Re: ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΟΦΟΙ ΠΕΡΙ ΕΝΟΣ ΘΕΟΥ

19
Μακεδνός έγραψε: Εσύ ποιον λες να εννοεί για δημιουργό ο Πυθαγόρας και ο Πλάτωνας(Τίμαιος), τον Χριστιανικό;Ανυπόστατα πράγματα.
Τότε πες μου γιατί αποκαλεί τον Δία ως Πάτερ στα Χρυσά Έπη;;;Ξέρεις πολύ καλά και στο χω ξαναπεί φίλε μου ότι όλοι στα γραπτά του όλοι οι αρχαίοι παραδέχονται τον Δία-Ζήνα ως δημιουργό.Τι να κάνουμε τώρα.Αρέσει δεν αρέσει αυτή είναι η πραγματικότητα.Δεν μπορώ να καταλάβω τι προσπαθείς να αποδείξεις.
Θα στο πω απλά, οι άνθρωποι είναι διαφορετικοί, αντιλαμβάνονται το ίδιο πράγμα διαφορετικά. Αυτό δε σημαίνει ότι το αντικείμενο είναι διαφορετικό, αυτό που διαφέρει είναι ο τρόπος αντίληψης.

Ο Δημιουργός Θεός είναι ένας σύμφωνα με τον Τίμαιο -> Συνεπώς Ένας είναι ο Θεός. Οι άλλοι "θεοί" τώρα όπως διαπιστώνει κανείς είναι απλά υποτελείς του Δημιουργού - και μάλιστα πλανήτες - αν απογυμνώσουμε τους μύθους και κρατήσουμε την Πυθαγόρεια Φιλοσοφία. Μπορείς να το διαψεύσεις ; Πολύ αμφιβάλω. Μπες εδώ ->>

http://www.filoumenos.com/forum/viewtop ... %82#p62552

Σχετικά με τα Χρυσά Έπη θα αναφέρω παρακάτω.
Μακεδνός έγραψε: Εσύ τι λες δεν υπήρχαν,αν δεν υπήρχαν ως οντότητες τότε πως ξεχώριζαν ποιος ήταν ποιος;
Οι Θεοί και οι Θεές ήταν και είναι υπαρκτές οντότητες των οποίων η ύπαρξη δεν εξαρτάται από τις πεποιθήσεις ή τις πράξεις των ανθρώπων.Οι θεοί είναι δυνάμεις και ενέργειες,είναι υπερκόσμιοι και εγκόσμιοι,αθάνατοι.
Αθάνατη, υπερκόσμια και εγκόσμια δύναμη είναι και η Δύναμη της Βαρύτητας. Οι Θεοί τους οποίους αναγνωρίζεις εσύ ως Θεούς είναι κατ εσένα Θεοί ανθρωπόμορφοι (λαμβάνουν δηλαδή σώμα;) ή είναι δυνάμεις όπως η Δύναμη της Βαρύτητας. Απλή ερώτηση και λογική.
Μακεδνός έγραψε: Θεοί άλλοτε εννοούνται οι πλανήτες και άλλοτε οι Θεοί(Δίας,Απόλλων κτλπ.).Οι πλανήτες και υπόλοιπα θεωρούνται ως απεικάσματα των θεών,γι αυτό και λέμε Απόλλων ο θεός του ήλιου.
Ο Απόλλωνας ήταν η περιστρεφόμενη κίνηση του Ήλιου.

Ἐν δὲ ταῖς Ἑρμοῦ λεγομέναις βίβλοις ἱστοροῦσι γεγράφθαι περὶ τῶν ἱερῶν ὀνομάτων, ὅτι τὴν μὲν ἐπὶ τῆς τοῦ ἡλίου περιφορᾶς τεταγμένην δύναμιν Ὧρον, Ἕλληνες δ' Ἀπόλλωνα καλοῦσι· τὴν δ' ἐπὶ τοῦ πνεύματος οἱ μὲν Ὄσιριν, οἱ δὲ Σάραπιν, *** οἱ δὲ Σῶθιν Αἰγυπτιστί· σημαίνει <δὲ> κύησιν ἢ τὸ κύειν. Διὸ καὶ παρατροπῆς γενομένης τοῦ ὀνόματος Ἑλληνιστὶ κύων κέκληται τὸ ἄστρον, ὅπερ ἴδιον τῆς Ἴσιδος νομίζουσιν. ἥκιστα μὲν οὖν δεῖ φιλοτιμεῖσθαι περὶ τῶν ὀνομάτων, οὐ μὴν ἀλλὰ μᾶλλον ὑφείμην ἂν τοῦ Σαράπιδος Αἰγυπτίοις ἢ τοῦ Ὀσίριδος, ἐκεῖνο μὲν [οὖν] ξενικόν, τοῦτο δ' Ἑλληνικόν, ἄμφω δ' ἑνὸς θεοῦ καὶ μιᾶς δυνάμεως ἡγούμενος.πλουταρχος περι ισιοδος και οσιριδος,38)
Μακεδνός έγραψε:

Ο Απόλλωνας των μύθων και των επών (των ποιητών οι ανθρωπόμορφοι θεοί) κατά τη γνώμη μου δεν υπάρχουν.

Ίσως να υπάρχουν με άλλου είδους φύση, έχεις δει εσύ ποτέ κανένα Θεό ανθρωπόμορφο ;
Μακεδνός έγραψε: Γιατί είπα εγώ ότι μιλάει για πολλούς θεούς δημιουργούς;;;
Αλλά ποιον εννοέι όμως;Τον Δία-Ζήνα,όπως οι Ορφικοί,ο Σωκράτης,ο Αριστοτέλης και πολλοί άλλοι!!!
Μα εδώ το θέμα μας είναι ο Ένας Θεός.

Έτσι λοιπόν ξεκινάει ο συλλογισμός όλων των φιλοσόφων Χριστιανών και μη. Διότι αν ο Θεός είναι Ένας - Δηλαδή Ένας αφού Ένας είναι ο Δημιουργός, τότε δεν γίνεται να είναι πολλοί. Λογικό ;

Το ποιον εννοεί ο κάθε φιλόσοφος τώρα, είναι μία κουβέντα που μπορούμε να κάνουμε παρακάτω - εδώ μπορούμε αρχικά να δεχθούμε αν ο Δημιουργός του Κόσμου είναι ένας ή πολλοί - ε κατά τη γνώμη μου είναι ένας- είτε μιλάμε για αρχαιότητα είτε μιλάμε για σύγχρονη εποχή.

Αφού λοιπόν κλείσουμε με αυτό - το αν ήταν δηλαδή μονοθεϊστές ή όχι οι Έλληνες πρόγονοι μας - τότε μπορούμε να πάμε και στα υπόλοιπα, βλέπε Χρυσά Έπη, Ορφικά, Ομηρικά , Φιλοσοφικά κτλ.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΟΦΟΙ ΠΕΡΙ ΕΝΟΣ ΘΕΟΥ

20
LAPTONAS έγραψε: Ο Δημιουργός Θεός είναι ένας σύμφωνα με τον Τίμαιο -> Συνεπώς Ένας είναι ο Θεός. Οι άλλοι "θεοί" τώρα όπως διαπιστώνει κανείς είναι απλά υποτελείς του Δημιουργού - και μάλιστα πλανήτες - αν απογυμνώσουμε τους μύθους και κρατήσουμε την Πυθαγόρεια Φιλοσοφία. Μπορείς να το διαψεύσεις ; Πολύ αμφιβάλω. Μπες εδώ ->>

http://www.filoumenos.com/forum/viewtop ... %82#p62552

Σχετικά με τα Χρυσά Έπη θα αναφέρω παρακάτω.
Είπα εγώ ότι δεν είναι ένας ο δημιουργός;;;Αλλά αυτός όμως γι αυτούς δεν είναι ο χριστιανικός Θεός.Η λέξη θεός περιέχει πολλές έννοιες και αυτό δεν θες να το καταλάβεις ή δεν το χεις διαβάσει.Δηλαδή όταν λέει ο Σωκράτης:
Εις πολλά μέρη, περισσότερον όμως και καλλίτερα εκεί όπου διακρίνει διά τα ίδια πράγματα, οποία ονόματα δίδουν οι θεοί και οποία οι άνθρωποι. Ή δεν φρονείς ότι αυτός λέγει κάτι σπουδαίον και αξιοθαύμαστον εις αυτά τα μέρη ως προς την ορθότητα των ονομάτων; Διότι είναι ολοφάνερον ότι οι θεοί χωρίς άλλο αποδίδουν εις αυτά με ορθότητα εκείνα τα ονόματα τα οποία είναι πλασμένα εκ φύσεως.
Μας λες ότι τα ονόματα τα έδωσαν οι πλανήτες για την φύση ή εννοεί το υπερφυσικό ον;;;;Μιλάνε οι πλανήτες και δίνουν ονόματα;;;


