έμβια όντα αποκαλύπτουν τις ιδιότητες του Δημιουργού», καταλήγει επαγωγικά ο μεγάλος σοφός.

«Είναι τυφλός εκείνος που δεν βλέπει αμέσως στην άριστη και σοφότατη διάταξη των όντων την άπειρη σοφία και αγαθότητα του Παντοδύναμου Δημιουργού και μωρός εκείνος που δεν το ομολογεί».

Στο προμνημονευθέν έργο του «Οπτική» (Optics), που εκδόθηκε το 1704, ένα έργο αξιοθαύμαστο, που αναγνωρίζεται και σήμερα ως «μεγαλόπνευστο» (Ευτύχης Μπιτσάκης), παρουσιάζονται μερικές θαυμάσιες σκέψεις που αποκαλύπτουν τη μεγάλη παρατηρητικότητα του Νεύτωνα και την ικανότητά του να συνάγει ορθά συμπεράσματα μ’ έναν αξιοζήλευτο τρόπο. Στο τέλος του βιβλίου υπάρχει ένας κατάλογος με τριάντα ένα ερωτήματα για μια περαιτέρω έρευνα. Στο εικοστό όγδοο ερώτημα διαβάζουμε:

«Το κύριο έργο της φιλοσοφίας της φύσης είναι να συμπεραίνει από τα φαινόμενα, χωρίς να κάνει υποθέσεις και να συνάγει τις αιτίες από τα αποτελέσματά τους, έως ότου φθάσουμε στην πρωταρχική αιτία, που βέβαια δεν είναι μηχανική· και όχι μόνο να εμφανίσουμε τον μηχανισμό του Κόσμου, αλλά κυρίως να λύσουμε αυτά και παρόμοια ερωτήματα... Για ποιο λόγο η φύση δεν κάνει τίποτε μάταια· και από πού προέρχεται όλη αυτή η τάξη και η ωραιότητα που βλέπουμε στον Κόσμο; Προς τί οι Κομήτες, και γιατί όλοι οι Πλανήτες κινούνται σε παρόμοιες τροχιές μικρής εκκεντρικότητας, ενώ οι Κομήτες κινούνται με κατά πολύ διαφόρους τρόπους σε τροχιές μεγάλης εκκεντρικότητας, και τι παρεμποδίζει τα απλανή Άστρα από το να πέσουν το ένα πάνω στο άλλο; Πώς έγινε ώστε τα σώματα των ζώων να έχουν διαμορφωθεί με τόση τέχνη, και προς τί υπάρχουν τα διάφορα μέλη τους; Το μάτι διαμορφώθηκε χωρίς οπτική ικανότητα και το αυτί χωρίς γνώση των ήχων; Πώς οι κινήσεις του σώματος ακολουθούν τη βούληση, και από που προέρχεται το ένστικτο στα ζώα; Δεν είναι το αισθητήριο των ζώων η θέση όπου βρίσκεται η ευαίσθητη ουσία και που μέσω της τα αισθητά είδη πραγμάτων μεταφέρονται δια των νεύρων και του εγκεφάλου; Και αφού τα πράγματα αυτά διαβιβάζονται σωστά, δεν είναι φανερό από τα φαινόμενα ότι υπάρχει ένα άυλον ον, ζωντανό, έλλογον, παντοδύναμον, που μέσα στον άπειρο χώρο, σαν να ήσαν μέσα στο αισθητήριό του, βλέπει τα πράγματα όπως είναι στα ενδόμυχά τους και τα συλλαμβάνει κατά βάθος και τα εννοεί πλήρως;... Το κάθε αληθινό βήμα που γίνεται στη Φιλοσοφία αυτή δεν μας φέρνει άμεσα στη γνώση της πρώτης αιτίας, και όμως μας φέρνει κοντύτερά της, και γι’ αυτό το λόγο αξίζει μεγάλης εκτιμήσεως...» (Optics, or a treatise of the reflections, refractions, inflections and colours of light).

Ο Θεός, κατά τον Νεύτωνα, είναι περισσότερο ικανός με τη θέλησή του να κινήσει τα σώματα με το απεριόριστο αισθητήριο του, και έτσι να διαμορφώσει και να αναμορφώσει τα μέρη του σύμπαντος, παρ’ όσο εμείς με τη θέλησή μας μπορούμε να κινούμε τα μέρη του σώματος μας. Για τον ευσεβή σοφό κάθε νέα ανακάλυψη ήταν μια «αποκάλυψη της δύναμης και της ουσίας του Θεού» (W. Dampier).

