Πριν την πτώση είχαν αυτεξούσιο, ελεύθερη επιλογή και ελεύθερη βούληση μετά την πτώση συνεχίζουν να έχουν αυτεξούσιο, ελεύθερη επιλογή αλλά η βούληση τους παγιώθηκε είτε στο κακό είτε στο καλό. Αυτό λέω από την αρχή του θέματος.
Νομίζω οτι τώρα το εξέφρασες ορθότερα.
Για να συνοψίσουμε
Σύμφωνα με τους Πατέρες ,όσον αφορά το αυτεξούσιο ,ήταν χαρακτηριστικό των αγγέλων.
Ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός λέει : «Άγγελος εστιν ουσία νοερά, αεικίνητος,
αυτεξούσιος, ασώματος, Θεώ λειτουργούσα, κατά χάριν εν τη φύσει το αθάνατον ειληφυια».
Όπως σωστά ανέφερε ο Galis ,μετά την πτώση του Εωσφόρου,οι άγγελοι έγιναν δυσκίνητοι στο κακό.
Μετά όμως την ενανθρώπηση και Ανάσταση του Χριστού,απέκτησαν την ατρεψία,έγιναν απο δυσκίνητοι ,ακίνητοι στο κακό ,οχι κατά φύση,αλλά κατά Χάρη.
Από το βιβλίο "Εμφανίσεις και θαύματα των Αγγέλων" Ι.Μ. Παρακλήτου : Όσοι άγγελοι δεν ακολούθησαν τον Εωσφόρο στη πτώση του, έλαβαν το χάρισμα της τελείας ατρεψίας και ακινησίας προς το κακό. Και πότε το έλαβαν; Όταν έγινε η ενανθρώπηση του Θεού και έμαθαν έμπρακτα το δρόμο που οδηγεί στην ομοίωση του Θεού που δεν είναι η έπαρση, αλλά η ταπείνωση. Και κυρίως μετά το πάθος και την ανάσταση του Χριστού, έγιναν από «δυσκίνητοι στο κακό», «ακίνητοι όχι στη φύση, αλλά χάριτι του μόνου αγαθού» (Άγιος Ιωάννης Δαμασκηνός). Η ακινησία τους αυτή στο κακό και η στερέωσή τους στην αρετή, δεν σημαίνει ότι εξαφανίζεται το αυτεξούσιό τους, αλλά ότι με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος εξαγιάζεται. Τώρα δηλαδή διαφέρουν από τους δαίμονες μόνο στην αγαθή προαίρεση, στην αγαθή βούληση και στην υπακοή τους προς το Θεό. Η γνωστική τους ικανότητα και η δύναμη των αγγέλων είναι μεγάλες και πολύ ανώτερες από όλους μαζί τους ανθρώπους, χωρίς βέβαια να αγγίζουν την παντοδυναμία του Θεού, όπου μπροστά στην παγγνωσία του Θεού, είναι μηδαμινή...
Επίσης ο Ιωάννης Δμασκηνός λέει
Ἔστι τοίνυν φύσις λογικὴ νοερά τε καὶ αὐτεξούσιος, τρεπτὴ κατὰ
γνώμην, ἤτοι ἐθελότρεπτος· πᾶν γὰρ κτιστὸν καὶ τρεπτόν, μόνον δὲ
τὸ ἄκτιστον ἄτρεπτον. Καί πᾶν λογικὸν αὐτεξούσιον. Ὡς μὲν οὖν
λογικὴ καὶ νοερὰ αὐτεξούσιός ἐστιν· ὡς δὲ κτιστὴ τρεπτή, ἔχουσα
ἐξουσίαν καὶ μένειν καὶ προκόπτειν ἐν τῷ ἀγαθῷ καὶ ἐπὶ τὸ χεῖρον
τρέπεσθαι.
Ἀνεπίδεκτος μετανοίας, ὅτι καὶ ἀσώματος· ὁ γὰρ ἄνθρωπος διὰ τὴν
τοῦ σώματος ἀσθένειαν τῆς μετανοίας ἔτυχεν.
Νεοελληνική Απόδοση
Ο άγγελος, λοιπόν, είναι φύση λογική, νοερή και αυτεξούσια, μεταβλητή στην
προαίρεση, δηλαδή στη θέληση· διότι κάθε κτιστό είναι και μεταβλητό, ενώ
μόνο το άκτιστο είναι αμετάβλητο. Κάθε λογικό επίσης είναι και αυτεξούσιο.
(Ο άγγελος), λοιπόν, σαν λογική και νοερή φύση είναι αυτεξούσιος· σαν
κτιστή φύση είναι μεταβλητή, έχοντας τη δυνατότητα και να διατηρείται και
να προοδεύει στο αγαθό αλλά και να πηγαίνει προς το χειρότερο.
(Ο άγγελος) δεν έχει τη δυνατότητα να μετανοήσει, διότι είναι και ασώματος.
Αντίθετα ο άνθρωπος, εξαιτίας της αδυναμίας του σώματός του, μπορεί να
μετανοήσει.
aetos64 έγραψε:
Αυτό που αμφισβητώ είναι το άν οι άγγελοι είναι εικόνες Θεού όπως οι άνθρωποι. Άν δηλαδή είναι όπως οι ανθρώποι θεοί κατά χάρη ή απλώς υπηρέτες του Θεού;;;;
Απαντάει και πάλι ο άγιος Ιωάννης Δαμασκηνός
Αὐτὸς τῶν ἀγγέλων ἐστὶ ποιητὴς καὶ Δημιουργὸς, ἐκ τοῦ μὴ ὄντος
εἰς τὸ εἶναι παραγαγὼν αὐτούς, κατ᾿ οἰκείαν εἰκόνα κτίσας αὐτοὺς
φύσιν ἀσώματον
«τό μέν γάρ «κατ᾿ εἰκόνα», τό νοερόν δηλοῖ καί τό αὐτεξούσιον
PG 95, 168BC: «Κατὰ πόσους τρόπους λέγεται τὸ κατ'εἰκόνα;
Κατὰ τὸ λογικὸν καὶ νοερὸν καὶ αὐτεξούσιον,κατὰ τὸ γεννᾶν τὸν νοῦν λὀγον καὶ προβάλλειν πνεῦμα κατὰ τὸ ἀρχικὸν.
Κατὰ ταῦτα καὶ οἱ ἄγγελοι καὶ οἱ ἄνθρωποι κατ ἐικόνα
Επίσης
LAPTONAS έγραψε:Τίθεται εδώ το ερώτημα : εφόσον είναι υπηρέτες κάνουν μόνο ότι τους λέει ο Θεός ή πράττουν κατά βούληση ;
Πολύ ενδιαφέρον κείμενο σχετικά είναι εδω
http://invenio.lib.auth.gr/record/12529 ... ?version=1
απο σελ.26-27
Κυρίως τις υποσημειώσεις.
Θα επανέλθω γιατί έχει ενδιαφέρον το κείμενο.