Η αγάπη είναι ανώτερη από τη γνώση

1
Περί του οσίου Σιλουανού του Αθωνίτου (του αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς)




Όταν κάποιος επισκεφθή το Άγιον Όρος και δη τους ταπεινούς καλογήρους, μπορεί να συλλογισθή και να σκεφθή ότι αυτοί τεμπέλικη ζωή και χωρίς σκοπό. Αυτό φαίνεται έτσι, όταν κάποιος βλέπει τα πράγματα εξωτερικά. Γιατί λίγοι είναι εκείνοι που θα μπορούσαν να καταλάβουν το φοβερό και χωρίς διακοπή πόλεμο που γίνεται μέσα στις ψυχές των μοναχών.

Αυτός ο πόλεμος είναι σχεδόν υπερφυσικός, αόρατος και (διεξάγεται) όχι μόνο εναντίον των δαιμονικών δυνάμεων των αρχόντων του σκότους, αλλά για τους αρχαρίους και εναντίον της σαρκός, δηλαδή κατά της σαρκικής επιθυμίας και των παθών.

Στα γραπτά του ο πατήρ Σιλουανός περιγράφει πως αυτός ο πόλεμος τον έφερε στην απόγνωση και σχεδόν μέχρι την αυτοκτονία. Η Παναγία Θεοτόκος φανερώθηκε σ’ αυτόν όταν περνούσε το δυσκολότερο πόλεμο κατά των παθών και τον απεκάθηρε από τις ακαθαρσίες, τις σαρκικές επιθυμίες και τους λογισμούς. Ο Χριστός φανερώθηκε σ’ αυτόν και τον ενδυνάμωσε, ώστε να νικήση και να βασιλεύση επάνω στους γήινους λογισμούς και τα πονηρά πνεύματα. Και έτσι αφού πέρασε ένα τέταρτο αιώνος με δυνατό και κοπιαστικό πόλεμο, έφθασε στη νίκη. Ενώ μέχρι τότε αναζητούσε τον Θεό, έφθασε στην θεογνωσία, και από μαθητής, έγινε δάσκαλος.

Ο Γέροντας Σιλουανός ήταν και δικός μου δάσκαλος. Μία φορά τον ρώτησα: «Πάτερ Σιλουανέ, μήπως αυτός ο πολύς κόσμος φέρνει ταραχή στον νου σας και στην προσευχή σας; Δεν θα ήταν καλύτερα για σας να πάτε σ’ ένα ασκητήριο στα Καρούλια και εκεί να ζήτε μέσα στην ειρήνη, όπως ο π. Αρτέμιος, ο π. Δωρόθεος και ο π. Καλλίνικος; Είτε να ζήτε σ’ ένα απομονωμένο σπήλαιο, όπως ο π. Γοργόνιος;». «Εγώ ζω στο σπήλαιο», μου απάντησε ο π. Σιλουανός. «Το σώμα μου είναι το σπήλαιο της ψυχής μου. Και η ψυχή μου είναι σπήλαιο του Αγίου Πνεύματος. Και εγώ αγαπώ τον λαό του Θεού και τον διακονώ, χωρίς να βγαίνω από το σπήλαιό μου».

Παρά τη προθυμία του να διακονή τον κάθε ένα και την θαυμαστή μετριοφροσύνη και την πρόθυμη φιλοστοργία του, μιλούσε για τον Θεό με εξαίρετο ενθουσιασμό και με την παρρησία που θα μιλούσε κάποιος για ένα φίλο του: «Εγώ γνωρίζω τον Θεό. Αυτός είναι φιλόστοργος, αγαθός, ταχύς εις βοήθειαν». Όταν τα έλεγε αυτά ο Γέροντας, κάποιος μοναχός, ο π. Θεοφάνης, τα άκουγε με φόβο και σκεπτόταν ότι ο Σιλουανός είχε χάσει το φόβο του Θεού. Αργότερα όμως, όταν διάβασε τα συγγράμματα του π. Σιλουανού, ο π. Θεοφάνης άλλαξε γνώμη και είπε: «Ο π. Σιλουανός προχώρησε και έφθασε στα μέτρα των Πατέρων της Εκκλησίας».

