Re: ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ

19
ΔΙΔΑΧΗ Γ´-Aγιος Κοσμάς ο Αιτωλός
Ἐρευνᾶτε τὰς Γραφάς

Ἐρευνᾶτε τὰς Γραφᾶς ὅτι ἐν αὐταῖς εὑρίσκετε ζωὴν αἰώνιον. Ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, ἀδελφοί μου, ὁ γλυκύτατος Δεσπότης καὶ ποιητῆς τῶν Ἀγγέλων καὶ πάσης νοητῆς καὶ αἰσθητῆς κτίσεως, παρακινούμενος ἀπὸ τὴν εὐσπλαχνίαν καὶ πολλήν του ἀγαθότητα καὶ ἀγάπην ὁποὺ ἔχει εἰς τὸ γένος μας, μᾶς ἐχάρισε καὶ μᾶς χαρίζει καθ᾿ ἑκάστην ἡμέραν τὴν αὐγὴν καὶ τὸν δοξάζομεν. Καὶ ἐδιαβάσαμεν τὸ ἅγιον Εὐχέλαιον, καὶ ἐχρίσθημεν εἰς βοήθειάν μας, καὶ ἄμποτε ὁ Κύριος νὰ μᾶς εὐσπλαχνισθῆ διὰ πρεσβειῶν τῆς Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου καὶ Ἀειπαρθένου Μαρίας καὶ πάντων τῶν Ἁγίων, νὰ συγχωρήση τὰς ἁμαρτίας μας καὶ νὰ μᾶς ἀξιώση τῆς βασιλείας τῶν οὐρανῶν, νὰ εὐφραινώμεθα καὶ νὰ δοξάζωμεν τὴν Ἁγίαν Τριάδα. Τὸν παλαιὸν καιρόν, χριστιανοί μου, οἱ ἄνθρωποι ἦσαν καθαροὶ καὶ ὠμίλουν μὲ τὸν Θεὸν (35)· ὕστερον ὅμως ἐξέπεσον εἰς ἁμαρτίαν καὶ δὲν ἦσαν ἄξιοι νὰ ὁμιλοῦν μὲ τὸν Θεόν. Ἐφώτισε πρῶτον τὸ Ἅγιον Πνεῦμα τοὺς ἁγίους Προφήτας καὶ μᾶς ἔγραψαν τὴν Ἁγίαν Γραφήν· ἐφώτισε δεύτερον τοὺς ἁγίους Ἀποστόλους· ἐφώτισε καὶ τρίτον τοὺς ἁγίους Πατέρας καὶ μᾶς ἐξήγησαν τὰ βιβλία τῆς Ἐκκλησίας μας, διὰ νὰ ἠξεύρωμεν ποῦ περιπατοῦμεν.