Αθάνατη, υπερκόσμια και εγκόσμια δύναμη είναι και η Δύναμη της Βαρύτητας. Οι Θεοί τους οποίους αναγνωρίζεις εσύ ως Θεούς είναι κατ εσένα Θεοί ανθρωπόμορφοι (λαμβάνουν δηλαδή σώμα;) ή είναι δυνάμεις όπως η Δύναμη της Βαρύτητας. Απλή ερώτηση και λογική.
Η βαρύτητα είναι εγκόσμια αγαπητέ μου,όχι υπερκόσμια,ούτε και αθάνατη.Αν πάψει να υπάρχει το σύμπαν και ο υλικός κόσμος που ξέρουμε θα υπάρχει η βαρύτητα;;Όχι βέβαια.
Όταν λέω δυνάμεις δεν εννοώ φυσικές δυνάμεις όπως το αντιλαμβάνεται σήμερα ο εγκέφαλος.Οι Θεοί είναι αόρατοι κατά βάση και ασώματοι αλλά και διυλικοί,αν θελήσουν εμφαίνονται ή επιφαίνονται.

Ο Απόλλωνας ήταν η περιστρεφόμενη κίνηση του Ήλιου.

Ἐν δὲ ταῖς Ἑρμοῦ λεγομέναις βίβλοις ἱστοροῦσι γεγράφθαι περὶ τῶν ἱερῶν ὀνομάτων, ὅτι τὴν μὲν ἐπὶ τῆς τοῦ ἡλίου περιφορᾶς τεταγμένην δύναμιν Ὧρον, Ἕλληνες δ' Ἀπόλλωνα καλοῦσι· τὴν δ' ἐπὶ τοῦ πνεύματος οἱ μὲν Ὄσιριν, οἱ δὲ Σάραπιν, *** οἱ δὲ Σῶθιν Αἰγυπτιστί· σημαίνει <δὲ> κύησιν ἢ τὸ κύειν. Διὸ καὶ παρατροπῆς γενομένης τοῦ ὀνόματος Ἑλληνιστὶ κύων κέκληται τὸ ἄστρον, ὅπερ ἴδιον τῆς Ἴσιδος νομίζουσιν. ἥκιστα μὲν οὖν δεῖ φιλοτιμεῖσθαι περὶ τῶν ὀνομάτων, οὐ μὴν ἀλλὰ μᾶλλον ὑφείμην ἂν τοῦ Σαράπιδος Αἰγυπτίοις ἢ τοῦ Ὀσίριδος, ἐκεῖνο μὲν [οὖν] ξενικόν, τοῦτο δ' Ἑλληνικόν, ἄμφω δ' ἑνὸς θεοῦ καὶ μιᾶς δυνάμεως ἡγούμενος.πλουταρχος περι ισιοδος και οσιριδος,38)[


Ο Απόλλωνας των μύθων και των επών (των ποιητών οι ανθρωπόμορφοι θεοί) κατά τη γνώμη μου δεν υπάρχουν.

Ίσως να υπάρχουν με άλλου είδους φύση, έχεις δει εσύ ποτέ κανένα Θεό ανθρωπόμορφο ;


Δηλαδή όταν λέει ο Σωκράτης ότι παίρνει την σοφία του από τον θεό Απόλλων,εννοεί ότι την παίρνει από τον Ήλιο,έναν πλανήτη ή ορθότερα ένα άστρο;;;Νομίζω ότι αστειεύεσαι.

Μα εδώ το θέμα μας είναι ο Ένας Θεός.

Έτσι λοιπόν ξεκινάει ο συλλογισμός όλων των φιλοσόφων Χριστιανών και μη. Διότι αν ο Θεός είναι Ένας - Δηλαδή Ένας αφού Ένας είναι ο Δημιουργός, τότε δεν γίνεται να είναι πολλοί. Λογικό ;

Το ποιον εννοεί ο κάθε φιλόσοφος τώρα, είναι μία κουβέντα που μπορούμε να κάνουμε παρακάτω - εδώ μπορούμε αρχικά να δεχθούμε αν ο Δημιουργός του Κόσμου είναι ένας ή πολλοί - ε κατά τη γνώμη μου είναι ένας- είτε μιλάμε για αρχαιότητα είτε μιλάμε για σύγχρονη εποχή.
Δεν είπα εγώ ποτέ ότι οι Δημιουργοί είναι πολλοί.Απλά για κάθε θρησκεία είναι διαφορετικός.Τι δεν μπορείς να καταλάβεις;;;
Αφού λοιπόν κλείσουμε με αυτό - το αν ήταν δηλαδή μονοθεϊστές ή όχι οι Έλληνες πρόγονοι μας - τότε μπορούμε να πάμε και στα υπόλοιπα, βλέπε Χρυσά Έπη, Ορφικά, Ομηρικά , Φιλοσοφικά κτλ.
Άντε πάλι τα ίδια.Ο "μονοθεϊσμός" των αρχαίων δεν έχει καμία σχέση με αυτή των σημερινών μονοθεϊστικών θρησκειών.Πόσες φορές θα το πω;;;Υπάρχουν και άλλοι θεοί στην κοσμοθεωρία των αρχαίων εκτός του Ενός.
Να μη φανερώνεις στους πολλούς και αδαείς την γνώμη σου για τον Θεό. Να μην αποκαλύπτεται η γνώση και τα μυστικά στους αμόρφωτους και στους αδαείς, διότι δεν μπορούν να τα κατανοήσουν και θα τα διαστρεβλώσουν.\nΠυθαγόρας

Re: ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΟΦΟΙ ΠΕΡΙ ΕΝΟΣ ΘΕΟΥ

21
Νομίζω ότι είναι προφανές για όποιον έχει ασχοληθεί έστω και λίγο με τον Τίμαιο ότι ο Δημιουργός θεός είναι ένας, άρα ένας είναι ο Κύριος Θεός. Αυτό ισχύει και για τον Αριστοτέλη, και το Πλάτωνα και το Σωκράτη και τους Πυθαγόρειους (αφού ο Τίμαιος ήταν Πυθαγόρειος) συνεπώς δεν είναι μία θέση τυχαία. Φυσικά οι αρχαίοι θυσίαζαν και στα Θεία γενικότερα - προ Χριστού - αυτό κανείς δεν το αμφισβητεί. Όμως κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει και ότι οι αρχαίοι Έλληνες μιλούσαν για Έναν Θεό Δημιουργό και ότι δεν είχαν άγνοια Του.

Πάμε τώρα στα επόμενα να τα δούμε μαζί :
Μακεδνός έγραψε: Είπα εγώ ότι δεν είναι ένας ο δημιουργός;;;Αλλά αυτός όμως γι αυτούς δεν είναι ο χριστιανικός Θεός.
Ε για αυτούς τότε δεν είχε γίνει η ενανθρώπιση του Λόγου ακόμα άρα δεν θα μπορούσαν να δέχονται το Χριστό και κατ επέκταση το "χριστιανικό Θεό".

Ωστόσο πάνω σε αυτό που λες και Εβραίοι το ίδιο λένε. Ότι άλλος είναι ο δικός τους Θεός και άλλος ο Χριστός - διότι δεν δέχονται την ενανθρώπιση του Λόγου (του Υιού) στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού. Αυτό δε σημαίνει ότι άλλος θεός Δημιούργησε τη γη κατά τους Χριστιανούς και άλλος κατά τους Εβραίους.