Πηγή
https://tsinikopoulos.org/el/%CE%AC%CF% ... E%BD%CE%BF
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !

Re: Ισαάκ Νεύτων και Θεός

3
Καλή Χρονιά!
«Ο πραγματικός ερευνητής της φύσης», γράφει ένας σύγχρονος διάσημος κοσμολόγος, ο Γερμανός Π. Γιόρνταν, «βλέπει παντού και διαπιστώνει την παρουσία του Δημιουργού. Αισθάνεται τα ίχνη του Θεού μέσα στα μυστικά της φύσης». Αναγνωρίζει, ακόμη, ότι «αρχή σοφίας φόβος Κυρίου», όπως έκανε ο Νεύτων. «Όπως κανείς δεν μπορεί να εννοήσει τη λειτουργία ενός ωρολογίου, αν δεν δεχθεί ότι κατασκευάστηκε για κάποιο συγκεκριμένο σκοπό, έτσι δεν μπορεί κανείς ορθά να συλλάβει τους νόμους που διέπουν το σύμπαν, αν δεν δεχθεί το «πρωταρχικόν πνεύμα» που το κατασκεύασε.
 
Το πρόβλημα για όσους πιστεύουν στην παρουσία του Δημιουργού είναι ότι άλλος Τον αντιλαμβάνεται ως Δημιουργό (π.χ. Πλάτωνας), άλλος τοποθετεί την αγία Τριάδα (Πατήρ-Υιός-Πνεύμα) ως Δημιουργό, και άλλοι πάλι κατανοούν ως δημιουργό τον Μέγα Αρχιτέκτονα του Σύμπαντος. 
Δηλαδή, δεν τίθεται θέμα πίστης ή μη πίστης, στον Δημιουργό, αλλά τίθεται θέμα σωστής πίστης στον Δημιουργό. Για αυτό το λόγο στον Χριστιανισμό, θεσπίστηκαν οι κανόνες, όπως το Σύμβολο της Πίστεως, στο οποίο καταγράφεται το Δόγμα της πίστης μας (εφόσον Χριστιανοί).  

Κατανοούμε ωστόσο πραγματικά τον Δημιουργό τόσο όσο νομίζουμε ; 
 
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Ισαάκ Νεύτων και Θεός

4
Φυσικά ένας ένθεος επιστήμων δεν σημαίνει οτι είναι και Ορθόδοξος, μπορεί να πιστεύει γενικά σε έναν Δημιουργό και να τα αντιλαμβάνεται λανθασμένα, εφόσον δεν τα βλέπει μέσα απο το φως της Ορθοδοξίας.

Το περίεργο είναι πως ένας επιστήμων δηλώνει άθεος, πρέπει να εθελοτυφλεί!
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !

Re: Ισαάκ Νεύτων και Θεός

5
dominique έγραψε: 22 Ιαν 2023, 22:16 Φυσικά ένας ένθεος επιστήμων δεν σημαίνει οτι είναι και Ορθόδοξος, μπορεί να πιστεύει γενικά σε έναν Δημιουργό και να τα αντιλαμβάνεται λανθασμένα, εφόσον δεν τα βλέπει μέσα απο το φως της Ορθοδοξίας.

Το περίεργο είναι πως ένας επιστήμων δηλώνει άθεος, πρέπει να εθελοτυφλεί!
Ο Ισαάκ Νεύτων όχι μόνο πίστευε στον Δημιουργό ...αλλά ήταν και βαθύτατος γνώστης της Ελληνικής. Στα χειρόγραφα του ... όπως αυτό παρακάτω ... βλέπουμε ότι έγραφε ημερολόγιο στα Ελληνικά....
Εικόνα
Αυτό για το οποίο δεν είμαι σίγουρος... είναι αν ήταν Χριστιανός ή όχι. Δηλαδή, αν πίστευε στο Δόγμα της αγίας Τριάδος. 
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Ισαάκ Νεύτων και Θεός

6
Λίγο δύσκολο να ήταν Ορθόδοξος.
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !
Απάντηση

Επιστροφή στο “Θεός και επιστήμη”