Re: ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ

20
grecko έγραψε:ΔΙΔΑΧΗ Γ´-Aγιος Κοσμάς ο Αιτωλός
Ἐρευνᾶτε τὰς Γραφάς

Ἐρευνᾶτε τὰς Γραφᾶς ὅτι ἐν αὐταῖς εὑρίσκετε ζωὴν αἰώνιον. Ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, ἀδελφοί μου, ὁ γλυκύτατος Δεσπότης καὶ ποιητῆς τῶν Ἀγγέλων καὶ πάσης νοητῆς καὶ αἰσθητῆς κτίσεως, παρακινούμενος ἀπὸ τὴν εὐσπλαχνίαν καὶ πολλήν του ἀγαθότητα καὶ ἀγάπην ὁποὺ ἔχει εἰς τὸ γένος μας, μᾶς ἐχάρισε καὶ μᾶς χαρίζει καθ᾿ ἑκάστην ἡμέραν τὴν αὐγὴν καὶ τὸν δοξάζομεν. Καὶ ἐδιαβάσαμεν τὸ ἅγιον Εὐχέλαιον, καὶ ἐχρίσθημεν εἰς βοήθειάν μας, καὶ ἄμποτε ὁ Κύριος νὰ μᾶς εὐσπλαχνισθῆ διὰ πρεσβειῶν τῆς Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου καὶ Ἀειπαρθένου Μαρίας καὶ πάντων τῶν Ἁγίων, νὰ συγχωρήση τὰς ἁμαρτίας μας καὶ νὰ μᾶς ἀξιώση τῆς βασιλείας τῶν οὐρανῶν, νὰ εὐφραινώμεθα καὶ νὰ δοξάζωμεν τὴν Ἁγίαν Τριάδα. Τὸν παλαιὸν καιρόν, χριστιανοί μου, οἱ ἄνθρωποι ἦσαν καθαροὶ καὶ ὠμίλουν μὲ τὸν Θεὸν (35)· ὕστερον ὅμως ἐξέπεσον εἰς ἁμαρτίαν καὶ δὲν ἦσαν ἄξιοι νὰ ὁμιλοῦν μὲ τὸν Θεόν. Ἐφώτισε πρῶτον τὸ Ἅγιον Πνεῦμα τοὺς ἁγίους Προφήτας καὶ μᾶς ἔγραψαν τὴν Ἁγίαν Γραφήν· ἐφώτισε δεύτερον τοὺς ἁγίους Ἀποστόλους· ἐφώτισε καὶ τρίτον τοὺς ἁγίους Πατέρας καὶ μᾶς ἐξήγησαν τὰ βιβλία τῆς Ἐκκλησίας μας, διὰ νὰ ἠξεύρωμεν ποῦ περιπατοῦμεν.

Αυτο ειναι ασχετο με το θεμα. Δεν λεει πουθενα οτι ειναι αναγκαιο να διαβαζουμε τους πατερες. Μηπως το ακροατηριο του αγιου Κοσμα διαβαζε τους πατερες ;Η λεξη αναγκαιο ειναι λαθος. Η ορθη εκφραση ειναι οτι ειναι ωφελιμο να διαβαζουμε τους πατερες. Αν βαλουμε τη λεξη αναγκαιο σημαινει οτι χωρις την αναγνωση των πατερων θα ζημειωθουμε.Γνωριζω πολλους χριστιανους που ζουν μυστηριακη ζωη και ειναι προσευχομενοι χριστιανοι χωρις να διαβαζουν πατερες. Οπως επισης γνωριζω και αλλους χριστιανους που διαβαζουν πετερες και ειναι πλανεμενοι.

Συνεπως δεν ειναι αναγκαιο ο χριστιανος να διαβαζει πατερες. Ειναι ομως παρα πολυ ωφελιμο ο χριστιανος να διαβαζει πατερες. Οι υπερβολες οδηγουν σε λαθη.

Re: ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ

21
Κανείς δεν είπε ότι όποιος δεν διαβάζει τους Πατέρες δεν είναι Χριστιανός, όποιος διαβάζει έχει ένα περισσότερο βοήθημα κατανόησης είτε δογμάτων ,είτε ΑγίαςΓραφής.
Είναι οδηγός προς Ναυτιλομένους να το πω με απλά λόγια.

Δεν σημαίνει ότι όποιος δεν διαβάζει ,δεν αγιάζει.
Από την αλλη δεν σημαίνει ότι δεν χρειάζονται κιόλας, για κάποιο λόγο τα έγραψαν και για κάποιο λόγο τα ερμήνευσαν.
Για να έχουμε εμείς οδηγό και να μην λέει ο καθένας τα δικά του.

Τα λέει πολύ ωραία ο άγιος στο πρωτο ποστ στο παρόν θέμα.

Και επειδή αναφέρθηκε περί ανθρωπίνου λόγου, θα ήθελα να υπενθυμίσω κάτι από τον βίο του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου.




