6
από grecko
Γυρίζουν στο διαδίκτυο πολλές γνώμες και αναπαραγωγές για το αν υπάρχει ή όχι στα υπόγεια του Εθνικού Μουσείου η ταριχευμένη
σορός ενός νεκρού των Μυκηνών. Φυσικά οτιδήποτε θα είχε βρεθεί εκεί μέσα θα έπρεπε φανατικά να αφορά τον τρισμέγιστο της μυθιστορίας, ούτε κόκκος λιγότερο… Αμέσως έπεσε η είδηση περί του νεκρού Αγαμέμνονα, παρότι οι περισσότερες ήρεμες γνωμοδοτήσεις μιλούν για τάφο ηλικίας 3-4 αιώνων προγενέστερό του!
Υπάρχει τελικά η μούμια του Αγαμέμνονος; Τα στοιχεία απο τις σημειώσεις του Σλήμαν, καθώς και απο την έκδοση του υπουργείου πολιτισμού “Τροία-Μυκήνες-Τίρυνς-Ορχομενός” του 1990 όπου υπάρχει και η φωτογραφία απο την ελαιογραφία της μούμιας αφήνουν ανοικτά τα ερωτηματικά.
Να πώς ο ίδιος ο Σλήμαν αφηγείται την αποκάλυψη του ευρήματος:
«Το στρογγυλό πρόσωπο με όλη του την σάρκα είχε διατηρηθεί θαυμάσια κάτω από την βαρειά χρυσή προσωπίδα. Δεν υπήρχε ούτε ίχνος από τα μαλλιά, αλλά τα δύο μάτια διακρίνονταν τέλεια, όπως και το στόμα, το οποίο λόγω του τεραστίου βάρους που είχε δεχθεί, ήταν διάπλατα ανοιχτό, αποκαλύπτοντας 32 όμορφα δόντια. Όλοι οι γιατροί που ήλθαν να δουν τον νεκρό συμπέραναν από τα δόντια ότι ο άνδρας αυτός πρέπει να είχε πεθάνει στην νεαρή ηλικία των 35 ετών. Η μύτη είχε τελείως εξαφανισθεί».
Ωστόσο ο Σλήμαν δεν έχαιρε ιδιαίτερης αγάπης και προκοπής από τους συγχρόνους συναδέλφους του, ίσως βέβαια και από επιστημονική αντιζηλία. Τον θεωρούσαν ψιλοαπατεώνα, πως έλεγε εύκολες μεγαλοστομίες, πως παραφούσκωνε με ψεύτικες ιστορίες κάθε εύρημα. Με σχόλιο του αργότερα σε ανακοίνωσή στον ελληνικό τύπο δηλώνει: «… ο νεκρός ανταποκρίνεται πλήρως στην εικόνα που εδώ και πολύ καιρό είχε πλάσει η φαντασία μου για τον πανίσχυρο Αγαμέμνονα». Τα νέα ταξιδεύουν γρήγορα, ο κόσμος ενθουσιάζεται, «βρέθηκε ο νεκρός Αγαμέμνονας, ο θρυλικός βασιλιάς των Μυκηνών».
Να και η άλλη άποψη : Η πρώτη μάσκα που βρήκε ο Σλήμαν είχε αποτυπωμένο το καλοκάγαθο στρογγυλό πρόσωπο ενός ανθρώπου, που θα μπορούσε να είναι γείτονάς σας. Ο βασιλιάς της Ελλάδας πήγαινε να δει την προσωπίδα. Όμως ο Σλήμαν είχε βρει στο μεταξύ μια άλλη, ακόμα καλύτερη, και έτσι, όταν έφτασε ο βασιλιάς, του έδειξε αυτή την δεύτερη μάσκα. Και αυτή είναι η μάσκα με το τσιγκελωτό μουστάκι και την γενειάδα, που φαίνεται πολύ πιο αρχοντική. Μοιάζει με Βικτωριανό τζέντλεμαν. Έτσι ορισμένοι υποστήριξαν ότι ο Σλήμαν πήρε μια χρυσή μάσκα και έβαλε κάποιο φίλο του, τεχνίτη κοσμημάτων ίσως, να της προσθέσει το μουστάκι και την γενειάδα. [Δρ. Έρικ Χ. Κλάιν, Αρχαιολόγος Ιστορικός, Πανεπιστημίου Τζ. Ουάσιγκτον]
-Ίσως ο Σλήμαν να μην δίσταζε να παραποιήσει το ίδιο το πρόσωπο του Αγαμέμνονα, όμως δεν επρόκειτο για τον Αγαμέμνονα. Η μάσκα ήταν 300 χρόνια προγενέστερη. Για μία ακόμα φορά, η αδιάκοπη αναζήτηση του Σλήμαν σχετικά με τον Τρωικό πόλεμο, τον έφερε από καθαρή τύχη, μπροστά σε μια σπουδαία ανακάλυψη. Η μάσκα ανήκε σε προγενέστερες Μυκήνες. (Πηγή: DVD National Geographic, Troia, Beyond the Movie, αρχαίοι μύθοι και άλυτα μυστήρια, New Line Productions, NGS, 2004)
Η ορθότερη θέση για να τελειώνουν και τα παιδοφανή κουτσομπολιά, είναι να καταρρίπτονται οι μύθοι δια του φωτός : Ακόμη κι ο προπαππούς τού κάθε Αγαμέμνονα αν είναι ο ταριχευμένος, με επιστημονική ανάδειξη, με πλήρη τεκμηρίωση και κυρίως με προβολή χωρίς σκιές για χάρη του ιστορικού αληθούς αλλά και του τουριστικού μαγνητισμού, οφείλεται να αναδειχθεί αυτό το σημαντικό εύρημα το γρηγορότερο. Ποτέ δεν θα ξεχάσω πως οι Αμερικανοί όταν βρήκαν τα αποκαϊδια μιας φωτιάς των ινδιάνων, με τα λείψανα δυο φαγωμένων ζώων, και τα ερείπια μιας δερμάτινης σκηνής, έχτισαν γύρω ένα υπερσύγχρονο μουσείο που ελκύει χιλιάδες τουρίστες. Σεβασμός στην μικρή τους ιστορία -ούτε 400 ετών τα ευρήματα- και τρελό marketing σε υποδειγματικό συνταίριασμα.
xartografos