Εγώ νομίζω ότι τα κείμενα του πατρός Σιλουανού θα έπρεπε να πάρουν θέση ανάμεσα στα βιβλία της ψυχολογίας. Αν και για κανένα άλλο λόγο, τουλάχιστον για να επιβεβαιώσουν ότι (ο συγγραφέας τους) ήταν ένας πνευματικός πολεμιστής του 20ουαιώνος και για να επικυρώσουν όσα εδίδαξαν και έγραψαν δοξασμένοι Πατέρες της Εκκλησίας.

Υπάρχει και κάτι καινούριο ανάμεσα στις διδαχές του πατρός Σιλουανού: «Κράτα τον νου σου στον Άδη και μην απελπίζεσαι». Εκφράζει (με το λόγο αυτό) μία παρότρυνση και υπόμνηση κατά της μελαγχολίας και της ακηδίας. Εγώ προσωπικά ποτέ δεν άκουσα τέτοια λόγια.

Σπουδαία είναι και η άλλη έκφρασις: «Η αγάπη είναι ανώτερη από τη γνώση (γνωσιολογία)». Αυτή είναι η καθημερινή και θεμελιώδης διδασκαλία του αγίου Σιλουανού.

Με την αγάπη του, που συνοδευόταν από την μετά δακρύων προσευχή του, συγχωρούσε τις αμαρτίες των αμαρτωλών, στήριζε τους αδυνάτους, διόρθωνε αυτούς που έκαναν πονηρά έργα, θεράπευε τους αρρώστους, ειρήνευε τους ανέμους. Στο μοναστήρι έκανε κοπιαστική εργασία. Είχε την αποθήκη με τα βαριά αντικείμενα.

Κάποτε του είπα ότι οι Ρώσοι μοναχοί βρίσκονταν σε μεγάλη ταραχή, λόγω της τυραννίας των μπολσεβίκων στην ρωσική εκκλησία του Θεού. Τότε αυτός απήντησε: «Και εγώ στην αρχή είχα ταραχή γι’ αυτό το θέμα. Μετά όμως από πολλή προσευχή μου ήρθαν οι εξής λογισμοί: “;Ο Κύριος αγαπά ανέκφραστα όλους”;. Εκείνος γνωρίζει τα σχέδια όλων και τον καιρό του καθενός. Ο Κύριος επέτρεψε τον διωγμό στο Ρωσικό λαό για κάποιο μελλοντικό καλό. Εγώ δεν μπορώ να το καταλάβω ούτε να το σταματήσω. Μου μένει μόνο η προσευχή και η αγάπη. Αυτά λέω στους αδελφούς που έχουν ταραχή: “;Εσείς μπορείτε να βοηθήσετε την Ρωσία μόνο με την προσευχή και την αγάπη. Ο θυμός και οι κραυγές εναντίον των άθεων δεν διορθώνουν τα πράγματα”;».

—————-

* Περιοδικό Πρωτάτον, Οκτώβριος – Δεκέμβριος 2007
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !

Re: Η αγάπη είναι ανώτερη από τη γνώση

2
Παρερμήνευση. Δεν μπορούμε να συγκρίνουμε την ανθρώπινη γνώση με την θεία αγάπη (ανιδιοτελή) των μοναχών γιατί συγκρίνουμε ανόμοια πράγματα. Κι εγώ μπορώ να πω ότι η θεία γνώση είναι ανώτερη από την ζωική αγάπη αλλά είναι λάθος. Αν συγκρίνουμε την ανθρώπινη γνώση με την ανθρώπινη αγάπη (ιδιοτελή) τότε είναι το ίδιο όπως αν συγκρίνουμε την θεία γνώση (γνώση του Θεού) με την ανιδιοτελή (θεία) αγάπη τότε είναι πάλι ίσης αξίας.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Η αγάπη είναι ανώτερη από τη γνώση