Κάποτε στην Κωνσταντινούπολή ένας άνδρας είχε κανονίσει μια συνάντηση με τον αγίο Ιωάννη τον Χρυσοστόμο. Ο γραμματέας του αγίου, όταν πήγε να αναγγείλει την άφιξη του, τον βρήκε απασχολημένο με κάποιον άλλον άνδρα, ο οποίο ήταν σκυμένος κοντά στο αυτί του αγίου και του υπαγόρευε κάτι, ενώ ο άγιος έγραφε σε χαρτί αυτά που άκουγε. Ο γραμματέας δεν θέλησε να τους ενοχλήσει και είπε στον επισκέπτη να περιμένει. Κάθε φορά που πήγαινε, τους έβλεπε σε αυτή την εργασία. Στο τέλος ο επισκέπτης αγανάκτησε και έφυγε. Όταν βρήκε τον άγιο μόνο, του ανέφερε για τον επισκέπτη που έφυγε. Ο άγιος Ιωάννης τότε τον ρώτησε γιατί δεν τόν πέρασε αμέσως στο γραφείο και αυτός δικαιολογήθηκε ότι δεν ήθελε να τον ενοχλήσει στην εργασία που είχε με τον άλλον άνδρα. Ο Χρυσοστόμος του αποκρίθηκε ότι δεν υπήρχε κανένας άλλος μέσα στο γραφείο του όλη αυτή την ώρα και ότι ήταν μόνος.
Εικόνα
Η σχετική αγιογραφία απο το συμβαν

Λέγεται ότι ο άνδρας αυτός ήταν ο Απόστολος Παύλος που εκείνη των ώρα υπαγόρευε στο άγιον Ιωάννη τον Χρυστοστομο την ερμηνεία των επιστολών του. Γι'αυτό το λόγο, σε ένδειξη σημείου και θαύματος αυτού του γεγονότος, το αυτί του αγίου Ιωάννου είναι μέχρι σήμερα άφθαρτο και βρίσκεται στην Ιερά Μονή Βατοπεδίου του Αγίου Όρους.
Εικόνα
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !

Re: ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ

22
Συνεπως η απαντηση στο ερωτημα ειναι οτι δεν ειναι αναγκαιο να διαβασουμε πατερες. Ειναι παρα πολυ ωφελιμο αλλα οχι αναγκαιο.Αναγκαιο ειναι η προσευχη, η αγαθοεργιες, η ελεημοσυνη, η αποκτηση αρετων, η αποβολη παθων κτλ. Ολα αυτα ειναι δυνατο να κατωρθωθουν χωρις να διαβασει κανεις πατερες. Δεν ειναι σωστο να βαλουμε φορτια δυσβαστακτα σε ολους τους ανθρωπους. Για οσους μπορουν, ασφαλως ειναι πολυ ωφελιμο. Για τους περισσοτερους ειναι δυσκολο. Ας ξεκινησει κανεις με τη γραφη και συνεχιζει με τους πατερες.

Η συντριπτικη πλειοψηφια των χριστιανων θα σωθει και ας μη διαβασε ποτε πατερες.

Re: ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ

23
Θα σου πω την άποψη μου.
Ενας απλός άνθρωπος ή ένας παππούς ή μια γιαγιά ή όποιοσδήποτε άλλος δεν έχει τα μέσα,δεν μπορεί να διαβάζει τους Πατέρες,λόγω και συνθηκών.

Το να μην μπορεί να διαβάσει κάποιος τους Πατέρες,δεν σημαίνει όπως ανέφερα πριν οτι δεν μπορεί να γίνει άγιος ή να φτάσει στην θέωση.

Η προσευχή,η ελεημοσύνη κ.τ.λ. που ανέφερες είναι αρετές που μπορεί να πετύχει κάποιος χωρίς να διαβάσει αυτός τους Πατέρες.

Για να πετύχει όμως αυτές τις αρετές,πρέπει να έχει καθοδήγηση απο τον παπά ή τον πνευματικό του.

Αμα διαβάζει την Αγία Γραφή και δεν κατανοεί ένα χωρίο,θα ρωτήσει τον ιερέα.

Για να καθοδηγήσει σωστά όμως ο ιερέας,πρέπει να έχει διαβάσει τους Πατέρες,οχι στο σύνολο βέβαια,γιατί αυτό είναι δύσκολο,λόγω του πλήθους των συγγραμμάτων,εκτος αν μπορεί,αλλά τα βασικά ή ότι μαθαίνουνε στις θεολογικές σχολές.

Επίσης πρόσφατα άκουσα εναν ιερέα να λέει οτι εμεις οι Χριστιανοί,είμαστε ακατήχητοι και αδιάβαστοι,δεν ξέρουμε τίποτα,ούτε καν τα βασικά δογματικά θέματα και αν έρθει ένας αιρετικος,δεν θα ξέρουμε τι να τον απαντήσουμε και θα πέσουμε στην παγίδα του,δεν έχουμε άμυνες.