Το ίδιο κάνουν και οι Μασόνοι, οι οποίοι δέχονται τον Δημιουργό (ΜΑΤΣ) αλλά όχι τον Χριστό ως Κύριο. Απορρίπτουν δηλαδή το Δόγμα της Αγίας Τριάδος. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι άλλος θεός Δημιούργησε τη γη κατά τους Χριστιανούς και άλλος κατά τους Μασόνους.

Το ίδιο κάνουν και οι Ισλαμιστές. Δέχονται τον Θεό, τον Πατέρα, χωρίς όμως τον Υιό. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι άλλος θεός Δημιούργησε τη γη κατά τους Χριστιανούς και άλλος κατά τους Ισλαμιστές.

καταλαβαίνεις πως το θέτω, νομίζω.

Στο Χριστιανισμό δεχόμαστε ότι ο Δημιουργός Θεός (ποιητής ουρανού και γης) είναι ένα από τα τρία πρόσωπα της Αγίας Τριάδος. Ο "Χριστιανικός Θεός" είναι όπως εκφράζεται μέσα από το Δόγμα της Αγίας Τριάδος ο Πατήρ (Δημιουργός), ο Υιός (ο ενσαρκωμένος Λόγος) και το Άγιο Πνεύμα.

Όποιος δεν δέχεται τον Υιό (το Χριστό) δεν δέχεται και τον Πατέρα, γιατί τον Υιό, τον έστειλε ο Πατέρας.

Αυτή είναι η Χριστιανική θεολογία.
Μακεδνός έγραψε: Η λέξη θεός περιέχει πολλές έννοιες και αυτό δεν θες να το καταλάβεις ή δεν το χεις διαβάσει.Δηλαδή όταν λέει ο Σωκράτης:
Εις πολλά μέρη, περισσότερον όμως και καλλίτερα εκεί όπου διακρίνει διά τα ίδια πράγματα, οποία ονόματα δίδουν οι θεοί και οποία οι άνθρωποι. Ή δεν φρονείς ότι αυτός λέγει κάτι σπουδαίον και αξιοθαύμαστον εις αυτά τα μέρη ως προς την ορθότητα των ονομάτων; Διότι είναι ολοφάνερον ότι οι θεοί χωρίς άλλο αποδίδουν εις αυτά με ορθότητα εκείνα τα ονόματα τα οποία είναι πλασμένα εκ φύσεως.
Μας λες ότι τα ονόματα τα έδωσαν οι πλανήτες για την φύση ή εννοεί το υπερφυσικό ον;;;;Μιλάνε οι πλανήτες;;;
Με αυτό το επιχείρημα προσπαθείς να μου πεις ότι οι Θεοί ήταν υπαρκτοί - επειδή αυτοί έδιναν ονόματα ; - άρα δεν ήταν πλανήτες; :hmmm
Εικόνα


Ο Σωκράτης εδώ μιλάει με τον Ερμογένη πάνω στα γραφόμενα του Ομήρου :

Ερμογένης.
Και τι λέγει, Σωκράτη μου, ο Όμηρος περί των ονομάτων και εις
ποίον μέρος;
Σωκράτης.
Εις πολλά μέρη, περισσότερον όμως και καλλίτερα εκεί όπου
διακρίνει διά τα ίδια πράγματα, οποία ονόματα δίδουν οι θεοί και
οποία οι άνθρωποι. Ή δεν φρονείς ότι αυτός λέγει κάτι σπουδαίον
και αξιοθαύμαστον εις αυτά τα μέρη ως προς την ορθότητα των
ονομάτων; Διότι είναι ολοφάνερον ότι οι θεοί χωρίς άλλο αποδίδουν
εις αυτά με ορθότητα εκείνα τα ονόματα τα οποία είναι πλασμένα εκ
φύσεως. Ή μήπως συ δεν το παραδέχεσαι;
Ερμογένης.
Εγώ είμαι βέβαιος ότι, αν δίδουν ονόματα οι θεοί, τα δίδουν
ορθώς. Αλλά ποία είναι αυτά που λέγεις;
Σωκράτης.
Δεν γνωρίζεις ότι περί του ποταμού της Τροίας, ο οποίος
εμονομάχει με τον Ήφαιστον, λέγει ότι οι μεν θεοί τον ονομάζουν
Ξάνθον, οι δε άνδρες Σκάμανδρον;


Μιλάνε δηλαδή επί συγκεκριμένων πεποιθήσεων - δηλαδή για αυτά που γράφει ο Όμηρος που παρουσίαζε τους Θεούς ανθρωπόμορφους στο πλαίσιο του ποιητικού έπους. Ο Σωκράτης εδώ δε εκφράζει την πραγματική του πεποίθηση για τα ονόματα αλλά διερευνάει μαζί με τον Ερμογένη τι λέει ο Όμηρος.

Μη μπερδεύουμε λοιπόν αυτά που έλεγε ο Όμηρος και αυτά που έλεγε ο Πυθαγόρας διότι είναι διαφορετικά.

Ο Σωκράτης μάλιστα στο ίδιο έργο (Κρατύλο) αναφέρει ότι τα ονόματα συγκεκριμένα τα έδωσε ο "νομοθέτης"

1) Η δε Άρτεμις φαίνεται
ότι σημαίνει το &αρτεμές& (ακεραιότητα) και το αξιοπρεπές, διότι αγαπά την παρθενίαν. Ίσως
όμως αυτήν την θεάν ηθέλησε να την παραστήση ο νομοθέτης ως της &αρετής ιστορικήν& και
έμπειρον, ή και διότι την &αροτρίασιν μισεί& του ανδρός εις την γυναίκα. Και ή δι' έν από όλα
αυτά, ή δι' όλα ομού της έδωκε αυτό το όνομα ο νομοθέτης.

2) Από τα δύο λοιπόν
αυτά, δηλαδή το &είρειν& και το &εμήσατο&, σχεδόν μας επέβαλεν ο
νομοθέτης να ονομάσωμεν αυτόν τον θεόν, ως να μας έλεγε: ω
άνθρωποι, εκείνος όστις το &είρειν εμήσατο& είναι ορθόν να
ονομάζεται από υμάς Ειρέμης. Αλλά τόρα ημείς, νομίζω,
ετορνεύσαμεν αυτό το όνομα και τον ονομάζομεν Ερμήν.

3) Το δε όνομα &κέρδος& σημαίνει εκείνο το οποίον
θέλει να σημαίνη, αν προσθέσωμεν εις αυτό νυ αντί του δέλτα,
διότι τότε αποτελεί άλλο όνομα του αγαθού. Δηλαδή επειδή
αναμιγνύεται εις όλα διαπερών αυτά, το έθεσε ο νομοθέτης, διά να
εκφράση αυτήν την δύναμίν του. Και προσθέσας το δ αντί του νυ το
ωνόμασε κέρδος

4) Ομοίως και εις όλα τα άλλα φαίνεται ότι προχωρεί ο νομοθέτης και κατασκευάζει με τα
γράμματα και τας συλλαβάς ένα όνομα δι' έκαστον ον, ως γνώρισμα αυτού, και από αυτά πλέον διά
της συνθέσεως απομιμείται τα άλλα. Αυτή μου φαίνεται, Ερμογένη μου, ότι είναι κυρίως η ορθότης
των ονομάτων, εκτός εάν λέγη άλλο τίποτε ο Κρατύλος απ' εδώ.

ενώ σε άλλο σημείο λέει ότι είναι εκ φύσεως δοσμένα.