4
Spartan έγραψε:Η Αγάπη είναι ανώτερη από όλα, δε χρειάζονται συγκρίσεις.
αν αγαπάς μία πέτρα είναι το ίδιο με το να αγαπάς το Θεό; :hmmm
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Η αγάπη είναι ανώτερη από τη γνώση

5
LAPTONAS έγραψε:
Spartan έγραψε:Η Αγάπη είναι ανώτερη από όλα, δε χρειάζονται συγκρίσεις.
αν αγαπάς μία πέτρα είναι το ίδιο με το να αγαπάς το Θεό; :hmmm

Γι αυτό έβαλα "Α" κεφαλαίο και έντονο.
Εννοώ την ανώτερη αγάπη.
Το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείνΠλάτων

Re: Η αγάπη είναι ανώτερη από τη γνώση

6
LAPTONAS έγραψε:Παρερμήνευση. Δεν μπορούμε να συγκρίνουμε την ανθρώπινη γνώση με την θεία αγάπη (ανιδιοτελή) των μοναχών γιατί συγκρίνουμε ανόμοια πράγματα. Κι εγώ μπορώ να πω ότι η θεία γνώση είναι ανώτερη από την ζωική αγάπη αλλά είναι λάθος. Αν συγκρίνουμε την ανθρώπινη γνώση με την ανθρώπινη αγάπη (ιδιοτελή) τότε είναι το ίδιο όπως αν συγκρίνουμε την θεία γνώση (γνώση του Θεού) με την ανιδιοτελή (θεία) αγάπη τότε είναι πάλι ίσης αξίας.

Nαι,αλλά σκέψου το και έτσι,υπάρχουν πολλοί,μεταξύ των οποίων και εμείς που δεν έχουμε νιώσει ,ούτε και καταλάβει,το μεγαλείο της θεικής αγάπης.
Αλλά εξαιτίας αυτού του γεγονότος ,σίγουρα θα υπάρχουν κάποιοι που μεταξύ της αγάπης και της γνώσης θα διάλεγαν την ξερή γνώση,γιατί νομίζουν οτι η γνώση είναι το παν.
Βέβαια καλή και η γνώση,μην παρεξηγηθώ και χρησιμεύει σε πολλά πράγματα,αλλά αμα τα βάζαμε στο ζύγι,έχοντας βιώσει και τα 2 ,θα διαλέγαμε την αγάπη.

Απο κει και πέρα,υπάρχει ο διαχωρισμός την ανθρώπινης και θεικης αγάπης,που διαφωνώ εν μέρει για το λόγο το οτι η ιδιοτελής αγάπη,που την χαρακτηρίζουμε ανθρώπινη,δεν είναι αγαπη,αλλά πάρε-δώσε.
Η ανθρώπινη αγάπη,οδεύει όσο γίνεται βέβαια προς την θεική,τηρουμένων των αναλογιών.
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !

Re: Η αγάπη είναι ανώτερη από τη γνώση

7
Spartan έγραψε:
LAPTONAS έγραψε:
Spartan έγραψε:Η Αγάπη είναι ανώτερη από όλα, δε χρειάζονται συγκρίσεις.
αν αγαπάς μία πέτρα είναι το ίδιο με το να αγαπάς το Θεό; :hmmm
Γι αυτό έβαλα "Α" κεφαλαίο και έντονο.
Εννοώ την ανώτερη αγάπη.
έχεις δίκιο τώρα το παρατήρησα. Και πάλι όμως θεωρώ ότι η Γνώση και η Αγάπη και η Σοφία και η Πίστη είναι ίσα στο ζύγι.
dominique έγραψε: Nαι,αλλά σκέψου το και έτσι,υπάρχουν πολλοί,μεταξύ των οποίων και εμείς που δεν έχουμε νιώσει ,ούτε και καταλάβει,το μεγαλείο της θεικής αγάπης.
Ναι το σκέφτομαι και αυτό όπως και τη Γνώση δεν έχουν βιώσει πολλοί. Γιατί το να αποκτήσεις γνώση του Θεού είναι εξίσου δύσκολο.
dominique έγραψε: Αλλά εξαιτίας αυτού του γεγονότος ,σίγουρα θα υπάρχουν κάποιοι που μεταξύ της αγάπης και της γνώσης θα διάλεγαν την ξερή γνώση,γιατί νομίζουν οτι η γνώση είναι το παν.
Βέβαια καλή και η γνώση,μην παρεξηγηθώ και χρησιμεύει σε πολλά πράγματα,αλλά αμα τα βάζαμε στο ζύγι,έχοντας βιώσει και τα 2 ,θα διαλέγαμε την αγάπη.
Δεν είναι απόλυτο αυτό , σε θνητό επίπεδο, το ανδρικό φύλο ένεκα της λογικής προτιμάει ελάχιστα περισσότερο την γνώση ενώ το θηλυκό φύλο την αγάπη ως συναισθηματικότερο που είναι του αρσενικού.

(ο ξερόλας :dance2: )
dominique έγραψε: Απο κει και πέρα,υπάρχει ο διαχωρισμός την ανθρώπινης και θεικης αγάπης,που διαφωνώ εν μέρει για το λόγο το οτι η ιδιοτελής αγάπη,που την χαρακτηρίζουμε ανθρώπινη,δεν είναι αγαπη,αλλά πάρε-δώσε.
και η ανθρώπινη γνώση σκουριάζει μπροστά στις νέες απαιτήσεις.
dominique έγραψε: Η ανθρώπινη αγάπη,οδεύει όσο γίνεται βέβαια προς την θεική,τηρουμένων των αναλογιών.
γιαυτό τα ανθρώπινα (τα κοσμικά) τα σνομπάρουν οι μοναχοί... Δεν έχουν άδικο. Τα αιώνια και αθάνατα είναι ασφαλώς ανώτερα από τα θνητά.

Όμως για να μην αδικούμε την γνώση συγκρίνοντας την με την Αγάπη, γιαυτό ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι και η Γνώση είναι ανώτερη από την αγάπη. Τελικώς η σύγκριση είναι μεταξύ θνητού και θεϊκού που με διαφορά υπερισχύει το θείο .... ποιος και πως όμως μπορεί να το αποκτήσει ; εκεί είναι όλη η ιστορία :132
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: Η αγάπη είναι ανώτερη από τη γνώση

9
Spartan έγραψε:Αποκτώντας την Αγάπη, αποκτάς τον παράδεισο. Είναι εφικτό. Και τι ανώτερο; Ενώ να αποκτήσεις την Γνώση (τη Θεϊκή) είναι αδύνατον.

(ο Λακωνίζων)
ποιος είναι ο Λακωνίζων ;

Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής, Κεφάλαια Περί Αγάπης
http://ahdoni.blogspot.gr/p/blog-page.html

1. Η αγάπη είναι μια αγαθή διάθεση της ψυχής, η οποία την κάνει να μην προτιμά κανένα από τα όντα περισσότερο από τη γνώση του Θεού. Είναι όμως αδύνατο να φτάσει ν’ αποκτήσει σταθερά αυτή την αγάπη όποιος έχει κάποια εμπαθή κλίση σε κάτι από τα γήινα.

4. Εκείνος που αγαπά το Θεό, πάνω από όλα τα κτίσματά Του προτιμά την γνώση Του κι αδιάλειπτα με πόθο την προσμένει.

9. Αν η ζωή του νου είναι ο φωτισμός που δίνει η πνευματική γνώση, κι αυτόν τον γεννά η αγάπη προς τον Θεό, ορθά έχει λεχθεί πως δεν είναι τίποτε πιο μεγάλο από τη θεία αγάπη.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν
Απάντηση

Επιστροφή στο “Γενικά θέματα”