Εμεις οι νεότεροι,που έχουμε στην διάθεση μας και την δυνατότητα να διαβάσουμε τους Πατέρες ,εφόσον διαβάζουμε και την Αγία Γραφή,το καλύτερο θα ήταν να διαβάζουμε και τους Πατέρες,εφόσον αυτό λένε οτι πρέπει να κάνουμε και οι άγιοι και μητροπολίτες,όπως ήδη αναφέρθηκαν
διὰ νὰ ἠξεύρωμεν ποῦ περιπατοῦμεν.
Εφόσον ένας χριστιανός θελει να μάθει και να πορεύεται ορθώς ,ειδικά σε εποχές αιρέσεων ,πλάνης όπως αυτές που ζούμε,χρειάζεται να έχει και την διάθεση και τον ζήλο να διαβάζει οσο μπορεί τους Πατέρες,λίγο-λίγο και οσο καταλαβαίνει και οτι δεν καταλαβαίνει να ρωτάει,είτε τον ιερέα,είτε τον πνευματικό του.
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !

Re: ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ

24
Για να καθοδηγήσει σωστά όμως ο ιερέας,πρέπει να έχει διαβάσει τους Πατέρες,οχι στο σύνολο βέβαια,γιατί αυτό είναι δύσκολο,λόγω του πλήθους των συγγραμμάτων,εκτος αν μπορεί,αλλά τα βασικά ή ότι μαθαίνουνε στις θεολογικές σχολές.
Διαφωνω καθετα σε αυτο. Ενας ευλαβης ιερεας μπορει να καθοδηγησει σωστα ακομα και αν δεν εχει διαβασει πατερες. Οπως επισης και ενας μητροπολιτης μπορει να καθοδηγησει εντελως λαθος αν γνωριζει αριστα τους πατερες. Υπαρχει ενα γνωστο παραδειγμα με μια μητροπολη οπου ειναι υπαρχει μια ακαδημια και ειναι το κεντρο της μεταπατερικης θεολογιας. Συνεπως δεν ειναι θεμα γνωσης των πατερων, αλλα ευλαβιας και φοβου Θεου . Ο ιερεας δεν ειναι αναγκαιο να εχει διαβασει πατερες. Αν διαβαζει αγια γραφη οπου υπαρχει ερμηνεια ειναι το ιδιο πραγμα. Για παραδειγμα η καινη διαθηκη μετα συντομου ερμηνειας του Σωτηρα βασιζεται σε πατερικες ερμηνειες. Δεν ειναι απαραιτητο λοιπον, ειναι ομως ακρως ωφελιμο. Απαραιτητο ειναι ο ιερεας να εχει σωστα παραδειγματα και να ειναι αυτος σωστο παραδειγμα αυτοθυσιας για το ποιμνιο. Για πραγματα που δεν γνωριζει μπορει να ρωτησει τη μητροπολη του που θα του δωσει κατευθυνσεις.
Εμεις οι νεότεροι,που έχουμε στην διάθεση μας και την δυνατότητα να διαβάσουμε τους Πατέρες ,εφόσον διαβάζουμε και την Αγία Γραφή,το καλύτερο θα ήταν να διαβάζουμε και τους Πατέρες,εφόσον αυτό λένε οτι πρέπει να κάνουμε και οι άγιοι και μητροπολίτες,όπως ήδη αναφέρθηκαν
Ετσι οπως το γραφεις ειναι σωστο.
Εφόσον ένας χριστιανός θελει να μάθει και να πορεύεται ορθώς ,ειδικά σε εποχές αιρέσεων ,πλάνης όπως αυτές που ζούμε,χρειάζεται να έχει και την διάθεση και τον ζήλο να διαβάζει οσο μπορεί τους Πατέρες,λίγο-λίγο και οσο καταλαβαίνει και οτι δεν καταλαβαίνει να ρωτάει,είτε τον ιερέα,είτε τον πνευματικό του.
Κατα το αγιο Πορφυριο ειναι πολυ ωφελιμο οχι απλα να διαβαζει κανεις πατερες αλλα τους κανονες ( τροπαρια ) της εκκλησιας μας. Μεσα σε αυτα υπαρχουν τα παντα, και το δογμα και η αιτηση και η παρακληση, και η προσευχη, και η δοξολογια και η ευχαριστια . Τα παντα εκει στοχευουν με ασφαλεια απ ευθειας στο Χριστο . Στο να ζει κανεις το Χριστο. Ενω καποιες φορες ακομα και τα πατερικα συγγραματα μπορει να γινουν αυτοσκοπος και αιτια απομακρυνσης απο το στοχο.

