Τι διδάσκει το λεγόμενο «Ευαγγέλιο του Ιούδα»;
Στο άρθρο αυτό, λόγω χώρου, θα ασχοληθούμε επιγραμματικά ΜΟΝΟ με το περιεχόμενο του λεγόμενου Ευαγγελίου του Ιούδα, αφήνοντας τις αναλύσεις για την πίστη των Γνωστικών και για τις διαφορές τους από τη Χριστιανική πίστη, για άλλα άρθρα. Εδώ απλώς θέλουμε να δείξουμε πόσο ΞΕΝΟ είναι το περιεχόμενο του ψευδεπίγραφου αυτού "ευαγγελίου" με τη Χριστιανική πίστη, ώστε να μη μείνει σε κανέναν η αμφιβολία ότι πρόκειται για ένα ψευδεπίγραφο και ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ κατασκεύασμα του 2ου αιώνα μ.Χ., γραμμένο με σκοπό να παρασύρει Χριστιανούς στον Γνωστικισμό. Θέλουμε να τονίσουμε την Αντιχριστιανικότητά του, (η οποία θα γίνει εμφανής ήδη από αυτή την ανάπτυξη), σε αντίθεση με κάποιους "ειδικούς" που τις τελευταίες εβδομάδες μιλούν για διαφορετικού τύπου "χριστιανισμό", δείχνοντας έτσι την πλήρη τους άγνοια για το περιεχόμενο και την ιστορία της Χριστιανικής πίστης. Αφήνουμε λοιπόν τις αναλύσεις περί αυτού, για άλλο ξεχωριστό άρθρο.
Το καλύτερο θα ήταν βέβαια να καταγραφεί εδώ το ίδιο το κείμενο του Γνωστικού αυτού "ευαγγελίου". Όμως κάτι τέτοιο δεν είναι δυνατόν, εφ' όσον τα δικαιώματα δημοσίευσής του έχουν μοσχοπουληθεί από τους "εμπόρους αρχαιοτήτων" στα ΜΜΕ του Νάσιοναλ Τζεογκράφικ, και από αυτές τις δημοσιεύσεις και καμπάνιες, περιμένουν να λάβουν περί τα 10.000.000 ευρώ (και όχι μόνο 30 αργύρια όπως ο "φτηνιάρης" Ιούδας) Αυτοί τουλάχιστον μοσχοπουλούν την προδοσία, η οποία είναι και πιο συγκεκαλυμμένη! Θα αρκεστούμε λοιπόν σε μια αναφορά των περιεχομένων του, χωρίς ιδιαίτερα σχόλια προς το παρόν, ώστε να παραμείνει εύχρηστο το άρθρο αυτό ως προς το περιεχόμενο.
1. Η Εισαγωγή προϊδεάζει για το περιεχόμενο
Αντίθετα με τα κανονικά Ευαγγέλια, όπου οι σύντομες αναφορές στον Ιούδα τον Ισκαριώτη, γίνονται συνήθως με αρνητικά και δυσμενή σχόλια γι' αυτόν, το ψευτοευαγγέλιο αυτό που γράφτηκε περί το 150 μ.Χ., (δηλαδή 100 περίπου χρόνια ΜΕΤΑ τα Ευαγγέλια), παρουσιάζει έναν Ιούδα με ιδιαίτερες ικανότητες, με έφεση στη μάθηση, με πίστη, με ειδική σχέση με τον Χριστό, και με ειδική αποστολή, τόσο στην εποχή εκείνη, όσο και εσχατολογικά. Ως τον μόνο που μπορεί να κατανοήσει το πραγματικό περιεχόμενο των λόγων Του.
Ξεκινώντας με τα λόγια: "Η απόκρυφη διήγηση της αποκάλυψης που φανέρωσε ο Ιησούς σε συνομιλία με τον Ιούδα τον Ισκαριώτη", το κείμενο μας προετοιμάζει για το περιεχόμενό του, και τη θέση του Ιούδα έναντι του Χριστού. Και φυσικά, εφ' όσον οι μαθητές του Ιησού γνώριζαν καλά τις διδασκαλίες Του, μόνο ως "απόκρυφη" θα μπορούσε να παρουσιαστεί μια αντίθετη διδασκαλία, ώστε να πείσει τους αφελείς.