Τότε λοιπόν επάνω κάτω, καλέ Ερμογένη, δεν είναι μικρόν πράγμα, καθώς συ νομίζεις, η ονοματοθεσία, ούτε έργον ασημάντων ανθρώπων ούτε του καθενός. Επομένως ο Κρατύλος λέγει σωστά, ότι δηλαδή είναι εκ φύσεως πλασμένα τα ονόματα εις τα πράγματα, και δεν είναι ο καθείς εφευρέτης ονομάτων, αλλά μόνον εκείνος, ο οποίος αποβλέπει εις το όνομα που είναι εκ φύσεως δοσμένον εις έκαστον πράγμα και ο οποίος είναι ικανός να αποτυπώση την μορφήν αυτού εις τα γράμματα και τας συλλαβάς.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΟΦΟΙ ΠΕΡΙ ΕΝΟΣ ΘΕΟΥ

22
LAPTONAS έγραψε:Νομίζω ότι είναι προφανές για όποιον έχει ασχοληθεί έστω και λίγο με τον Τίμαιο ότι ο Δημιουργός θεός είναι ένας, άρα ένας είναι ο Κύριος Θεός. Αυτό ισχύει και για τον Αριστοτέλη, και το Πλάτωνα και το Σωκράτη και τους Πυθαγόρειους (αφού ο Τίμαιος ήταν Πυθαγόρειος) συνεπώς δεν είναι μία θέση τυχαία. Φυσικά οι αρχαίοι θυσίαζαν και στα Θεία γενικότερα - προ Χριστού - αυτό κανείς δεν το αμφισβητεί. Όμως κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει και ότι οι αρχαίοι Έλληνες μιλούσαν για Έναν Θεό Δημιουργό και ότι δεν είχαν άγνοια Του.


Δεν είπα κάτι το αντίθετο.Εγώ λέω ότι για αυτούς Δημιουργός,Πατήρ,Ύψιστος ή Βασιλεύς και τα λοιπά είναι ο Ζευς.
Πάμε τώρα στα επόμενα να τα δούμε μαζί :
Μακεδνός έγραψε: Είπα εγώ ότι δεν είναι ένας ο δημιουργός;;;Αλλά αυτός όμως γι αυτούς δεν είναι ο χριστιανικός Θεός.
Ε για αυτούς τότε δεν είχε γίνει η ενανθρώπιση του Λόγου ακόμα άρα δεν θα μπορούσαν να δέχονται το Χριστό και κατ επέκταση το "χριστιανικό Θεό".
Αυτός είναι χριστιανικός ισχυρισμός,για να μην πω και ευσεβής πόθος.Δεν είναι αποδεικτικό στοιχείο.Aν είχαμε πρώτα τον Χριστιανισμό και μετά έρχοταν η λατρεία των Θεών του Ολύμπου και την ακολουθούσαμε,θα το δεχόσουν,θα έλεγες το ίδιο και γι αυτούς;
Ωστόσο πάνω σε αυτό που λες και Εβραίοι το ίδιο λένε. Ότι άλλος είναι ο δικός τους Θεός και άλλος ο Χριστός - διότι δεν δέχονται την ενανθρώπιση του Λόγου (του Υιού) στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού. Αυτό δε σημαίνει ότι άλλος θεός Δημιούργησε τη γη κατά τους Χριστιανούς και άλλος κατά τους Εβραίους.

Το ίδιο κάνουν και οι Μασόνοι, οι οποίοι δέχονται τον Δημιουργό (ΜΑΤΣ) αλλά όχι τον Χριστό ως Κύριο. Απορρίπτουν δηλαδή το Δόγμα της Αγίας Τριάδος. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι άλλος θεός Δημιούργησε τη γη κατά τους Χριστιανούς και άλλος κατά τους Μασόνους.

Το ίδιο κάνουν και οι Ισλαμιστές. Δέχονται τον Θεό, τον Πατέρα, χωρίς όμως τον Υιό. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι άλλος θεός Δημιούργησε τη γη κατά τους Χριστιανούς και άλλος κατά τους Ισλαμιστές.

καταλαβαίνεις πως το θέτω, νομίζω.
Ξέρω τι λένε οι Εβραίοι και οι λοιποί όμως οι αρχαίοι τον έχουν κατονομάσει.Ο δημιουργός θεός του Ινδουϊσμού,των αρχαίων Σκανδιναβών,Αιγυπτίων και λοιπών
νοείται ότι είναι ο Χριστιανικός Θεός;;;
Δηλαδή επειδή οι αρχαίοι μιλούσαν για ΘΕΟ, εννοούσαν τον Χριστιανικό Θεό;Mε τη λογική, οτι οι περισσότεροι Νεοέλληνες σήμερα εννοούν με ΘΕΟ, τον χριστιανικό θεό. Με την ίδια λογική θα μπορούσα να ισχυριστώ, ότι όταν οι Γερμανοι μιλούν για Λαό, εννοούν τον ελληνικό Λαό, οταν μιλούν για Πρωθυπουργό εννοούν τον ελληνικό Πρωθυπουργό, όταν μιλούν για Πολιτική, εννοούν την ελληνική, όταν μιλούν για το Κομμουνιστικό Κόμμα, μιλούν για το ΚΚΕ και όταν μιλούν οι Ινδιάνοι για ΘΕΟ, εννοούν τον χριστιανικό...δυσκολάκι το κόβω.
Στο Χριστιανισμό δεχόμαστε ότι ο Δημιουργός Θεός (ποιητής ουρανού και γης) είναι ένα από τα τρία πρόσωπα της Αγίας Τριάδος. Ο "Χριστιανικός Θεός" είναι όπως εκφράζεται μέσα από το Δόγμα της Αγίας Τριάδος ο Πατήρ (Δημιουργός), ο Υιός (ο ενσαρκωμένος Λόγος) και το Άγιο Πνεύμα.

Όποιος δεν δέχεται τον Υιό (το Χριστό) δεν δέχεται και τον Πατέρα, γιατί τον Υιό, τον έστειλε ο Πατέρας.

Αυτή είναι η Χριστιανική θεολογία.
Αυτά είναι γνωστά.
Μακεδνός έγραψε: Η λέξη θεός περιέχει πολλές έννοιες και αυτό δεν θες να το καταλάβεις ή δεν το χεις διαβάσει.Δηλαδή όταν λέει ο Σωκράτης:
Εις πολλά μέρη, περισσότερον όμως και καλλίτερα εκεί όπου διακρίνει διά τα ίδια πράγματα, οποία ονόματα δίδουν οι θεοί και οποία οι άνθρωποι. Ή δεν φρονείς ότι αυτός λέγει κάτι σπουδαίον και αξιοθαύμαστον εις αυτά τα μέρη ως προς την ορθότητα των ονομάτων; Διότι είναι ολοφάνερον ότι οι θεοί χωρίς άλλο αποδίδουν εις αυτά με ορθότητα εκείνα τα ονόματα τα οποία είναι πλασμένα εκ φύσεως.
Μας λες ότι τα ονόματα τα έδωσαν οι πλανήτες για την φύση ή εννοεί το υπερφυσικό ον;;;;Μιλάνε οι πλανήτες;;;
Με αυτό το επιχείρημα προσπαθείς να μου πεις ότι οι Θεοί ήταν υπαρκτοί - επειδή αυτοί έδιναν ονόματα ; - άρα δεν ήταν πλανήτες; :hmmm
Εικόνα
Δεν σου έδωσα μόνο αυτό το παράδειγμα.Είπα και για τον Σωκράτη.Όταν λέει ότι δρούσε στο όνομα του θεού(Απολλων) "ΠΕΝΙΑ ΜΥΡΙΑ ΕΙΜΙ ΔΙΑ ΤΗΝ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΛΑΤΡΕΙΑΝ...",υπακούει στον Απόλλωνα και ασκεί την φιλοσοφία "ΠΕΙΣΟΜΑΙ ΔΕ ΜΑΛΛΟΝ ΤΩ ΘΕΩ Η ΥΜΙΝ..."
και τον έστειλε "Ο ΘΕΟΣ ΥΜΙΝ ΕΠΙΠΕΜΨΕΙΝ ΚΗΔΟΜΕΝΟΣ ΥΜΩΝ..." δηλαδή σημαίνει τον πλανήτη εδώ;;;Δε νομίζω φίλε μου.
Να μη φανερώνεις στους πολλούς και αδαείς την γνώμη σου για τον Θεό. Να μην αποκαλύπτεται η γνώση και τα μυστικά στους αμόρφωτους και στους αδαείς, διότι δεν μπορούν να τα κατανοήσουν και θα τα διαστρεβλώσουν.\nΠυθαγόρας

Re: ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΟΦΟΙ ΠΕΡΙ ΕΝΟΣ ΘΕΟΥ

23
Μακεδνός έγραψε: Δεν είπα κάτι το αντίθετο.Εγώ λέω ότι για αυτούς Δημιουργός,Πατήρ,Ύψιστος ή Βασιλεύς και τα λοιπά είναι ο Ζευς.
Άρα δε διαφωνούμε αυτό. Αυτό που εσύ ονομάζεις Ζεύ για να περιγράψεις τον Δημιουργό του κόσμου , εγώ το ονομάζω Θεό, Ποιητή ουρανού και γης.

