dominique έγραψε:Υπάρχει κάτι ανώτερο απο την παιδαγωγία του Χριστού;
Εξετάζοντας την αρχαιοελληνική παιδεία,δεν νομίζω οτι υπάρχουν σημαντικές διαφορές απο πνευματικής άποψεως που να μας αναγκάζουν να μπαινουμε σε τέτοιο δίλλημμα.
Δε τίθεται θέμα ανωτερότητας Παιδείας αλλά κατά πόσο εμείς ήμαστε κατάλληλοι να κατανοήσουμε την διαπαιδαγώγηση του Θεού αν δεν έχουμε αποκτήσει ήδη μία στέρεη βάση.
Διότι εμείς δεν ήμαστε 100% πνευματικά όντα σαν τους αγγέλους π.χ. αφού έχουμε σώμα και μια σύντομη περίοδο ζωής. Επομένως δεν ήμαστε εκ γενετής στολισμένοι με αρετές και μόρφωση και πνευματικότητα. Αυτά τα αναπτύσσει κανείς εν ζωή και όπως λέει και Πλάτωνας στο έργο "Φαίδων" :
"Ουδέν άλλο έχουσα ες Άδου η ψυχή έρχεται πλην της παιδείας και τροφής."
μεταφέροντας μας μία πίστη της εποχής του ότι η ψυχή πηγαίνει μετά το θάνατο στον Άδη χωρίς να κουβαλάει τίποτε άλλο πέρα από την παιδεία της και την αγωγή της.
Συνεπώς όσο βρισκόμαστε εν ζωή πρέπει να αποκτήσουμε αρετές, μόρφωση και όλα αυτά που θα μας δώσουν Χάρη.Αν διαφωνεί κανείς ως εδώ ας το πει.
Στα "πνευματικά" λοιπόν δίκαια βάζουμε τον Χριστό ποιο πάνω από όλα, άλλωστε στην Κ.Δ. μας παρακινεί να μην μαζεύουμε θησαυρούς κάτω στη γη αλλά στον Ουρανό(=πνευματικά). Επίσης λέει "απόδοτε τα Καίσαρος Καίσαρι και τα του Θεού τω Θεώ" που δείχνει ότι είναι άλλες οι υποχρεώσεις μας στον Θεό και άλλες στο "καίσαρα".
Εδώ μπορούμε να προσθέσουμε και άλλες υποχρεώσεις : όπως π.χ. τα παιδιά, τη δουλειά κτλ διότι στη ζωή έχουμε να αντιμετωπίσουμε και άλλα πράγματα - εκτός από τα πνευματικά (τα οποία όπως είπαμε είναι τα ανώτερα).
Ας επανέλθουμε όμως στο θέμα της διαπαιδαγώγησης :
Από ποιον μαθαίνουμε τη Ελληνική γλώσσα ; Διότι νομίζω πως αν δεν είχαμε πάει στο ελληνικό σχολείο ώστε να μάθουμε ελληνική γλώσσα από τους δασκάλους μας δεν θα ξέραμε ελληνικά συνεπώς δεν θα μπορούσαμε να μελετήσουμε ούτε καν τις Γραφές. Και ο Χριστός είπε "ερευνάτε τας γραφάς". Πως λοιπόν θα μπορούσαμε να μελετάμε τις γραφές και όλα τα κείμενα που είναι καλά για την μόρφωση μας αν δεν είχαμε έναν καλό δάσκαλο όταν ήμασταν παιδιά ;
Τυχαία είπε ο Αιτωλός :
«Να σπουδάζετε και εσείς, αδελφοί μου, να μανθάνετε γράμματα όσον ημπορείτε. Και αν δεν εμάθετε οι πατέρες, να σπουδάζετε τα παιδιά σας, να μανθάνουν τα ελληνικά, διότι και η Εκκλησία μας είνε εις την ελληνικήν. Και αν δεν σπουδάσεις τα ελληνικά, αδελφέ μου, δεν ημπορείς να καταλάβης εκείνα οπού ομολογεί η Εκκλησία μας».
Ας πάμε στην φιλοσοφία. Ποιος μεγάλος άγιος δεν σπούδασε ρητορική και φιλοσοφία ; Μήπως οι Τρεις Ιεράρχες που είναι προστάτες της Παιδείας ; Μήπως η Αγία Αικατερίνη ; ή μήπως ο Μέγας Βασίλειος ; Φυσικά η λίστα είναι ατελείωτη. Συνεπώς μπορεί κανείς να σπουδάσει φιλοσοφία αν δεν μελετήσει τους φιλόσοφους κοντά σε έναν διδάσκαλο φιλοσοφίας ή και μόνος ακόμα ; Για να μάθεις φιλοσοφία δεν μελετάς καμία άγια Γραφή αλλά μελετάς τις γραφές που για τους Έλληνες είναι σαν άγιες -> δηλαδή : τους φιλοσόφους.
Τελικώς βλέπουμε ότι από αγάπη για να γνωρίσουμε τον Κύριο , ο οποίος είναι το πρότυπο μας ως Χριστιανοί , λαμβάνουμε αναγκαστικά Παιδεία, γιατί όσο ποιο πολύ καλλιεργήσουμε τον άνθρωπο και τον συνάνθρωπο τόσο ποιο "γόνιμοι" βρισκόμαστε.