Έπειτα, τοποθετεί την απόκρυφη αυτή αποκάλυψη, τρεις ημέρες πριν το Πάσχα, λίγο πριν από τη σταύρωση του Χριστού. Και μας προϊδεάζει για το περιεχόμενο που θα ακολουθήσει, λέγοντας ότι όταν ο Χριστός ήταν εδώ στη γη, μίλησε με τους μαθητές του "για τα μυστήρια πέραν του κόσμου", και τι θα συμβεί στο τέλος. Με τη διαφορά, ότι σύμφωνα με τα κανονικά ευαγγέλια, μόνο το τελευταίο είναι αληθινό. Γιατί ο Χριστός, απέφυγε να μιλήσει στους ανθρώπους για τα μυστήρια πέραν του κόσμου, επειδή "αν δεν κατανοούμε τα απλά αυτού του κόσμου, πώς θα μας μιλούσε για τα μυστήρια του ουρανού"; Όμως το ψευδευαγγέλιο αυτό, ειδικά για τα μυστήρια πέραν του κόσμου θέλει στην ουσία να μιλήσει, ώστε να διδάξει τη Γνωστική φιλοσοφία στους αναγνώστες του, δήθεν ως διδασκαλία του Χριστού!
2. Το περιστατικό της Θείας Ευχαριστίας
Ευθύς εξ αρχής, κάνει το κείμενο αυτό εμφανείς τις προθέσεις του, να γελοιοποιήσει τη Χριστιανική πίστη, με την εξής αφήγηση:
Οι μαθητές ενώ κάθονται με ευσεβή προσήλωση και λένε "την προσευχή της ευχαριστίας" πάνω στον άρτο, ο Χριστός τους κοροϊδεύει γελώντας. (Σε αντίθεση, στα κανονικά ευαγγέλια δεν παρουσιάζεται πουθενά να γελάει). Τότε οι μαθητές, τον ρωτούν γιατί γελάει, και τι λάθος έχουν κάνει. Τότε τους λέει ο Χριστός, ότι δεν γελάει μαζί τους, αλλά με αυτό που κάνουν, γιατί κάνουν κάτι εκτός του θελήματός τους, για να δοξασθεί ο θεός "ΤΟΥΣ". Με τον τρόπο αυτό, ο Ιησούς αυτού του "ευαγγελίου", δείχνει ότι άλλος είναι ο Θεός των Χριστιανών, και άλλος ο δικός του θεός, ο "θεός" των Γνωστικών!
Δικαίως, αναρωτιούνται, πώς είναι δυνατόν να λέει κάτι τέτοιο, μια και είναι ο Υιός του Θεού ΤΟΥΣ. Και εδώ ο Ιησούς το αρνείται αυτό έμμεσα, λέγοντας ότι δεν θα μπορούσαν να τον γνωρίζουν, μια και καμία γενεά ανθρώπων δεν θα τον γνωρίσει. Τότε οι μαθητές θυμώνουν, και αρχίζουν από μέσα τους να βλασφημούν εναντίον του!
Τότε ο Ιησούς προκαλεί τους μαθητές του να δείξουν αν είναι "τέλειοι", (πράγμα αντίθετο από τη Χριστιανική διδασκαλία, όπου η τελειότητα έρχεται μόνο μετά Χριστόν ως πορεία προς το "καθ' ομοίωσιν" που επιτυγχάνεται με το άγιο βάπτισμα στον Χριστό). Και ενώ οι μαθητές ανταποκρίνονται θετικά σε αυτή την πρόκληση, αδυνατούν να σταθούν μπροστά του, και μόνο ο Ιούδας μπορεί να το αποδείξει ότι είναι τέλειος. Αλλά και αυτός αποστρέφει το πρόσωπό του με σεβασμό. Αυτή είναι η δεύτερη αναφορά που γίνεται στον Ιούδα, και φροντίζει ο δόλιος συγγραφέας, να τον παρουσιάσει εξ' αρχής ως "ανώτερο" από τους άλλους μαθητές, ώστε να γίνει πιστευτή η δήθεν αποκάλυψη που θα παρουσιασθεί, και να μειώσει την αξιοπιστία των άλλων ευαγγελιστών.