Αυτά είναι ονόματα : δες εδώ http://www.filoumenos.com/forum/viewtop ... %82#p62552
Μακεδνός έγραψε:
Πάμε τώρα στα επόμενα να τα δούμε μαζί :
Μακεδνός έγραψε: Είπα εγώ ότι δεν είναι ένας ο δημιουργός;;;Αλλά αυτός όμως γι αυτούς δεν είναι ο χριστιανικός Θεός.
Ε για αυτούς τότε δεν είχε γίνει η ενανθρώπιση του Λόγου ακόμα άρα δεν θα μπορούσαν να δέχονται το Χριστό και κατ επέκταση το "χριστιανικό Θεό".
Αυτός είναι χριστιανικός ισχυρισμός,για να μην πω και ευσεβής πόθος.Δεν είναι αποδεικτικό στοιχείο.Aν είχαμε πρώτα τον Χριστιανισμό και μετά έρχοταν η λατρεία των Θεών του Ολύμπου και την ακολουθούσαμε,θα το δεχόσουν,θα έλεγες το ίδιο και γι αυτούς;
Ακριβώς, είναι ισχυρισμός όσων πιστεύουν αληθινά στο Χριστό. Διότι ο Χριστός είναι ο Υιός του Θεού(Δηλαδή αυτού που δημιούργησε όλα τα πλάσματα - όπως και τους θεούς τους οποίους λες), είναι ο ενανθρωπήσας Λόγος και προϋπάρχει χρονικά των Θεών ("προ πάντων των αιώνων").

Αν εσύ πιστεύεις ότι ΔΕΝ είναι και θέλεις αποδείξεις πάνω σε αυτό, τότε πρέπει να γίνει μία διαφορετική συζήτηση, σε ένα άλλο θέμα, με συγκεκριμένα αυτό το αντικείμενο, εγώ δεν έχω καμία αντίρρηση να τη κάνουμε, αν θέλεις να γίνει πες το.
Μακεδνός έγραψε: Ξέρω τι λένε οι Εβραίοι και οι λοιποί όμως οι αρχαίοι τον έχουν κατονομάσει.Ο δημιουργός θεός του Ινδουϊσμού,των αρχαίων Σκανδιναβών,Αιγυπτίων και λοιπών
νοείται ότι είναι ο Χριστιανικός Θεός;;;
Δηλαδή επειδή οι αρχαίοι μιλούσαν για ΘΕΟ, εννοούσαν τον Χριστιανικό Θεό;Mε τη λογική, οτι οι περισσότεροι Νεοέλληνες σήμερα εννοούν με ΘΕΟ, τον χριστιανικό θεό. Με την ίδια λογική θα μπορούσα να ισχυριστώ, ότι όταν οι Γερμανοι μιλούν για Λαό, εννοούν τον ελληνικό Λαό, οταν μιλούν για Πρωθυπουργό εννοούν τον ελληνικό Πρωθυπουργό, όταν μιλούν για Πολιτική, εννοούν την ελληνική, όταν μιλούν για το Κομμουνιστικό Κόμμα, μιλούν για το ΚΚΕ και όταν μιλούν οι Ινδιάνοι για ΘΕΟ, εννοούν τον χριστιανικό...δυσκολάκι το κόβω.
Καταρχάς οι περισσότεροι Έλληνες σήμερα όταν λένε για θεό δεν ξέρουν ούτε το δόγμα της Αγίας Τριάδος, όχι αυτά που συζητάμε....

Ο Λαός πάντα είναι το σύνολο των ανθρώπων που απαρτίζουν μία χώρα, ο Πρωθυπουργός πάντα είναι ο υπουργικός αρχηγός, η πολιτική πάντα είναι το σύνολο των πολιτευόμενων μέτρων κ.ο.κ.ε. Αυτό που αλλάζει είναι η γεωγραφική και η χρονική τοποθέτηση και ο τρόπος που τον ορίζουμε ανάλογα.

Κατά το Σωκράτη τα διαφορετικά ονόματα δεν πρέπει να επηρεάζουν την γνώμη σου.
http://www.filoumenos.com/forum/viewtop ... 45&t=15912
μπες να το συζητήσουμε εδώ για να μην βγούμε :0595
Μακεδνός έγραψε: Δεν σου έδωσα μόνο αυτό το παράδειγμα.Είπα και για τον Σωκράτη.Όταν λέει ότι δρούσε στο όνομα του θεού(Απολλων) "ΠΕΝΙΑ ΜΥΡΙΑ ΕΙΜΙ ΔΙΑ ΤΗΝ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΛΑΤΡΕΙΑΝ...",υπακούει στον Απόλλωνα και ασκεί την φιλοσοφία "ΠΕΙΣΟΜΑΙ ΔΕ ΜΑΛΛΟΝ ΤΩ ΘΕΩ Η ΥΜΙΝ..."
και τον έστειλε "Ο ΘΕΟΣ ΥΜΙΝ ΕΠΙΠΕΜΨΕΙΝ ΚΗΔΟΜΕΝΟΣ ΥΜΩΝ..." δηλαδή σημαίνει τον πλανήτη εδώ;;;Δε νομίζω φίλε μου.
Ούτε εγώ νομίζω ότι εννοούσε έναν ανθρωπόμορφο καλλίγραμμο τοξοβόλο οργανοπαίχτη.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΟΦΟΙ ΠΕΡΙ ΕΝΟΣ ΘΕΟΥ

24
LAPTONAS έγραψε:
Μακεδνός έγραψε: Δεν σου έδωσα μόνο αυτό το παράδειγμα.Είπα και για τον Σωκράτη.Όταν λέει ότι δρούσε στο όνομα του θεού(Απολλων) "ΠΕΝΙΑ ΜΥΡΙΑ ΕΙΜΙ ΔΙΑ ΤΗΝ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΛΑΤΡΕΙΑΝ...",υπακούει στον Απόλλωνα και ασκεί την φιλοσοφία "ΠΕΙΣΟΜΑΙ ΔΕ ΜΑΛΛΟΝ ΤΩ ΘΕΩ Η ΥΜΙΝ..."
και τον έστειλε "Ο ΘΕΟΣ ΥΜΙΝ ΕΠΙΠΕΜΨΕΙΝ ΚΗΔΟΜΕΝΟΣ ΥΜΩΝ..." δηλαδή σημαίνει τον πλανήτη εδώ;;;Δε νομίζω φίλε μου.
Ούτε εγώ νομίζω ότι εννοούσε έναν ανθρωπόμορφο καλλίγραμμο τοξοβόλο οργανοπαίχτη.
20e...τῆς γὰρ ἐμῆς, εἰ δή τίς ἐστιν σοφία καὶ οἵα, μάρτυρα ὑμῖν παρέξομαι τὸν θεὸν τὸν ἐν Δελφοῖς.
(Πλάτων,Απολογία Σωκράτους)
Να μη φανερώνεις στους πολλούς και αδαείς την γνώμη σου για τον Θεό. Να μην αποκαλύπτεται η γνώση και τα μυστικά στους αμόρφωτους και στους αδαείς, διότι δεν μπορούν να τα κατανοήσουν και θα τα διαστρεβλώσουν.\nΠυθαγόρας