Re: ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ

25
Ενω καποιες φορες ακομα και τα πατερικα συγγραματα μπορει να γινουν αυτοσκοπος και αιτια απομακρυνσης απο το στοχο.
Για αυτό δεν φταίνε τα συγγράμματα,αλλά οι άνθρωποι.
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !

Re: ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ

26
dominique έγραψε:
Ενω καποιες φορες ακομα και τα πατερικα συγγραματα μπορει να γινουν αυτοσκοπος και αιτια απομακρυνσης απο το στοχο.
Για αυτό δεν φταίνε τα συγγράμματα,αλλά οι άνθρωποι.
Ασφαλως για αυτο φταινε οι ανθρωποι που το πρατουν. Αλλα ταυτοχρονα ευθυνη μπορει να εχουν και οσοι δεν ενημερωνουν το κοσμο για αυτο τον κινδυνο.

Οπως προειπες καλο ειναι ο ιερεας να ειναι κατηρτισμενος για πληθος θεματων . Μεσα σε αυτα εκτος απο τις αιρεσεις, ανηκουν και οι καθε ειδους παγιδες και κινδυνοι της πνευματικης ζωης.Μονο οταν κατι ειναι Χριστοκεντρικο ειναι υγιες στη πνευματικη ζωη. Αυτο ειναι το κριτηριο που πρεπει να θυμομαστε.

Re: ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ

27
Εφόσον υπάρχουν άνθρωποι που διαστρεβλώνουν τα συγγράμματα των Πατέρων ή διαστρεβλώνουν και την Αγία Γραφή,όπως για παράδειγμα διάφοροι αιρετικοί,και άλλα αναφέρονται και άλλα καταλαβαίνουν και αλλιώς τα ερμηνεύουν,ναι νομίζω πως πρέπει να ενημερώνεται ο κόσμος για την ορθή ερμηνεία.

Οπότε ξαναγυρναμε στο
Ἐφώτισε πρῶτον τὸ Ἅγιον Πνεῦμα τοὺς ἁγίους Προφήτας καὶ μᾶς ἔγραψαν τὴν Ἁγίαν Γραφήν· ἐφώτισε δεύτερον τοὺς ἁγίους Ἀποστόλους· ἐφώτισε καὶ τρίτον τοὺς ἁγίους Πατέρας καὶ μᾶς ἐξήγησαν τὰ βιβλία τῆς Ἐκκλησίας μας, διὰ νὰ ἠξεύρωμεν ποῦ περιπατοῦμεν.
Οἱ μέν προτεστάντες λένε "μόνο Γραφή", οἱ ἄλλοι λένε "ὄχι Γραφή", καί ἔρχεται στό μέσον ἡ Ἐκκλησία ἡ Ὀρθόδοξος καί λέει· "Ἐρευνᾶτε τάς γραφάς" (Ἰωάν. 5, 39). Νά διαβάζετε τήν Ἁγία Γραφή, ἀλλά ὄχι μέ τό δικό σας πνεῦμα, πού μπορεῖ νά πλανηθῇ, ἀλλ' ὅπως τήν ἑρμηνεύουν οἱ πατέρες τῆς Ἐκκλησίας.
Caer está permitido, levantarse es obligatorio....."Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς"
Xαμένη μάχη,είναι αυτή που φοβήθηκες να δώσεις
Πριν γράψεις σκέψου! Πριν κατακρίνεις περίμενε! Πριν προσευχηθείς συγχώρα! Πριν παραιτηθείς προσπάθησε!
Καλό είναι το να υπάρχεις …μα το να ζεις εν Χριστώ είναι άλλο πράγμα !
Απάντηση

Επιστροφή στο “Διδασκαλιες αγιων και αποστάγματα πατερικης σοφιας”

cron