Από το ως εδώ περιστατικό, παρατηρούμε ότι ο συγγραφέας του κειμένου αυτού, δεν έχει ιδέα ότι τη Θεία Ευχαριστία την τηρούσαν οι μαθητές ΜΟΝΟ μετά το θάνατο του Χριστού, και ότι μόνο ο Χριστός την τήρησε μία φορά λίγο πριν πεθάνει. Νομίζει ο συγγραφέας του κειμένου, ότι αυτή ήταν μια συνήθεια των μαθητών και πριν από το θάνατο του Χριστού! Και παρουσιάζει έναν "Χριστό" χάχα και είρωνα, με παραφουσκωμένη υπερηφάνεια, που αντιτίθεται στον Θεό του Ιουδαϊσμού και του Χριστιανισμού, που για τους Γνωστικούς ήταν ένας ανόητος, δύσμορφος και κακός θεός, διαφορετικός από τον δικό τους. Παρουσιάζει λοιπόν τον Χριστό να αρνείται τη σχέση του με τον Θεό αυτόν. Όσο για τους μαθητές, τους παρουσιάζει ως ανάξια ανθρωπάκια (πλην του Ιούδα), που βλασφημούν τον Χριστό όταν αρνείται τον Θεό "ΤΟΥΣ".
Η αφήγηση του σκηνικού αυτού, τελειώνει με την ομολογία του Ιούδα, ότι εκείνος γνωρίζει ποιος είναι ο Χριστός, (άρα ο Ιούδας δεν ανήκει σε ανθρώπινη γενεά κατά τον δήθεν λόγο του Χριστού), και γνωρίζει από πού κατάγεται ο Χριστός. Του λέει ότι κατάγεται από τον αθάνατο κόσμο της Βαρβελώς, και ότι ο ίδιος είναι ανάξιος να προφέρει το όνομα "του ενός" που έστειλε τον Χριστό.
"Ο ένας" που υποτίθεται ότι έστειλε τον Χριστό, είναι ο ανώτερος θεός των Γνωστικών, τον οποίο φυσικά δεν αποκαλούσαν Θεό, γι' αυτό και δεν προφέρει το όνομά του. Θεούς έλεγαν όλες τις ουράνιες κατώτερες από αυτόν οντότητες, που εμείς οι Χριστιανοί ονομάζουμε αγγέλους. Κατά το ευαγγέλιο αυτό λοιπόν, ο Χριστός ήταν απεσταλμένος από τον "Έναν", τον θεό των Γνωστικών, και όχι από τον Θεό του Ιουδαϊσμού και του Χριστιανισμού. Πρόκειται για τον Πλατωνικό "θεό" από τον οποίο πήγασαν τα πάντα ως "ιδέες" που βρήκαν την ολοκλήρωσή τους στον υλικό κόσμο. Γιατί ο Γνωστικισμός, (στη Σηθιανή μορφή του στην οποία ανήκει και αυτό το Γνωστικό Ευαγγέλιο του Ιούδα), δεν είναι παρά ένα κράμα Πλατωνικών, Ιουδαϊκών και Χριστιανικών ιδεών.
Όσον αφορά τη Βαρβελώ, οι μεταφραστές του Νάσιοναλ Τζεογκράφικ τη μεταφράζουν στο κείμενό τους "κόσμος του Μπάρμπελο", προφανώς αγνοώντας την Ελληνική μορφή της λέξης ως "Βαρβελώ". Πρόκειται για μια θηλυκή (συνήθως) θεότητα, γνωστή ακόμα και στα παιδιά μας, μέσω διαφόρων κόμιξ που σκοπό έχουν να τα εξοικειώσουν με τον πνευματισμό και τις απόκρυφες γνώσεις. Η Βαρβελώ είναι για τους Γνωστικούς, θεϊκή πηγή φωτός, και γενεσιουργός αιτία - Μητέρα. Στην κορυφή της "θεϊκής" ιεραρχίας των Γνωστικών, είναι το Αόρατο Πνεύμα, στο ρόλο του Πατέρα, η Βαρβελώ στο ρόλο της Μητέρας, και ο Αυτογενής στο ρόλο του Υιού.
Τι διδάσκει το λεγόμενο «Ευαγγέλιο του Ιούδα»?
1«Γνώσεσθε την αλήθειαν και η αλήθεια ελευθερώσει υμάς»