Re: ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΟΦΟΙ ΠΕΡΙ ΕΝΟΣ ΘΕΟΥ

25
Μακεδνός έγραψε:
LAPTONAS έγραψε:
Μακεδνός έγραψε: Δεν σου έδωσα μόνο αυτό το παράδειγμα.Είπα και για τον Σωκράτη.Όταν λέει ότι δρούσε στο όνομα του θεού(Απολλων) "ΠΕΝΙΑ ΜΥΡΙΑ ΕΙΜΙ ΔΙΑ ΤΗΝ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΛΑΤΡΕΙΑΝ...",υπακούει στον Απόλλωνα και ασκεί την φιλοσοφία "ΠΕΙΣΟΜΑΙ ΔΕ ΜΑΛΛΟΝ ΤΩ ΘΕΩ Η ΥΜΙΝ..."
και τον έστειλε "Ο ΘΕΟΣ ΥΜΙΝ ΕΠΙΠΕΜΨΕΙΝ ΚΗΔΟΜΕΝΟΣ ΥΜΩΝ..." δηλαδή σημαίνει τον πλανήτη εδώ;;;Δε νομίζω φίλε μου.
Ούτε εγώ νομίζω ότι εννοούσε έναν ανθρωπόμορφο καλλίγραμμο τοξοβόλο οργανοπαίχτη.
20e...τῆς γὰρ ἐμῆς, εἰ δή τίς ἐστιν σοφία καὶ οἵα, μάρτυρα ὑμῖν παρέξομαι τὸν θεὸν τὸν ἐν Δελφοῖς.
(Πλάτων,Απολογία Σωκράτους)
http://www.filoumenos.com/forum/viewtop ... 150#p65150
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν

Re: ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΟΦΟΙ ΠΕΡΙ ΕΝΟΣ ΘΕΟΥ

26
Οι πατρώοι σοφοί απέρριπταν τους πατρώους θεούς
Και προετοίμασαν τον δρόμο του Χριστιανισμού.
Ξενοφάνης ο Κολοφώνιος



Ομιλία πατρός Δανιήλ Γούβαλη


Από την αρχαία Ελλάδα παρέλασαν μεγάλοι σοφοί και φιλόσοφοι, λαμπρά και φωτεινά πνεύματα που θαυμάζονται από όλο τον πολιτισμένο κόσμο.

Δεν υπάρχει προηγμένη χώρα που στο εκπαιδευτικό της πρόγραμμα να μην προβλέπει διδασκαλία περί των σοφών της αρχαίας Ελλάδος. Σαν Έλληνες καυχώμεθα για τους σοφούς της αρχαίας Ελλάδος, είναι οι πατρώοι σοφοί.
Οι σοφοί αυτοί άνθρωποι δεν μπορούσαν να ικανοποιήσουν το πνεύμα τους με την πίστη στο 12θεο, όσα είπαν για τα μεταφυσικά θέματα πλησιάζουν πολύ όσα είπαν για τον Θεό οι προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης.

Οι σοφοί αυτοί ήταν σαν πρόδρομοι του Χριστιανισμού.

Η διδασκαλία τους προετοίμασε το έδαφος για να σπαρεί στον εθνικό κόσμο ο σπόρος του Χριστιανισμού. Μερικοί από τους σοφούς αυτούς κυνηγήθηκαν από τους συγχρόνους τους διότι είχαν αντίθετη άποψη πάνω στο θρησκευτικό θέμα.
Ας δούμε λοιπόν μερικούς από τους πατρώους σοφούς και ας δούμε πως και γιατί απέρριπταν τους πατρώους θεούς.
Ξεκινούμε με τον φιλόσοφο Ξενοφάνη.
Στην μικρασιατική ακτή όχι πολύ μακριά από την Έφεσο υπήρχε η Κολοφών. Ήταν μια πόλη σημαντική, πλούσια, με γονιμότητα εδάφους, με ανάπτυξη ναυτικής δυνάμεως, με φημισμένο ιππικό και το σπουδαιότερο υπήρξε πατρίδα δυο μεγάλων μορφών, του Μιμνέρμου, κορυφαίου ελεγειακού ποιητή και του Ξενοφάνους ιδρυτού της φιλοσοφικής σχολής των Ελεατών.

Λέγοντας Ελεάτες εννοούμε τους οπαδούς φιλοσοφικής σχολής που ιδρύθηκε τον 6 πΧ αιώνα στην κάτω Ιταλία στην πόλη Ελαία και στους Ελεάτες ανήκουν ο Ξενοφάνης, ο Παρμενίδης, ο Ζήνων, διαφορετικός από τον στωικό Ζήνωνα και ο Μέλισσος.
Κατά αρχήν ας πούμε δυο λόγια για την ζωή του Ξενοφάνους.
Γεννήθηκε το 570 πΧ στην Ιωνική πόλη Κολοφώνα και το 480μΧ, μετά 90 έτη, πέθανε στην Ελέα της Κάτω Ιταλίας.
Ο πατέρας του ονομαζόταν Δεξίνος, ήταν ο Ξενοφάνης συνομήλικος με τον Πυθαγόρα. Από μικρός αγαπούσε την ποίηση και την φιλοσοφία, οπωσδήποτε γνώρισε τις διδασκαλίες των Ιώνων φυσικών φιλοσόφων όπως του Θαλή, του Αναξίμανδρου και του Αναξιμένη.
Σύμφωνα με μαρτυρία του Θεόφραστου, άκουσε τον Αναξίμανδρο να διδάσκει. Γενικώς ήταν εξοικειωμένος με την Ιωνική φιλοσοφία.
Όταν ήταν 25 ετών οι Ιωνικές πόλεις ετέθησαν στον Περσικό ζυγό. Αυτό τον ανάγκασε να εγκαταλείψει την πατρίδα του.
Γνώρισε περιπετειώδη βίο. Πέρασε από τα παράλια της Δαλματίας, από την Μάλτα, έζησε σε διάφορες πόλεις της Σικελίας, κυρίως στην Κατάνη στην Ζάγκλη, η πόλις αυτή αργότερα ονομάστηκε Μεσσήνη, λιγότερο στις Συρακούσες, στην αυλή του τυράννου Ιέρωνος.

Επειδή είχε αγάπη προς την ποίηση έγραφε διάφορα ελεγειακά και σατυρικά ποιήματα. Τα απήγγειλε ο ίδιος σε συμπόσια που διοργανώνονταν από Ίωνες φυγάδες μαζί με έπη του Ομήρου και του Ησίοδου. Από όπου περνούσε αναγνωριζόταν ως ραψωδός.
Στο τέλος κατέληξε στην περιοχή της Λευκανίας της Κάτω Ιταλίας στην πόλη Ελέα. Ήταν Ελληνική αποικία των Φωκαέων. Σε απόσταση τριών μιλίων βρίσκονταν οι εκβολές του ποταμού Ελεήνος.
Η πόλις είχε εξαιρετικό λιμάνι, οι κάτοικοι είχαν επαγγέλματα που σχετίζονταν με την θάλασσα, διαμετακομιστικό εμπόριο, αλιεία, πώληση παστών και καπνιστών ψαριών.
Οι Ελεάτες ξεχώριζαν για την ανδρεία τους. Οι επιδρομές των Ιταλικών φυλών δεν μπόρεσαν να υποτάξουν την πόλη τους.

Η Ελέα άρεσε στον Ξενοφάνη, σε αυτήν πέρασε το τελευταίο τμήμα της ζωής του. Εκεί ίδρυσε την περίφημη Ελεατική σχολή.
Πριν εμφανιστεί ο Σωκράτης η σχολή αυτή εθεωρείτο από τις πιο σημαντικές φιλοσοφικές σχολές. Εκεί διέπρεψε αργότερα και ο μεγάλος φιλόσοφος Παρμενίδης μαθητής του Ξενοφάνους.
Ο πηγεμός του Ξενοφάνους στην Ελέα την σύνδεσε με τον κόσμο της σοφίας και την κατέστησε ξακουστή.
Ο Ξενοφάνης αγαπούσε πολύ να γράφει ποιήματα. Ανάμεσα στα ποιήματα του αναφέρεται εκτενές ποίημα για τον χτίσιμο της Κολοφώνος καθώς και για τον αποικισμό της Ελέας. Αλλά και τις φιλοσοφικές ιδέες του τις παρουσίαζε με ποιητική μορφή.
Σε ένα μεγάλο φιλοσοφικό ποίημα του, που σύμφωνα με την μεταγενέστερη παράδοση τιτλοφορείτε περί φύσεως, συναντούμε συγκεντρωμένη την φιλοσοφία του. Ανάμεσα στα έργα του, σύμφωνα με μαρτυρία του Πρόκλου, συγκαταλέγεται και το ποίημα Σίλλοι όπου ασκείτο κριτική σε ποιητές και φιλοσόφους.