Και είπε ο Χριστός στην παραβολή του καλού σποριά :
5 Ἐξῆλθεν ὁ σπείρων τοῦ σπεῖραι τὸν σπόρον αὐτοῦ. καὶ ἐν τῷ σπείρειν αὐτὸν ὃ μὲν ἔπεσε παρὰ τὴν ὁδόν, καὶ κατεπατήθη, καὶ τὰ πετεινὰ τοῦ οὐρανοῦ κατέφαγεν αὐτό· 6 καὶ ἕτερον ἔπεσεν ἐπὶ τὴν πέτραν, καὶ φυὲν ἐξηράνθη διὰ τὸ μὴ ἔχειν ἰκμάδα· 7 καὶ ἕτερον ἔπεσεν ἐν μέσῳ τῶν ἀκανθῶν, καὶ συμφυεῖσαι αἱ ἄκανθαι ἀπέπνιξαν αὐτό. 8 καὶ ἕτερον ἔπεσεν εἰς τὴν γῆν τὴν ἀγαθήν, καὶ φυὲν ἐποίησε καρπὸν ἑκατονταπλασίονα.ταῦτα λέγων ἐφώνει· Ὁ ἔχων ὦτα ἀκούειν ἀκουέτω. 9 Ἐπηρώτων δὲ αὐτὸν οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ λέγοντες· Τίς εἴη ἡ παραβολή αὕτη;. 10 ὁ δὲ εἶπεν· Ὑμῖν δέδοται γνῶναι τὰ μυστήρια τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ, τοῖς δὲ λοιποῖς ἐν παραβολαῖς, ἵνα βλέποντες μὴ βλέπωσι καὶ ἀκούοντες μὴ συνιῶσιν. 11 Ἔστι δὲ αὕτη ἡ παραβολή· ὁ σπόρος ἐστὶν ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ· 12 οἱ δὲ παρὰ τὴν ὁδόν εἰσιν οἱ ἀκούσαντες, εἶτα ἔρχεται ὁ διάβολος καὶ αἴρει τὸν λόγον ἀπὸ τῆς καρδίας αὐτῶν, ἵνα μὴ πιστεύσαντες σωθῶσιν. 13 οἱ δὲ ἐπὶ τῆς πέτρας οἳ ὅταν ἀκούσωσι, μετὰ χαρᾶς δέχονται τὸν λόγον, καὶ οὗτοι ῥίζαν οὐκ ἔχουσιν, οἳ πρὸς καιρὸν πιστεύουσι καὶ ἐν καιρῷ πειρασμοῦ ἀφίστανται. 14 τὸ δὲ εἰς τὰς ἀκάνθας πεσόν, οὗτοί εἰσιν οἱ ἀκούσαντες, καὶ ὑπὸ μεριμνῶν καὶ πλούτου καὶ ἡδονῶν τοῦ βίου πορευόμενοι συμπνίγονται καὶ οὐ τελεσφοροῦσι. 15 τὸ δὲ ἐν τῇ καλῇ γῇ, οὗτοί εἰσιν οἵτινες ἐν καρδίᾳ καλῇ καὶ ἀγαθῇ ἀκούσαντες τὸν λόγον κατέχουσι καὶ καρποφοροῦσιν ἐν ὑπομονῇ.
http://www.myriobiblos.gr/bible/nt2/luke/8.asp[/color]
διότι η "γονιμότητα" συνδέεται με την "αγαθότητα". Και με την αγαθότητα στα ελληνικά εννοούμε κάτι πολύ συγκεκριμένο για το οποίο έχουν μιλήσει οι Αρχαίοι ως εξής :
Ο Πλάτων είπε: «Επειδή ο Θεός είναι αγαθός, δεν είναι αίτιος δια τα πάντα, όπως οι πολλοί λέγουν. Είναι αναίτιος δε δια πολλά, και δια τα μεν αγαθά είναι αίτιος, δια τίποτε άλλο δεν λέμε ότι είναι αίτιος παρά μόνον δια τα καλά, δια τα κακά δε καθόλου».
Συνεπώς για να "καρποφορήσει" ο Λόγος του Θεού που είναι αγαθός, χρειάζεται αγαθή καρδιά και καλή. Όχι αγαθή με την έννοια του "αγαθιάρη" αλλά με την έννοια που θέτει η ελληνική φιλοσοφία και που ορίζει η ελληνική γλώσσα.
Συμπερασματικά , σαφώς δεν μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει ανώτερη αγωγή από αυτή που δίδει ο Χριστός, όμως για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε τον Χριστό χρειαζόμαστε μια αρχική ανθρώπινη παιδεία. Και από τις ανθρώπινες η καλύτερη
ήταν είναι και θα είναι η Ελληνική (η οποία αντίστοιχα... κατά τους Αρχαίους δόθηκε από τα Θεία...
) Δόξα λοιπόν το Θεό λοιπόν που γεννηθήκαμε Έλληνες.
Εγώ με τη δική μου νόηση έτσι το καταλαβαίνω. Ίσως να κάνω και λάθος πάντως αυτή είναι η άποψη μου.