Στη συνέχεια θα παραθέσουμε μερικά αποσπάσματα από κείμενο που έχει τον τίτλο προσωκρατικοί φιλόσοφοι γραμμένο από τον Ιωάννη Θεοδωρακόπουλο καθηγητή πανεπιστήμιου και ακαδημαϊκό, τώρα αείμνηστο.
"Η Ελεατική σχολή.
Ιδρυτής της σχολής της Ελέας είναι ο Ξενοφάνης. Η προσπάθεια που έγινε από μερικούς να αποχωριστεί ο Ξενοφάνης από τον Ελεατισμό δεν επέτυχε, ο Ξενοφάνης ίδρυσε εκεί στην Ελέα την πρώτη πραγματική σχολή της Φιλοσοφίας, την Ελεατική.
Ως ποιητής και ραψωδός καθώς και ως φιλόσοφος ο Ξενοφάνης ασκεί αυστηρή κριτική στην θρησκεία και την ηθική της εποχής του και επιδιώκει να ελευθερώσει τους συνανθρώπους του από παλαιές πλάνες και δεισιδαιμονίες. Ο Ξενοφάνης εισάγει με την φιλοσοφία του μια νέα έννοια περί Θεού για αυτό είναι ο πρώτος αυστηρός κριτικός της παλαιάς παραδομένης θρησκείας, προ πάντως μάχεται τον ανθρωπομορφισμό της λαϊκής θρησκείας των Ελλήνων και πολύ πριν από τον Πλάτωνα στρέφεται εναντίον του Ομήρου και του Ησιόδου οι οποίοι με τον ανθρωπομορφισμό τους κακολόγησαν και καθύβρισαν την έννοια του θείου.
Πιο κάτω η έννοια αυτή η απόλυτη και καθαρή περί θεού, είναι κατά τον Ξενοφάνη ασυμβίβαστη με την ανθρωπομορφία, με την ανηθικότητα και με την γενεαλογία των θεών της λαϊκής θρησκείας. Ο Ξενοφάνης με την νέα έννοια του θείου που εισάγει ζητεί συνάμα και την ενότητα του θείου, δηλαδή καταργεί και την πολυθεΐα.
Αν ο Θεός είναι παντοδύναμος τότε κάθε πολυθεΐα αποκλείεται, έτσι παραμερίζει ή μάλλον συντρίβει ο Ξενοφάνης την πολυθεΐα του Ομήρου και του Ησιόδου. Ο Θεός είναι ένας και μοναδικός και δε μοιάζει με την μορφή των θνητών ούτε με τις σκέψεις τους, συνεχίζουμε με τον καθηγητή και Ακαδημαϊκό Ιωάννη Θεοδωρακόπουλο, συνάμα ο Ξενοφάνης διδάσκει την απόλυτη ακινησία του Θεού.
Ο Θεός όμως αυτός είναι όλος ζωή, ψυχή και συνάμα είναι όλος μάτια, αυτιά και νους και δίχως κόπο εξουσιάζει τα πάντα με τον νου του. Το τελευταίο αυτό απόσπασμα χωρίζει τον Θεό από τον κόσμο, συνεπώς θα έπρεπε κανείς να αμφισβητήσει την παράδοση η οποία λέγει ότι ο Ξενοφάνης ταύτιζε τον Θεό με τον κόσμο, καθώς επίσης και την μαρτυρία του Αριστοτέλους ο οποίος λέγει ρητώς Ξενοφάνης δε πρώτος ενίσας ουδέν διασαφήνισεν"
Η μετοχή ενίσας σημαίνει ταυτισμός σε ένα του Θεού και του κόσμου.
Συνεχίζουμε με τον καθηγητή και ακαδημαϊκό Θεοδωρακόπουλο, "εφόσον όμως ο Ξενοφάνης συνδέει προσωπικά γνωρίσματα με την έννοια του Θεού τότε φαίνεται να είναι θεϊστής και όχι πανθεϊστής, πάντως είναι βέβαιο ότι ο Ξενοφάνης δίδαξε την ενότητα του αποθεωμένου κόσμου.
Τόσο ο Πλάτων όσο και ο Αριστοτέλης δέχονται ότι ο Ξενοφάνης υπήρξε ο πρώτος φιλόσοφος και διδάσκαλος της ενότητας του κόσμου"
Ιστορία του Ελληνικού Έθνους Β’ σελ. 427-428.

Η διδασκαλία του Ξενοφάνους περί ενός Θεού και περί ενότητας του κόσμου μας θυμίζει Ορθόδοξες θεολογικές θέσεις.
Η Ορθόδοξος θεολογία διδάσκει ότι υπάρχει ένας Θεός, μια Θεϊκή ουσία, πάνσοφη, παντοδύναμη, άπειρη, πανταχού παρούσα, αιώνια, άκτιστη, απρόσιτη στον κόσμο.
Αλλά υπάρχουν και οι άκτιστες Θεϊκές ενέργειες που διαχέονται σε όλο τον κόσμο. Στις άκτιστες ζωοποιές ενέργειες του Θεού μετέχουν όλοι οι ζώντες οργανισμοί, στις άκτιστες ουσιοποιές ενέργειες όλα τα δημιουργήματα, στις άκτιστες προνοητικές ενέργειες όλα τα δημιουργήματα, έμψυχα και άψυχα.
Και κατά την Ορθόδοξη θεολογία και κατά τον Ξενοφάνη, ο ένας Θεός είναι εγγυητής της ενότητας του παντός, είναι αυτός που συγκρατεί σε ενότητα τα πάντα.
Στην αρχαία Ελληνική θρησκεία υπάρχουν πολλοί θεοί, υπάρχει πολλαπλότητα. Οι θεοί έχουν διαχωρισμένες αρμοδιότητες, συχνά συγκρούονται μεταξύ τους, συχνά συμπεριφέρονται σαν άνθρωποι και μάλιστα σαν εμπαθείς άνθρωποι.

Τι λέει όμως ο Ξενοφάνης; εἷς θεὸς ἔν τε θεοῖσι καὶ ἀνθρώποισι μέγιστος, οὔ τι δέμας θνητοῖσιν ὁμοίιος οὐδὲ νόημα. οὖλος ὁρᾷ, οὖλος δὲ νοεῖ, οὖλος δέ τ' ἀκούει. αἰεὶ δ' ἐν ταὐτῷ μίμνει κινεύμενος οὐδέν, οὐδὲ μετέρχεσθαί μιν ἐπιπρέπει ἄλλοτε ἄλλῃ.
Μεταφράζουμε, ένας Θεός υπάρχει μεταξύ των θεών και των ανθρώπων και δεν ομοιάζει καθόλου με τους θνητούς ούτε ως προς το σώμα ούτε ως προς την ψυχή όλος βλέπει όλος νοεί όλος ακούει πάντοτε μένει στον ίδιο χώρο χωρίς να μετακινείτε και ούτε ταιριάζει να πηγαίνει άλλοτε εδώ και άλλοτε εκεί.
Ο ένας θεός του Ξενοφάνη είναι εντελώς ανόμοιος προς τους ανθρώπους, δεν ομοιάζει με αυτούς ούτε κατά το δέμας, δηλαδή κατά το σώμα, ούτε κατά το νόημα, δηλαδή κατά την ψυχή, το νου, την σκέψη.
Εδώ νομίζεις ότι ομιλεί ένας Χριστιανός θεολόγος οὖλος δὲ νοεῖ, οὖλος δέ τ' ἀκούει.
Ο Ξενοφάνης ήταν Ιωνικής καταγωγής, οι Ίωνες δεν έλεγαν όλος, αλλά ούλος.
Όλος ορά, όλος δε νοεί, όλος δε τ’ ακούει. Ο θεός είναι όλος μάτια, όλος νου, όλος αυτιά, όλα τα βλέπει, όλα τα κατανοεί, όλα τα ακούει, όλα τα ελέγχει.
Όταν πάλι ομιλεί για παραμονή του Θεού στον ίδιο χώρο χωρίς μετακινήσεις, από το εδώ στο εκεί, διαφοροποιεί την έννοια του θεού από εκείνη των αρχαίων Ελλήνων σύμφωνα με την οποία άλλοτε ο Δίας ήταν στον Όλυμπο, άλλοτε στην Τροία, άλλοτε στην Κρήτη, άλλοτε στην Αρκαδία και ούτω κάθε εξής.

Ο Ξενοφάνης ασκούσε δριμεία πολεμική εναντίων της πίστεως στους 12 θεούς και εναντίον των θρησκευτικών προλήψεων και δεισιδαιμονιών, χαρακτηρίστηκε ως ο πρώτος κριτικός του θεολογικού ανθρωπομορφισμού και της πολυθεΐας.
Τους θεούς του Ομήρου και του Ησιόδου ο Ξενοφάνης τους κατακρημνίζει, κατηγορεί τους δυο ποιητές ότι προσέδιδαν στους Θεούς ανθρώπινες κακίες και πάθη, πάντα θεοῖς ἀνέθηκαν Ὅμηρός θ' Ἡσίοδός τε ὅσσα παρ' ἀνθρώποισιν ὀνείδεα καὶ ψόγος ἐστίν, κλέπτειν μοιχεύειν τε καὶ ἀλλήλους ἀπατεύειν.
Μεταφράζουμε: Ο Όμηρος και ο Ησίοδος όλα τα απέδωσαν στους θεούς όσα κατά την κρίση των ανθρώπων είναι άξια ονειδισμού και επικρίσεως, τις κλοπές, τις μοιχείες και τις αναμεταξύ τους απάτες.
Στην Μεγάλη Εγκυκλοπαίδεια του Δρανδάκη γράφονται τα εξής: κατά τον Διογένη ο Ξενοφάνης έγραψεν εις εξάμετρους και συνέθεσεν επίσης ελεγείας και ιάμβους κατά του Ομήρου και του Ησιόδου, κληθείς δια τούτο ῾Ομηραπάτης ἐπικόπτης ή ἐπισκώπτης Τόμος 18ος σελ. 626
Η λέξις Ομηραπάτης έχει μάλλον σχέση με την λέξη Ομηροπάτης που σημαίνει αυτός που πατεί, καταπατεί, περιφρονεί τον Όμηρο.

Ένα φωτεινό Ελληνικό πνεύμα δεν μπορούσε να ανεχτεί τις περί του θείου αντιλήψεις που παρουσίαζαν τα έργα του Ομήρου, ο λαός είχε άσχημες παραστάσεις περί θεών, αυτές όμως τις καλλιέργησε ο Όμηρος.
Ως γνωστόν και ο Πλάτων για τον ίδιο ακριβώς λόγο απέρριπτε τον Όμηρο. Όλα όσα έγραφαν ο Όμηρος και ο Ησίοδος περί θεών και θεογονιών για τον Ξενοφάνη είναι μύθοι, αποτελούσαν μυθική παράδοση και ο φιλόσοφος θέτει υπό κρίσιν ολόκληρη την μυθική παράδοση.
Σε κείμενο του Κωνσταντίνου Γεωργούλη σημειώνονται τα εξής: ο Ξενοφάνης μαζί με τον Πυθαγόραν είναι οι πρώτοι εκ των Ελλήνων στοχαστών των επικρινάντων τον Όμηρον και Ησίοδον, εις απόσπασμα εκ των Σίλλων του ο Ξενοφάνης υπογραμμίζει το γεγονός ότι ο Όμηρος υπήρξε μεν η πηγή εξ ής πάντες ήντλησαν την μόρφωσιν των, αλλά αυτός και ο Ησίοδος δεν έκαμαν τίποτε άλλο παρά ενομοποίησαν τας ανθρωπίνους κακίας αποδωσαντας ταύτας εις τους θεούς. Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό Ηλίου 7 σελ 567.

Οι πατρώοι λοιπόν σοφοί, όπως εν προκειμένω ο Ξενοφάνης, απέρριπταν τους πατρώους θεούς.
Και οι μεν πατρώοι σοφοί υπήρξαν και θα υπάρχουν η μεγάλη δόξα της Ελλάδος, ενώ για τους πατρώους θεούς συνέβαινε το εντελώς αντίθετο.

Ενθυμούμε κάποτε που μελετούσα τον Ηρόδοτο συνάντησα την εξής λυπηρή είδηση, οι Σκύθες, ο βάρβαρος και αγροίκος αυτός λαός, όταν αντιλήφτηκαν τι συνέβαινε στις εορτές που τελούσαν οι Έλληνες προς τιμήν του Διονύσου διερώτονταν, δε μπορούμε να καταλάβουμε πως οι Έλληνες οι τόσο προοδευμένοι και πολιτισμένοι λατρεύουν ένα θεό ο οποίος τους αφαιρεί τον μυαλό.
Είναι γνωστό ότι στις Διονυσιακές εορτές υπό την επήρεια της μέθης και της δαιμονιακής ατμόσφαιρας, δημιουργούντο ανεξέλεγκτες καταστάσεις και συμπεριφορές, βωμολοχίες, αισχρότητες, τα Βακχικά όργια και η Διονυσιακή ωμοφαγία.
Εάν για τους Σκύθες ήταν απαράδεκτη μια τέτοια θρησκεία πολύ περισσότερο για έναν Ξενοφάνη ή ένα Αναξαγόρα ή ένα Σωκράτη ή Πλάτωνα ή Αριστοτέλη .


http://panoszero.blogspot.gr/2014/09/blog-post_11.html

Re: Αρχαίοι Έλληνες που τιμάει η Εκκλησία σε ναούς

27
isidoros έγραψε:
Βλέπετε μή τις ὑμᾶς ἔσται ὁ συλαγωγῶν διὰ τῆς φιλοσοφίας καὶ κενῆς ἀπάτης, κατὰ τὴν παράδοσιν τῶν ἀνθρώπων, κατὰ τὰ στοιχεῖα τοῦ κόσμου καὶ οὐ κατὰ Χριστόν· (Κολοσσαείς 2:8)

Ποια είναι αυτή η φιλοσοφία και η απάτη των ανθρώπων ; Μπορεί να είναι η διάθεσή τους και η δίψα τους για την αλήθεια - διαμέσου της φιλοσοφίας -; Όχι, γιατί και οι Πατέρες μελέτησαν και έγιναν κοινωνοί αυτής της αναζήτησης. Μήπως είναι οι επιστήμες τους; Μάλλον όχι γιατί όπως είπα και πριν οι Βυζαντινοί, θεματοφύλακες της επιστήμης αυτής ήταν. Άλλωστε σε αυτούς χρωστάμε την διάσωση των αρχαίων χειρογράφων και με τον τρόπο αυτό την ιστορική μας συνείδηση. Αν δεν υπήρχαν οι Βυζαντινοί αντιγραφείς, σήμερα το όνομα του Πλάτωνα και του Σωκράτη, του Περικλή και του Θουκυδίδη αν δεν είχε εξαφανιστεί θα σωζόταν μέσα σε μυθολογική ομίχλη.

Επομένως το παραπάνω απόσπασμα αναφέρεται στην περί θεού αντίληψη των αρχαίων η οποία ήταν όντως πλανεμένη.


Πηγή : ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ - Θεολόγου καθηγητή Πανεπιστημίου.

Ανάμεσα λοιπόν στους αρχαίους υπήρχαν και άνθρωποι οι οποίοι εκλέχθηκαν ως ξεχωριστοί και έγιναν άξιοι τιμής από την ίδια την Εκκλησία της Ελλάδος. Αυτοί είναι όσοι εικονίζονται στο παρόν θέμα.
1.Σοφία πάντων κάλλιστον, η δε αμάθεια πάντων κάκιστον
2. ζητεῖτε τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν
Απάντηση

Επιστροφή στο “Eλληνισμός-Χριστιανισμός”